Het 2024-seizoen moet nog afgerond worden, maar achter de schermen liggen de plannen voor de bolide van het aankomende seizoen al klaar. Paul Monaghan, hoofdingenieur van Red Bull Racing, geeft aan dat ze weten welke kant ze op willen gaan en dat de nieuwe Red Bull al lang en breed op de tekentafel ligt in Milton Keynes. Kan hij antwoord geven op de vraag hoe competitief de kampioensformatie volgend jaar zal zijn?
Voor Red Bull is het duidelijk dat een aantal dingen aan het concept van de auto gewijzigd moeten worden. De RB20 heeft wat problemen, bijvoorbeeld op stratencircuits, die aankomend seizoen pas opgelost kunnen worden. Daar is het team achter de schermen dan ook hard mee bezig. Hoewel Red Bull het seizoen dominant begon, gaven ingenieurs Pierre Waché en Monaghan eerder al toe dat ze iets te ver zijn gegaan met de updates. Met name de upgrades doorgevoerd aan de vloerranden en de edge wings hadden gevolgen voor de afstellingen van de ophanging, waarna de rijders problemen ondervonden.
Het bereikte een dieptepunt in Monza, waar Verstappen op de low downforce track van Italië helemaal niets kon met de RB20. Hij noemde de bolide zelfs een monster, en gaf aan dat de auto compleet uit elkaar zou moeten voor de Grand Prix van Azerbeidzjan. Op het stratencircuit van Bakoe, en daarna ook op die van Singapore, ging het al beter. Volgend jaar moet er nog meer progressie geboekt worden, maar weten ze precies wat er allemaal aangepast moet worden om Verstappen weer een dominante bolide te geven? 'Min of meer: ja', klinkt Monaghan bij de internationale media. 'Ik weet hoe dan ook zeker dat iedereen nerveus zal zijn bij de eerste wintertest van 2025.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Plannen lagen al klaar
Aan het begin van het 2024-seizoen leek Red Bull geen redenen te hebben om nerveus te zijn tijdens de wintertestdagen in Bahrein, maar Pedals verwacht dat het aankomend seizoen wat anders zal verlopen. 'Het is ook niet zo dat we halverwege dit seizoen nog niet wisten wat we voor 2025 wilden doen, en het is ook niet zo dat we nog geen doelstelling hadden', vervolgt de ingenieur. 'De efforts voor volgend jaar worden sowieso bemoeilijkt door de uitdagingen betreffende de 2026-auto', waarschuwt Monaghan.
Vanaf 2026 gaat het nieuwe technische reglement in, waardoor er veel ingrijpende veranderingen nodig zijn aan de F1-bolides. Dat kost veel tijd. Sommige teams kiezen er wellicht voor om het 2025-seizoen 'op te offeren'. 'Maar we weten wel welke kant we op willen, en dus liggen alle plannen al klaar', vervolgt Monaghan. 'Het gaat erom wat wij doen in vergelijking met wat de concurrentie doet. We weten hoeveel werk wij willen verzetten en wat we willen realiseren. We zullen zien hoeveel ontwikkelingswerk daarvoor nodig gaat zijn.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Beide kampioenschappen overduidelijk weer het doel
Op de vraag wat het doel is en wat Red Bull met de 2025-auto wil bereiken, heeft Monaghan een voor de hand liggend antwoord. 'We willen meedoen om beide kampioenschappen', aldus de hoofdingenieur. 'Dat zal enorm veel vragen van iedereen binnen het team. Maar we zullen alles op alles zetten', sluit Monaghan af. De 2025-auto zal de eerste auto zijn die Red Bull ontwikkelt zonder Adrian Newey, die in mei dit jaar zijn ontslag indiende. De Brit gaat in 2025 aan de slag bij Aston Martin. Aangezien de topontwerper eerder al een stapje terug heeft gedaan, gaat Red Bull ervan uit dat Waché en zijn team een goede bolide kunnen maken voor het aankomende jaar.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties