George Russell pakt opnieuw een podiumplaats voor Mercedes. Na een gridstraf wist hij de Grand Prix van Bahrein toch als tweede te finishen. De laatste tien ronden waren erg lastig, omdat hij meerdere problemen had met de auto. Hij is blij met dit resultaat, maar denkt wel dat McLaren nog steeds een stuk sneller is, al had Russell wel meer verwacht van Lando Norris.
Russell wist zijn Mercedes gisteren op de eerste startrij te zetten. Een indrukwekkend resultaat, waar hij helaas niet heel lang voor kon genieten. Hij kreeg een gridstraf, omdat het team tijdens een rode vlag te vroeg de garage was uitgereden startte dus van P3. Gelukkig voor Russell had hij een goede race pace en finishte hij de Grand Prix van Bahrein uiteindelijk als tweede, ondanks de vele problemen aan het einde van de race.
Problemen bij Russell
'Ik ben echt heel blij, om eerlijk te zijn', zegt Russell als hij door Formula1.com gevraagd wordt hoe hij zich voelt na dit resultaat. Het was geen makkelijke race voor de Brit. 'Die laatste tien rondes waren uitzonderlijk moeilijk', legt Russell uit. 'Ik had een storing bij de rem, dus het pedaal ging helemaal naar de bodem.' Dat was niet ideaal voor de coureur, zeker omdat dat niet zijn enige probleem was.
Het hele systeem van de auto leek niet heel goed te werken en Russell kreeg tijdens de race dan al de waarschuwing van het team dat zijn stuur wel eens helemaal zou kunnen uitvallen. 'Zolang het stuur er maar niet vanaf valt', antwoordde Russell toen als grap, waarmee hij verwees naar het incident van Fernando Alonso in de tweede vrije training. Het team verzekerde hem dat dat niet zou gebeuren, maar het zorgde wel voor veel problemen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Russell moest het systeem als het ware steeds blijven resetten. 'Toen vertelden ze me dat er een kans was dat ik alle mogelijkheden met het stuur zou kunnen verliezen, dus ik was bang om iets aan te passen voor het geval ik vast zou komen te zitten met een suboptimale instelling. Ik verloor dus veel rondetijd aan het einde van de race, dus het was geweldig om in die positie thuis te komen', legt Russell uit.
Russell had daarnaast ook problemen met zijn DRS. De DRS mag open als een coureur binnen een seconde van zijn voorganger rijdt. Dit zou een deels automatisch systeem moeten zijn, maar dat was niet zo bij Russell. Hij gebruikte een knop voor de radio, die ook verantwoordelijk is voor de DRS. De DRS ging daardoor open op een punt waar dat niet mocht en Russell moest zich na de race melden bij de FIA. De situatie is daar uitgelegd en Russell krijgt geen straf .
Uitzonderlijk McLaren
McLaren leek aan het begin van dit weekend dominant, maar Russell kon Norris toch achter zich houden aan het einde van de race. 'Lando zei gisteren dat ze het hele veld op een ronde zouden zetten', herinnert Russell zich. Dat was duidelijk niet het geval, zeker niet bij Norris. 'Ik had verwacht dat Lando me zou inhalen, maar hij was niet zo competitief als ik had verwacht.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Toch denkt Russell dat ze McLaren niet kunnen onderschatten. 'Ik denk dat Oscar (Piasri, red.) het gewoon helemaal onder controle had', legt hij uit. De voorsprong van de Australiër was dan ook groot, ondanks het feit dat heel het veld weer bij elkaar was gebracht door een rode vlag in het midden van de race. 'Aan het einde van de dag eindigde McLaren nog steeds op zestien seconden voorsprong in 25 rondes, dus dat was nog steeds behoorlijk uitzonderlijk.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties