Als Helmut Marko geen lichtpunten meer ziet, weet je dat het echt tijd is voor Red Bull Racing om zich grote zorgen te maken. Hoewel Red Bull voor het eerst in tijden met beide coureurs punten scoorde, was Max Verstappen kansloos in de strijd met de top vijf. Marko geeft toe dat Red Bull geen flauw idee heeft hoe men de situatie moet oplossen en wordt dan ook geconfronteerd met de gevolgen voor Verstappens toekomst.
Verstappen startte in Bahrein als zevende, kwam slecht weg, en was na twee mislukte pitstops zelfs even hekkensluiter. Na een goede opmars in de tweede helft van de race kwam Verstappen uiteindelijk als zesde over de eindstreep. Zijn voornaamste concurrenten waren echter Pierre Gasly in de Alpine, en Esteban Ocon in de Haas. Hoewel Red Bull voor het weekend al vreesde voor een lastige race, viel dit resultaat alsnog tegen.
Grote problemen
Marko ging na de race bij de Duitse tak van Sky Sports F1 in op de situatie, en opvallend genoeg zag de Oostenrijker ook weinig aanknopingspunten. 'Als we het over de techniek hebben, heeft onze auto simpelweg geen balans. We weten ook niet wat het probleem is', zo maakt Marko in twee zinnen duidelijk dat het probleem van Red Bull zeer groot is, en er nog geen licht aan het einde van de tunnel is. 'Ik denk wel dat het vooral in de aerodynamica zit.'
'Onze vrijdagtrainingen zijn verre van goed te noemen. Die sessies verlopen ronduit slecht', vervolgde de 81-jarige. 'We moeten echt veel veranderen.' De vrijdagtrainingen verlopen vaak slecht doordat Red Bull niet kan vertrouwen op de simulator. Marko raadde zijn eerste coureur in Japan nog aan om de informatie uit de simulator te negeren, en af te gaan op zijn gevoel en ervaring. Tot nu toe heeft Red Bull in 2025 nog geen goede vrijdag gehad; daarvoor zal men op Pasen moeten wachten.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Geen oplossing
'Op de korte termijn is er natuurlijk niks dat we kunnen doen aan de techniek', zo sluit Marko baanbrekende upgrades in de komende twee raceweekenden uit. 'Hopelijk zal er in ieder geval progressie zijn als we naar Europa gaan.' Voor die tijd reist het Formule 1-circus eerst nog af naar Saoedi-Arabië en Miami. In de Amerikaanse stad wordt daarnaast ook een sprintrace georganiseerd, waardoor er nog 58 punten te verdelen zijn, voordat Red Bull in Imola upgrades kan introduceren.
Het is echter de vraag hoe goed die upgrades zijn, als Red Bull zelf toegeeft dat ze geen flauw idee hebben waar het probleem zit. Mocht Red Bull het probleem niet snel oplossen, dreigt het scenario waarbij men ervoor moet kiezen om de RB21 niet verder te ontwikkelen en de aandacht naar 2026 te verschuiven. Teams staan dit jaar voor een extra groot dilemma met het budgetplafond, gezien de reglementswijzigingen.
Gevolgen voor Verstappen
Red Bull zal echter alles willen doen om te vermijden dat het team 2025 moet opgeven, met het oog op de contractuele situatie van Verstappen. Het is bekend dat de Nederlander prestatieclausules in het contract heeft staan. Marko lichtte recentelijk een tipje van de sluier op, en gaf aan dat Verstappen met de stand na de Grand Prix van China nog niet vrij is om te vertrekken. Inmiddels is Verstappen echter teruggevallen tot de derde plek in het kampioenschap.
George Russell staat nog maar zes punten achter de Limburger, die dus riskeert dat hij uit de top drie wegvalt, wat mogelijk zijn toekomst kan beïnvloeden. 'Met dit soort prestaties is het wereldkampioenschap helaas onhaalbaar', beseft Marko, die ook meteen gewezen werd op de gevolgen voor Verstappens toekomst. 'We moeten een basis creëren met de auto die hem in staat stelt om voor de wereldtitel te strijden', benadrukt Marko, als het gaat om het behouden van de Nederlander. Het lijkt er dus op dat Red Bull voorlopig niet wil nadenken over een toekomst van Verstappen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties