De teams zijn constant op zoek naar slimmigheidjes om een klein voordeeltje te behalen, zeker nu de onderlinge verschillen tussen de teams kleiner dan ooit tevoren zijn. Red Bull Racing ontdekte dat meerdere teams beschermende lagen rondom de plank onder de auto hadden gemonteerd, om zo de auto lager te kunnen afstellen. Middels een technical directive is dit per direct verboden, en het wordt steeds duidelijker welke teams hier gevolgen van ondervinden.
Sinds de herintroductie van het grondeffect in 2022 zorgt de vloer van een Formule 1-auto voor het grootste deel van de downforce. Hoe lager je de auto kan afstellen, hoe meer profijt je kunt hebben van het grondeffect. Auto's met rake, de hoge achterkant, behoren dan ook tot het verleden, en het spelletje draait er nu vooral om hoe dicht de auto op de grond kan staan, zonder dat de plank te veel slijtage vertoont. Die plank is een centimeter dik, en meer dan één millimeter slijtage zorgt voor een diskwalificatie.
Ferrari, Mercedes, en Alpine worden geraakt
Dat ondervonden Ferrari en Mercedes in 2023 in Austin, toen Charles Leclerc en Lewis Hamilton de pineut waren. Beide teams hebben niet stilgezeten, want Ferrari en Mercedes behoren nu tot de teams die door toepassing van slimme trucjes probeerden te sjoemelen met de slijtage aan de plank van de auto. Rondom de meetpunten van de FIA bevestigden de teams beschermende blokjes, om zo de plank intact te houden. Red Bull ontdekte dit systeem, dat ongeveer de helft van de teams zou gebruiken, en trok aan de bel.
De FIA voerde een nieuwe technical directive in om dit per direct te verbieden, al probeerde Ferrari het wel nog uit te stellen tot het Qatar-weekend. Van Red Bull en McLaren is bekend dat ze hier geen hinder van ondervinden, maar bij vijf andere teams is dat wel het geval. Haas werd eerder al bevestigd, en nu bekennen ook de teambazen van Mercedes, Ferrari, en Alpine kleur. In de FIA-persconferentie voor teambazen bekende Alpine-teambaas Oliver Oakes dat zijn team een paar veranderingen heeft moeten doorvoeren. 'Ja, wij moesten de boel ook wijzigen', beaamt Frédéric Vasseur, en datzelfde geldt voor Toto Wolff: 'Wij moesten ook de manier waarop we de vloer gebruikten aanpassen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Ferrari zet stappen
In de persconferentie ging Vasseur verder ook in op de progressie van Ferrari. Hij wilde nog niet al te veel zeggen over de kansen in Las Vegas. 'We moeten elk weekend weer vanaf nul beginnen. We weten dat het gevecht vooraan heel spannend is, en het circuit verbetert hier per ronde.' De Fransman wees erop dat zijn team dit jaar al vijf races won, terwijl Carlos Sainz in 2023 met een Singapore-zege voor het enige succes zorgde, en dat Ferrari al vijftig procent meer punten heeft dan in 2023. 'We zijn dus absoluut goed bezig.' Vasseur gaf daarnaast ook prijs dat Lewis Hamilton pas in 2025 voor Ferrari mag rijden. Dat betekent dat Mercedes geen toestemming heeft gegeven om de 39-jarige in Abu Dhabi in de post season test te laten rijden.
Pakt Verstappen de overwinning in Las Vegas? Krijg 50x of 100x je inzet bij een winstmarge van 10 seconden of meer! Voor nieuwe spelers, 24+. Lees de voorwaarden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties