De FIA gaat de tests rondom de voor- en achtervleugel niet aanpassen. Het bestuursorgaan kreeg meerdere klachten te horen van Ferrari en Red Bull Racing over de flexibele voorvleugels van McLaren en Mercedes. De FIA is tevreden met de processen die momenteel gebruikt worden, waardoor McLaren en Mercedes niet bang hoeven te zijn dat ze de vleugels moeten aanpassen.
Er waren gedurende het 2024-seizoen voldoende klachten over McLaren en Mercedes. Ferrari en Red Bull waren niet te spreken over de flexibiliteit van de voorvleugels van de renstallen, maar de vleugels wisten de testen van de FIA wel te doorstaan. Hierdoor werd besloten om niets te doen tegen de voorvleugels van McLaren en Mercedes. Er ontstond nog meer controverse rondom McLaren, aangezien zij een mini-DRS hadden ontwikkeld. Deze moest wel aangepast worden.
In de tussentijd had de FIA verklaard dat er geen probleem was met de vleugels van McLaren en Mercedes; zolang de vleugels de flextesten doorstonden, was het bestuursorgaan van de Formule 1 tevreden. 'We zijn behoorlijk tevreden met wat we hebben gezien', zegt Nikolas Tombazis tegenover Motorsport.com. 'Ik wil benadrukken dat het niet altijd een kwestie is van tevreden zijn of niet. Het is ook een kwestie van of je vindt dat een zinvolle test kan worden uitgevoerd.'
De head of single-seaters denkt dan ook dat de tests niet altijd toereikend zijn. 'Een van de uitdagingen bij de voorvleugel is dat, vergeleken met andere delen van de auto, de belasting veel gevarieerder is tussen auto's op een bepaalde locatie, enzovoort. De meeste testen hebben betrekking op een belasting in een bepaalde richting, op een specifieke plaats en een bepaalde grootte die niet tot een bepaalde vervorming mogen leiden.'
FIA past tests bewust niet aan
De FIA is dan ook, ondanks de kritiek gedurende het seizoen, niet van plan om de tests te wijzigen. Dit opent de deuren voor andere teams om naar de oplossingen van McLaren en Mercedes te gaan kijken. Naar verluidt heeft Ferrari al een eigen versie van een flexibele voorvleugel ontwikkeld voor het aankomende seizoen, en dit biedt ook een mogelijkheid voor Red Bull. Het is nog niet duidelijk of de Oostenrijkse renstal daadwerkelijk bezig is met een flexibele voorvleugel.
Verstappen heeft zich na afloop van het seizoen negatief uitgelaten over de trucjes van McLaren. Daar doet de FIA voor het aankomende seizoen dus niets mee, waardoor Red Bull mogelijk het gat kan dichten door zelf de grens op te zoeken. 'Er was natuurlijk veel commotie over tijdens de zomer en het najaar. We hadden het teams al sinds 2022 duidelijk gemaakt dat we niet van plan waren verdere testen voor de voorvleugel in te voeren, en daar hebben we ons aan gehouden', aldus Tombazis.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties