George Russell geeft aan dat Mercedes bezig is om te begrijpen waarom het verschil tussen Russell en Lewis Hamilton zo groot is. De Brit denkt dat hij nooit op dezelfde pace heeft gereden als de zevenvoudig wereldkampioen, maar denkt niet dat dat aan de auto ligt of dat er veel verschillen zijn in de rijstijlen van de twee land- en teamgenoten.
Vorig seizoen slaagde Russell erin Hamilton te overtreffen in zijn debuutjaar bij Mercedes, maar op dit moment loopt Russell achter op zijn teamgenoot met 69 punten en slechts drie races te gaan. Russell is met name niet in staat geweest om Hamilton bij te houden in de afgelopen twee races, waarbij hij respectievelijk 22 seconden en 27 seconden achterliep in de Verenigde Staten en Mexico. Desalniettemin ontkent Russell dat de introductie van een herziene vloer door Mercedes in Austin heeft bijgedragen aan zijn problemen, en hij geeft aan dat zijn voortgang werd belemmerd door andere beperkingen.
'Ik voel me goed met de nieuwe upgrades', zegt Russell op de mediadag in Brazilië. 'De afgelopen twee races waren echt slecht, om verschillende redenen. Het waren geen intuïtieve races vanwege de beperkingen die we hadden, dus ik moest afgelopen weekend vanwege de remmen veel managen en in Austin vanwege de brandstof. Dus ik zit hier niet achter mijn oren te krabben waarom het tempo er niet is, want ik weet dat zonder deze problemen het tempo er wel zal zijn', verklaart de Brit. Volgens hem waren het een paar ongelukkige gebeurtenissen waardoor hij niet zo goed kon presteren. Russell is dan ook blij dat hij terugkeert in Brazilië.
Hamilton doet het de laatste paar races aanzienlijk beter dan Russell, en hij zou ook wel graag willen winnen in Brazilië. Russell rijdt de laatste tijd regelmatig achter Hamilton, ondanks het soms op de kwalificatiedag beter te doen. De Brit denkt dat het op zondag dan misgaat omdat de achterliggende coureur te gretig is met het compenseren van tekortkomingen. 'Het is een goede vraag, dat is iets wat we zeker hebben opgemerkt, Lewis en ik, gedurende het jaar. Ik denk niet dat we ooit op hetzelfde tempo hebben gezeten', erkent Russell. 'Het is iets wat we proberen te begrijpen. Ik denk vaak dat als je als coureur een beetje op achterstand staat, je probeert dat gat te dichten, en soms, door dat te doen, neem je een stap terug, in plaats van dat gat te dichten.'
Tekst gaat verder onder de foto
'Wat we proberen te bereiken is precies hetzelfde'
Russell suggereert dat hij zelf probeert uit te zoeken waar het verschil onderling vandaan komt en denkt dat Hamilton dat ook doet als Russell hem verslaat. Daarnaast denkt de Brit niet dat het aan een verschil in de rijstijl kan liggen. 'Ik denk dat er zeker kleine verschillen zijn in rijstijl, maar de onderliggende beperkingen die we hebben zijn precies hetzelfde', verklaart de coureur uit King's Lynn. 'Wat we proberen te bereiken is precies hetzelfde, maar ik denk dat, zoals we vorige week zagen, de Formule 1 zo complex is met deze banden. En het kost niet veel om je rijstijl, hoe je een bocht benadert, hoe je een bocht aanvalt, te veranderen, om een aanzienlijke impact te hebben, zowel positief als negatief, op de banden.'
Sommigen denken juist dat Hamilton nu beter uit de voeten kan met de updates op de W14 en dat hij daarom meer durft te pushen. Russell heeft echter ook meer vertrouwen gekregen. 'Ja, het zijn heel kleine marges', antwoordt de Brit. 'In Austin begonnen we met de Sprint-race enigszins op achterstand. In Mexico miste ik VT1 en was het tempo echt sterk. In VT3 waren we erg sterk, in de kwalificatie waren we sterk en in Q3 was het gewoon een beetje vreemd voor iedereen', vervolgt Russell. 'Dan wil ik geen excuusjes verzinnen. Elke race heeft zijn eigen beperkingen, dit weekend zal zijn eigen beperkingen hebben, maar eerlijk gezegd voel je de upgrade wel. Maar de auto is niet echt anders, hij heeft gewoon meer downforce', aldus Russell.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties