Steeds meer keuzes van de Formule 1 zijn de doorstroom van talent in de weg gaan zitten Formule 1
Formule 1

Steeds meer keuzes van de Formule 1 zijn de doorstroom van talent in de weg gaan zitten

Steeds meer keuzes van de Formule 1 zijn de doorstroom van talent in de weg gaan zitten

Recentelijk heeft Carlos Sainz in een podcast zijn licht laten schijnen op junioren binnen de autosport. Het komt niet vaak meer voor dat er veel jongelingen doorstromen in één jaar, deels vanwege het feit dat er vaak ervaren coureurs blijven zitten. Dit is een probleem dat in de kaart gespeeld wordt door de huidige reglementen. Het wordt junioren door de FIA geenszins makkelijk gemaakt om hun ware potentie te benutten. Waar ligt de oplossing?

Sainz gaf, sprekend in een Spaanse podcast aan dat hij te doen heeft met de junioren die het momenteel richting de Formule 1 proberen te schoppen. Een al vrij verzadigde sport heeft op topniveau een zeer klein speelveld. Des te meer reden om de zaak zo in te richten dat het voor deze junioren makkelijk is om de top te bereiken. Helaas is niets minder waar.

'Er zijn momenteel 20 coureurs in de Formule 1. Volgend jaar komen er twee nieuwe, want de andere achttien blijven zitten. Wat is dan de waarschijnlijkheid dat jij die ene negentien of twintigjarige bent die binnen je racecategorie uitblinkt, om vervolgens de mogelijkheid te krijgen van een Formule 1-team, omdat zij er vertrouwen in hebben dat jij beter bent dan een van die andere coureurs die al eerder toegetreden is tot de sport?', vraagt Sainz zich af.

De Ferrari-coureur heeft voor volgend jaar nog geen stoeltje, maar het lijkt er steeds meer op dat hij overstapt naar Williams, en daarmee zelf ook een obstakel zal vormen voor de junioren. Volgens Sainz is het dus vooral de kwaliteit van jonge coureurs ten opzichte van doorgewinterde huidige collega's die doorslaggevend is in de keuze om een junior wel of niet door te laten stromen.

Welke mechanismen junioren in de weg zitten voor de Formule 1

Er zit echter veel meer achter dan dat. De Formule 1 besloot gezamenlijk met de reglementswijzigingen een budgetplafond te introduceren. Dit budgetplafond heeft ervoor gezorgd dat grote merken in de koningsklasse, zoals Mercedes, Ferrari en Red Bull Racing, iets meer met de hand op de knip opereren dan voorheen.

Op zich kan je dit zien als een goed initiatief, er werden immers exorbitant hoge bedragen besteed voorafgaand aan de introductie van dit budgetplafond. Het heeft er echter ook voor gezorgd dat bepaalde elementen van de sport in een ander daglicht komen te staan. Crashes van coureurs zijn daar, zoals vorige week belicht, een goed voorbeeld van.

Het feit dat schade van crashes verhaald wordt op de teams houdt in dat zij daar rekening mee moeten houden in de keuze voor een coureur. Hoe getalenteerd een rijder ook is wanneer hij uit een van de juniorenklassen komt, de Formule 1 is wennen. De Pirelli-banden zijn complexer in de omgang en coureurs hebben plots veel meer downforce en snelheid tot hun beschikking.

Dat is niet erg, maar vergroot de kans op brokken. Zelfs bij topcoureurs als Lewis Hamilton, Max Verstappen en Charles Leclerc zagen we in de jongere jaren dat fouten frequenter waren, destijds niet met de gevolgen die er vandaag de dag wel aan zitten. Een voorbeeld van een team dat momenteel aan het worstelen is met dit vraagstuk is Williams.

Logan Sargeant, inmiddels bezig aan zijn tweede F1-seizoen, is nou niet in allerbeste doen. Punten scoren doet hij niet, al mag dat in een Williams beslist geen verrassing genoemd worden. Dat werd hem met name in het eerste jaar dus gewoon vergeven. Inmiddels wordt er meer van de Amerikaan verwacht, maar laat hij ook de auto geregeld niet heel. Vandaag de dag speelt dat in de keuze om met hem door te gaan ineens een grotere rol.

Te weinig vlieguren, ook aan de start van het jaar

De huidige generatie coureurs kan het zich bijna niet voorstellen: je krijgt te horen dat je aan de Formule 1 deel mag nemen, maar in plaats van de twee weken testtijd die rookies tot een paar jaar geleden gegund werden, krijg je nu anderhalve dag. Dat komt neer op in totaal 12 uur ervaring in totaal nieuw materiaal. Ja, jongelingen krijgen de mogelijkheid om in ouder materiaal te oefenen, maar beperkt.

Vergelijk dat eens met hoe het was ten tijde van Hamiltons debuut. De Mercedes-coureur debuteerde voor McLaren en had figuurlijk een seizoen aan privétests gedaan. Destijds was dat niet eens zo vreemd. Weeg dat eens af tegen de 120 ronden die junioren momenteel af mogen en kunnen leggen, en het zal geen verrassing meer zijn dat ze moeite hebben met de eerste raceweekenden.

FIA houdt coureursaantal op twintig

Er zijn de afgelopen jaren meer dan voldoende mogelijkheden geweest om de Formule 1-grid uit te breiden naar elf teams, zo niet meer. Het initiatief van Michael Andretti, tegengehouden door de FOM met steun van de teams, is hier het meest recente voorbeeld van. In theorie kan de grid twaalf teams huisvesten. Misschien zijn er voor meer teams dan dat bij enkele pitstraten wat aanpassingen nodig, maar écht veel moeite zal het niet kosten.

Een elfde team zou betekenen dat de coureurscapaciteit van de top van de autosport met 10 procent toe zou nemen. Op papier lijkt dat niet veel, maar al zou één van die stoeltjes al met regelmaat naar een junior gaan, dan komt dat de doorstroom van talent ten goede. De Formule 1 heeft het hard nodig, dus alle hulp is meer dan welkom.

2025 dé kans voor twee talenten

Sainz' opmerkingen komen niet per se op het ideale moment. Zoals hij zelf al aangeeft lijkt het er namelijk op dat er twee jongelingen wél door mogen stromen na dit jaar. Wie het precies zijn, blijft nog even de vraag, maar in principe gaat het om Andrea Kimi Antonelli en Oliver Bearman. Antonelli, al jaren onderdeel van het juniorenteam van Mercedes, zou aankomend seizoen kunnen debuteren naast George Russell.

Bearman rijdt al enige tijd onder de vlag van Ferrari, maar zal nog even moeten wachten op zijn kans bij het topteam. Met de komst van Hamilton is het tweede zitje van Ferrari bezet, maar kijkend naar Hamiltons leeftijd kan het over enkele jaren zomaar wél raak zijn voor Bearman. Om ervaring op te doen in de sport zou Haas het talent graag ruimte geven. Aankomend seizoen zal mogelijk dus zomaar een seizoen kunnen worden waarin de sport laat zien hoe het hoort.

Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws