Steiner hamert op belang van entertainment in F1: 'Zijn eraan gewend geraakt' Formule 1
Formule 1

Steiner hamert op belang van entertainment in F1: 'Zijn eraan gewend geraakt'

Steiner hamert op belang van entertainment in F1: 'Zijn eraan gewend geraakt'

Je moet goed je best doen wil je nog om de Formule 1 heen willen komen. De Netflix-docuserie Drive to Survive was voor velen het startsein om de sport te gaan volgen en ook Hollywood komt met een speelfilm rondom de F1. Ook op het circuit zelf speelt entertainment een steeds grotere rol. Vuurwerkshows, parades, DJ's: ze zorgen er allemaal voor dat mensen van heinde en verre afreizen om een F1-weekend bij te wonen. Voormalig Haas-teambaas Günther Steiner is blij met deze ontwikkeling.

In de meest recente aflevering van de James Allen on F1-podcast praat Steiner over het belang van entertainment voor het behoud van de populariteit van de sport. Na het team van Haas te hebben verlaten is Steiner nu ambassadeur voor de Grand Prix van Miami. De Amerikaanse stad is samen met steden als Las Vegas en Abu Dhabi een van de entertainment-walhalla's die op de racekalender staan. Steiner moedigt het aan dat commercieel eigenaar van de sport, Liberty Media, inzet op een breed scala aan entertainment buiten de race zelf om. 'Vandaag de dag willen jongeren niet zo ver reizen en veel geld uitgeven om anderhalf uur naar raceauto's te kijken', vertelt hij.

F1 draagt verantwoordelijkheid

Volgens Steiner is het voor de tegenwoordige fans niet meer genoeg om simpelweg anderhalf uur naar een race te kijken. Natuurlijk heeft de race zelf nog steeds de hoogste waarde van entertainment, stelt Steiner. Toch vindt hij het niet meer dan normaal dat racefans tegenwoordig meer verwachten van een raceweekend dan alleen maar actie op de baan.

'Het is geen show, maar het is wel entertainment', stelt Steiner over de race zelf. 'Mensen willen entertainment. In de goede oude tijd, toen ik net in de Formule 1 zat, was het een veel kleinere sport. Mensen waren toen gewoon blij om een race te kunnen kijken. Vandaag de dag willen jongeren niet zo ver reizen en veel geld uitgeven om anderhalf uur naar raceauto's te kijken. Ze willen de auto's wel zien racen, maar ze willen ook andere dingen doen', merkt hij op.

Volgens de Italiaan is het nou eenmaal zo dat men vandaag de dag verwacht vermaakt te worden. Aan de kant van de F1 zorgt dit voor een extra verantwoordelijkheid. Maak je de verwachtingen van de fans namelijk niet waar is het heel makkelijk hen te verliezen, denkt Steiner. 'De samenleving is er aan gewend geraakt om vermaakt te worden. Dat moet je ze dan ook geven. Als jij dat niet doet, doet iemand anders het wel - en dan verlies je die mensen.'

De jongere generatie

Naast dat er naar de race zelf wordt gekeken, verwachten de fans onafgebroken te worden vermaakt tijdens een raceweekend. 'Als je naar de nieuwe races in Miami en Vegas kijkt, zie je dat daar veel entertainment is. Je kunt er om negen uur 's ochtends aankomen en om acht uur 's avonds weggaan. In die tijd ben je bezig geweest met allemaal nieuwe dingen omdat er zoveel te doen is. Dat is ook wat de mensen van een evenement verwachten, volgens mij. Ze willen de auto's zien, maar willen ook iets anders doen', zegt Steiner.

Ook voor het behoud van de populariteit van de sport is het volgens de Italiaan belangrijk dat Liberty Media blijft investeren in entertainment tijdens de raceweekenden. 'Mensen willen de kinderen meenemen. Daar droomt elke sport van: een jonge generatie.' Wat betreft Steiner hoeven de puristen zich er helemaal geen zorgen over te maken dat het scala aan entertainment naast de baan afdoet aan de sport zelf. 'Als iemand geen interesse heeft in entertainment, kijk dan gewoon de race want dat is nog steeds het hoogtepunt van een Formule 1-weekend', zegt hij stellig.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws