Sky F1-verslaggever Craig Slater suggereert dat Lewis Hamilton wellicht een rol heeft gespeeld in de wisseling van functies tussen Mike Elliott en James Allison en ook het vertrek van Elliott. Slater denkt dat Hamilton nu veel meer heeft te zeggen over de bouwstenen en de ontwikkeling van de auto. Hamilton was nooit verlegen als het ging over zijn mening over de W13 en W14.
Elliott, die op 31 oktober bekendmaakte zijn dienstverband bij Mercedes te hebben opgezegd, werd in 2021 technisch directeur van Mercedes, maar die rol nam Allison over toen Mercedes er niet in slaagde om in 2022 en 2023 te vechten voor zeges. Daardoor werd Elliott chief technical officer, en Allison technisch directeur. De Brit had echter niet lang die functie, aangezien de Duitse renstal kort na de Grand Prix van Mexico 2023 aankondigde dat Elliott per direct vertrekt. Na het 2021-seizoen was het duidelijk dat er voor Mercedes werk aan de winkel was op technisch gebied, en dat is nog steeds zo.
Hamilton kaartte in 2022 regelmatig aan dat hij zich niet prettig voelde in de auto en dat het probleem met porpoising met name zorgde voor slechte resultaten van de Zilverpijlen. In 2023 is dat gevoel iets minder geworden, maar nog steeds zijn de coureurs niet altijd tevreden met de bolide. Zo verweet de zevenvoudig wereldkampioen eerder in het seizoen zijn team dat ze niet naar zijn inbreng hadden geluisterd. 'Het is een vrij ingrijpende verandering om Allison terug te brengen', zegt Slater in de Sky F1-podcast.
'Vooral als je iemand naar een theoretisch hogere positie hebt gepromoveerd', gaat de Brit verder. 'De reorganisatie bij Mercedes in de afgelopen twee jaar, niet zeggende dat Lewis op enige manier negatief was in 2022, maar er was een zekere nuchterheid en terughoudendheid in de manier waarop hij sprak', benadrukt Slater. 'En ik heb nu het gevoel dat hij veel meer voorop loopt. Ik denk dat hij het gevoel heeft dat de bouwstenen en de juiste mensen op hun plaats zijn, wat betreft de ontwikkeling van de auto.'
Tekst gaat verder onder de foto
'Is Adrian Newey te verslaan op het gebied van aerodynamica deze winter?'
Hoewel Mercedes de stijgende lijn te pakken lijkt te hebben, zitten er nog een aantal haken en ogen aan. De W14 presteert op bepaalde circuits heel goed, maar op andere circuits totaal niet. Echter voelen de coureurs, en met name Hamilton, zich steeds beter in de auto, wat ook kan bijdragen aan betere resultaten. Mercedes wil graag tweede worden in het constructeurskampioenschap en Hamilton is op weg naar P2 in het rijderskampioenschap. 'Dat kleine citaat dat ik maakte was bijna, was dat in verwijzing naar Mike Elliott, of naar de ingenieurs die een andere weg willen inslaan dan de weg die Red Bull nu heeft gekozen?', vraagt Slater zich af.
'Maar je hebt gewoon het gevoel dat Lewis denkt dat in ieder geval de juiste mensen op de juiste plekken zitten, met Allison aan het roer', zegt de Sky Sports-verslaggever dan. 'Alleen kunnen ze nu doelen en parameters juist instellen en is Red Bull niet gewoon een beetje te ver vooruit? Is Adrian Newey te verslaan op het gebied van aerodynamica deze winter? Dat is de grote vraag', sluit Slater af. Het is inderdaad een grote vraag, met name omdat Red Bull vanaf het 2024-seizoen niet meer kampt met minder windtunneltijd vanwege de budgetcapstraf van 2021. Velen denken dat Red Bull in het aankomende seizoen al helemaal niet meer te houden is, en dan moet Mercedes een opnieuw inhaalslag maken.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties