De Grand Prix van Bahrein kende veel strategieën en banden. Het zorgde voor veel inhaalacties, maar daardoor ook voor veel radioverkeer. Veel coureurs waren niet blij op de harde band en waren problemen bij de pitstops en met de DRS. Er gebeurde genoeg en dus zet F1Maximaal.nl de leukste boordradio’s voor je op een rij.
Het begon al bij de start van de Grand Prix. Max Verstappen was weer scherp en hield de leider in het kampioenschap, Lando Norris, in de gaten. ‘Lando is over de gridbox heen’, gaf hij door aan zijn team. Verstappen had gelijk. Het incident was under investigation en Norris kreeg een straf. ‘We hebben een straf van vijf seconden gekregen voor het uit positie zijn op de grid’, aldus zijn engineer.
Norris had later in de race ook veel actie op de baan. In ronde 36 waas hij in gevecht met Lewis Hamilton en haalde hij hem in. Echter, de zevenvoudig wereldkampioen kwam al snel op de radio. ‘Lando passeerde me buiten de baan.’ McLaren besloot dat Norris de plek terug moest geven om een straf te voorkomen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Later kwam Norris weer buiten baan toen hij in gevecht was met Leclerc om de derde plaats. Hij gaf de Monegask de schuld. ‘Hij duwde me eraf’, zei Norris over het incident. ‘Ja, het was heel duidelijk dat hij je eraf duwde’, antwoordde zijn team. ‘Ik zat er helemaal naast, langs de apex. Het was wiel aan wiel’, was de uitleg van Norris. De FIA was er alleen niet gevoelig voor en heeft niet naar het incident gekeken.
Lampen en remmen
Verstappen begon de Grand Prix vanaf de zevende plaats en maakte in de elfde ronde zijn eerste pitstop. Echter, deze duurde langer dan verwacht. De coureur heeft een licht waar ze naar moeten kijken tijdens de stop. Zodra de banden verwisselt zijn en de coureur veilig de fast lane in kan gaan, springt deze meteen op groen. Echter, bij Red Bull gebeurde dit niet en het licht bleef te lang op rood staan. ‘Fuck, man’, zei Verstappen over de radio tegen het team. Ook Yuki Tsunoda had het probleem. ‘Het licht knipperde geel, man! Oh mijn god.’
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Het licht bij Red Bull was niet het enige lampje met problemen. Norris had op zijn stuur ook een lampje dat bleef branden. 'Waarom brandt het rode lampje rechts? Ik kan het niet uitzetten', zei Norris. Het team gaf aan dat ze er naar zouden kijken. Niet veel later kwam Norris met een update. 'Het rode lampje is nu uit.'
Ook de remmen waren een probleem. Zo zei Leclerc over de radio: 'Deze remmen zijn zo inconsistent. Het is zo irritant.' Het team gaf aan dat ze er helaas niks aan konden doen. Ook Verstappen had problemen met zijn remmen. 'Ik kan niet eens meer remmen, het is gewoon belachelijk', zei de Nederlander geïrriteerd.
Strategie en banden
Pirelli had voorspelt dat de teams het beste voor een tweestopper zouden kunnen gaan, omdat de bandendegradatie hoog is in Bahrein. De coureurs waren dan ook veelvuldig over de radio te horen. 'De grip is vrij slecht op deze band', zei Hamilton over de mediumbanden waar hij op was gestart. Pierre Gasly zag later dat de teamgenoot van Hamilton het ook moeilijk had. 'Leclerc heeft veel moeite op de medium', was zijn boodschap aan het team.
Hoewel de tweestopper dus werd aangeraden, wilde Leclerc wel heel veel risico nemen. 'Op dit moment zitten we nog op plan b', werd hem verteld. 'Ik denk delta voor mij', antwoordde Leclerc. In het interview na de race bevestigde hij dat delta een eenstopper was. 'Box deze ronde voor mediums', zei het team niet veel later tegen Leclerc. 'Delta, overweeg het alsjeblieft', zei Leclerc. Ferrari luisterde niet en Leclerc geeft aan dat hij blij is dat het team voor de tweestopper heeft gekozen.
Verschillende strategieën zorgen voor verschillende banden. Verstappen was begonnen op de zachte band en ging vervolgens naar hard. 'Mate, ik heb gewoon helemaal geen grip', zei de Nederlander over die band. Ook Hamilton was geen fan van de harde band. 'Deze band is waardeloos', was zijn oordeel.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Russell was juist niet blij met de zachte band die hij van het team had gekregen. '24 rondes op de zachte band, dat is behoorlijk gedurfd', zei hij tegen zijn team. 'Russell maakt zich al zorgen over de zachte band voor dit deel van de stint', zei de engineer van Norris daarom tegen zijn coureur. 'Ik denk niet dat hij dat zou moeten zijn. De zachte band is mega, ik denk dat het een goede band is', was de mening van Norris.
Sainz vs. Tsunoda
Sainz en Tsunoda vochten lang om het laatste punt van de race. Het zorgde voor mooie inhaalacties, maar ook voor contact. Het leverde schade op bij Sainz, maar de Japanner kreeg geen straf. 'Ze zouden naar het incident met Yuki moeten kijken, want was hij bij mij deed bij het uitkomen van bocht 1 was gewoon stom', zei Sainz. De schade bij de Spanjaard was te groot en hij reed de race niet uit. 'Carlos, je hebt goed gevochten vandaag. De auto is alleen veel te beschadigd', was het bericht van teambaas James Vowles.
De Mercedes van Russell
De auto van Russell kreeg aan het einde van de race allerlei verschillende problemen. 'We hebben een probleem met de DRS. Het is alleen iets met de timing, ik kan je iets geven om het systeem te omzeilen', zei zijn engineer. Het zorgde wel voor een incident. Russell had zijn DRS open terwijl dat niet mocht en moest zich daarom na de race melden bij de stewards. Hij heeft er geen straf voor gekregen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Helaas voor Russell was de DRS slechts het begin van zijn problemen. 'Er is een kans dat we het dashboard verliezen. Gewoon blijven rijden als dat gebeurt', kreeg hij te horen. 'Zolang het stuur er maar niet af valt' grapte Russell terug, die daarmee verwees naar het stuur van Fernando Alonso dat in de tweede vrije training loskwam. 'Ik denk dat dat wel goed zit', antwoordde het team.
Uiteindelijk kreeg Russell nog een probleem. 'De versnellingen zijn ****. Wat gebeurt er?' zei Russell later in paniek op de radio. Het team had een oplossing voor Russell, maar al deze problemen zorgden er wel voor dat de coureur snelheid verloor. Norris kwam steeds dichterbij en Russell moest hard verdedigen om zijn tweede positie te behouden.
Rustige race voor Piastri
Piastri had een vrij rustige race. Hij had een goede start en pakte daarna een voorsprong. Door de Safety Car kwam het veld weer bij elkaar, maar ook de herstart ging goed voor de coureur. 'Vergeet niet om te drinken', kreeg hij als boodschap van het team. 'Dat zou ik doen als het werkte', was het scherpe antwoord van Piastri. 'Oké. Nou ja, nog tien rondes te gaan', vertelde zijn engineer hem toen maar.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
De Australiër won de Grand Prix van Bahrein, zijn tweede overwinning van het seizoen. 'Het wordt een geweldig feest vanavond', zei Piastri na zijn overwinning. 'Goed gedaan! Dit is de eerste keer dat we onze tweede thuisrace winnen', zei zijn engineer. McLaren ziet dit als een thuisrace, omdat ze veel investeerders hebben uit Bahrein.
'Je bent het hele weekend foutloos geweest, dus goed gedaan', complimenteert zijn engineer hem. 'Geweldig weekend iedereen. Het was verdomd leuk, dus iedereen bedankt voor de auto. Het is heel speciaal om dit hier in Bahrein te doen, dus bedankt aan iedereen die ons hier steunt', bedankt Piastri zijn team.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties