McLaren 'gevuld met trots' na ontwikkeling van illegale mini-DRS Formule 1
Formule 1

McLaren 'gevuld met trots' na ontwikkeling van illegale mini-DRS

McLaren 'gevuld met trots' na ontwikkeling van illegale mini-DRS

Neil Houldey, technisch directeur van het team van McLaren, heeft aangegeven trots te zijn op de ontwikkelingen bij de Britse renstal, dus ook de innovaties die illegaal werden verklaard. McLaren heeft gedurende het seizoen zowel de voor- als achtervleugel flink onder handen genomen. Het team uit Woking ontwikkelde een zogeheten mini-DRS die door de FIA illegaal werd bevonden.

McLaren wist in 2023 uit het niets een grote stap naar voren te zetten. De Britse renstal begon dat jaar nog als één van de langzaamste teams, met een dubbele uitvalbeurt in Bahrein, maar na de Grand Prix van Oostenrijk was het team vooraan te vinden. Lando Norris en Oscar Piastri konden samen met Ferrari, Mercedes en Aston Martin meestrijden om de plekken op het podium. Een jaar later wist McLaren eenzelfde stap te zetten.

Sinds de Grand Prix van Miami in 2024 was McLaren het snelste team in de Formule 1 en dat resulteerde al snel in de eerste overwinning. McLaren bleef consistent presteren, waardoor de renstal na 24 races het constructeurskampioenschap in de wacht sleepte. Dat ging niet zonder de nodige controverse gedurende het seizoen. De concurrentie stelde meermaals vragen over enkele onderdelen van de MCL38.

Vooral de voor- en achtervleugel kregen veel aandacht. Bij de achtervleugel had McLaren een soort mini-DRS ontwikkeld, waarbij de achtervleugel deels openging op het rechte stuk zonder dat de DRS geactiveerd was. 'Als je twaalf maanden teruggaat, was er niemand geïnteresseerd in wat we aan het doen waren. Dus, als team is er een gevoel van trots, dat er nu andere teams zijn die zich zorgen maken over hun positie in het kampioenschap en zich afvragen wat wij aan het doen zijn', zegt een trotse Houldey tegenover Motorsport.com.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

mclaren lando norris oscar piastri andrea stella gp azerbeidzjan zondag 2024
De Grand Prix van Azerbeidzjan leverde McLaren zijn vierde zege van het jaar op. 

De innovatie van McLaren was duidelijk zichtbaar in Azerbeidzjan, waarna de concurrentie een protest indiende. Deze werd serieus genomen door de FIA en McLaren moest het onderdeel aanpassen. 'We deden het in de wetenschap dat de oplossing legaal was. Er was feedback van andere teams die er niet blij mee waren. De FIA wilde, na het met ons besproken te hebben, niet dat dit zich verder verspreidde en wilde niet dat andere teams gedwongen werden om die oplossingen ook te vinden.'

McLaren kan op alle gebieden verder ontwikkelen

Voor de Grand Prix van Azerbeidzjan werd er ook al gesproken over de voorvleugel. Er waren met name klachten van Red Bull Racing en Ferrari, die zagen dat de voorvleugels bij McLaren en Mercedes te flexibel waren. Daar besloot de FIA niets mee te doen. McLaren geeft aan dat de oplossing noodzakelijk was voor de competitiviteit. 'Om toonaangevend te worden, was het onvermijdelijk dat we veel vleugels zouden ontwikkelen die onze performance verder verbeterden.'

McLaren wist deze eerdere zwakke plek dus aan te pakken. Desondanks is de Britse renstal nog niet klaar met ontwikkelen. 'We zijn er bijna, en ik zou zeggen dat we nu heel dicht in de buurt komen van Red Bulls sterke DRS-effect. Het is geen gebied waarin we stoppen met ontwikkelen, dus zoals met de hele auto is er nog veel dat we kunnen doen, en er is veel performance waarvan we weten dat we het nog op de auto kunnen krijgen', aldus Houldey.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws