De voorvleugels van McLaren en Mercedes lagen tijdens het 2024-seizoen onder een vergrootglas. De FIA heeft betreffende de voorvleugels niet ingegrepen, McLaren moest haar achtervleugel wel aanpassen. Het bestuursorgaan gaat niks aan de regels en de tests van de flexi-wings veranderen in 2025. F1-analist Mark Hughes ziet dat McLaren en Mercedes al vergevorderd zijn met de aero-elastische voorvleugels.
Rond de Grand Prix van Emilia-Romagna gooide Helmut Marko een balletje op over de voorvleugels van de concurrentie. Naar zijn idee waren de voorvleugels van McLaren en Mercedes te flexibel. Later in het seizoen, toen de FIA de achtervleugel met 'mini-DRS' van McLaren onderzocht, herhaalde de Oostenrijker dat het bestuursorgaan de voorvleugel van de Britse renstal ook eens aan moest pakken. Aan de voorkant van de auto hoefde het team echter niets aan te passen. Ook de voorvleugels van Mercedes kwamen door de test.
Lees ook
Geeft de FIA Red Bull en anderen de kans om de McLaren-richting op te gaan met de flexi-wings?
Onlangs liet de FIA weten dat er niets zal worden veranderd aan de regels omtrent het testen van de flexibiliteit van de vleugels. Dat geeft de teams meer ruimte om de grenzen op te zoeken. 'Ik vind het best interessant dat van de vier topteams er twee, McLaren en Mercedes, al vergevorderd zijn met aero-elastische voorvleugels', begint Hughes in de podcast van The Race. 'Dat bleek de dominante technische innovatie van het seizoen te worden. Het maakt Red Bulls slimme aerodynamica bijna overbodig', wijst hij aan.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Werd in één klap overbodig gemaakt'
Met de slimme aerodynamica van Red Bull bedoelt Hughes het zeer verfijnde vloerontwerp dat werd gecombineerd met een slimme ophanging. 'De manier waarop dat werkte, zorgde ervoor dat Red Bull eerst twee jaar onderweg was naar dominantie, om vervolgens tweeënhalf jaar dominant te zijn', zegt de Brit. 'En dat werd als het ware in één klap overbodig gemaakt door McLaren, en daarna stapte Mercedes ook op dezelfde technologie over. Ferrari volgde dat pad niet, en Red Bull evenmin, afhankelijk van waar ze dachten een voordeel te kunnen behalen.'
Hughes noemt de slimme aerodynamica overbodig, omdat de flexibele voorvleugels dynamisch aangepast kunnen worden aan verschillende raceomstandigheden. Dit biedt voordelen zoals hogere snelheid op de rechte stukken en meer grip in de bochten, wat direct meer performance oplevert. Één aero-elastisch onderdeel, zoals een voorvleugel, is vanzelfsprekend makkelijker te implementeren en aan te passen dan het complexe samenspel van aerodynamica en ophanging, wat een belangrijke troef was voor Red Bull.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Red Bull kan ook gaan experimenteren
Ferrari heeft direct aangegeven ook na te willen denken over flexibele vleugels als de FIA toch niet gaat besluiten om andere tests door te voeren. De statische tests en de camera's die op de voorvleugels zijn gericht, zijn immers niet waterdicht. Ook Red Bull kan tijdens de winterstop een vleugel ontwerpen à la die van McLaren. 'Als ze dat wel gaan doen, wordt het fascinerend om te zien of er een competitieve reset zal plaatsvinden', vervolgt Hughes.
'En of we alle vier de teams die technologie zien nastreven, in de plaats van slechts twee. Dus ja, ik denk dat Mercedes in dat opzicht wel een voorsprong heeft op Red Bull en Ferrari, met die specifieke technologie, bij het ingaan van 2025. Hoe dan ook blijven ze een achterstand houden op andere technologieën', wijst Hughes aan. 'Dus het herschikken van de hiërarchie wordt heel interessant om te observeren.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties