Net zoals Charles Leclerc wist Carlos Sainz dat hij niet al te veel moest verwachten van de sprintrace zaterdag in São Paulo. Bij Ferrari kwamen ze er eerlijk voor uit na de Sprint Shootout: de focus lag op zondag. Het rijdersduo van de Scuderia moest roeien met de riemen die ze hadden, maar sleepten samen nog een handvol punten uit de brand.
De strategie van Ferrari maakte het de coureurs van de Italiaanse renstal niet bepaald gemakkelijk. Zo gaf Sainz aan tegen F1TV. 'Het was een hele tricky dag. We zijn aan onze zaterdag begonnen met de idee zoveel mogelijk onze banden te sparen voor de race van zondag. Het was een zekerheid dat het lastig beloofde te worden, aangezien we al onze slechtste bandensets zouden gebruiken.'
Maar dat was niet het enige dat de Sprint van de Spanjaard bemoeilijkte. Sainz had naar eigen zeggen ook wat problemen met de motor van zijn SF-23. 'Ik moest heel veel liften en coasten om de temperatuur van mijn motor laag te houden. Ik denk niet dat ik ooit in mijn carrière al zoveel heb moeten focussen op het besparen van brandstof', lachte Sainz achteraf wel. Die factoren zorgden er uiteindelijk voor dat hij in gevechten terecht kwam die niet bepaald op de planning stonden. Onder meer met Daniel Ricciardo, die jacht maakte op de achtste plek van Sainz.
Blijkt de strategie van Ferrari de juiste?
Sainz wist uiteindelijk stand te houden tegen de vastberaden Australiër en ging zo toch nog met het laatste punt aan de haal. Al zal het morgen een stuk beter moeten bij Ferrari wil de Spanjaard vooraan meestrijden. 'Hopelijk gaat het morgen beter want ik zie mezelf geen 71 rondjes rijden op de manier waarop ik vandaag reed. Het was te traag en ik kon niet pushen.' Toch had Sainz ook een positieve bemerking. 'Onze bandenslijtage was wel goed. Nu is het zaak om te focussen op het vinden van een betere balans zodat we minder hoeven te liften en coasten. Dat zou onze prestatie ten goede komen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties