Max Verstappen kreeg vandaag weinig mee van al het gedoe omtrent de track limits. De Nederlander won met gemak zijn zevende race van het seizoen, en pakte ook nog even het punt voor de snelste ronde. Achter hem ontstond er een flinke chaos, waarna de stewards tot laat in de avond druk bezig waren om uit te vogelen wat nu een eerlijke uitslag zou zijn. Genoeg dus om over na te praten in de nabeschouwing met hoofdredacteur Mark Hanselman.
Verstappen breidt zijn voorsprong opnieuw uit. Gaat hij zich niet vervelen?
'Dat denk ik niet. Volgens mij geniet de Nederlander er vooral van om zelf steeds maar weer beter te worden, en altijd het maximale resultaat te pakken. In het verleden heeft hij al vaak genoeg laten weten dat hij helemaal niet met zijn teamgenoot bezig is. Hij kijkt puur naar wat hij zelf kan doen om beter te worden, en ook al wint hij keer op keer weer, zal hij blijven genieten van de samenwerking met race-ingenieur Gianpiero Lambiase en zijn gehele team in de zoektocht naar het onhaalbare: perfectie.'
'Dat zagen we ook in Oostenrijk weer aan het einde van de race, toen Verstappen zijn ogen richtte op de snelste rondetijd. Ook al staat hij nog zo ver voor in het kampioenschap, als hij zelf een puntje extra kan pakken en er eentje bij Sergio Pérez kan wegsnoepen, zal hij dat nooit nalaten. Ik heb ook het idee dat hij binnen het team heeft aangegeven dat hij, waar mogelijk, altijd voor die snelste ronde wil gaan. In Spanje hoorden we nog discussie met het team over of het nu wel of niet slim was om nog een snelle ronde te rijden. Nu legde het team zich daar meteen bij neer, ook al kon Red Bull als team geen punten extra pakken door de snelste tijd van Pérez naar Verstappen te zien gaan. De enige discussie ging over of Verstappen zijn poging op oude of nieuwe banden zou doen. Marko gaf dat na de race ook aan, en hij vindt het prachtig dat Verstappen zo enorm hongerig is.'
Lees ook
Horner na zege Verstappen: 'Ik word er gek van als je zo'n vraag stelt'
Marko denkt aan nachtrust van Verstappen: 'Dat deed Max zodat hij vannacht goed kan slapen'
Wie is wat jou betreft de coureur van de dag?
'De twee voor de hand liggende antwoorden zijn hier Max Verstappen en Lando Norris, die na de laatste straffen opschuift naar de vierde plek. Als je Verstappen vandaag echter tot coureur van de dag benoemt, dan kan je dat eigenlijk elke dag van elk weekend wel doen. Vergeet bij Norris ook niet dat hij flinke upgrades had, die teamgenoot Oscar Piastri nog niet heeft. Misschien is het een verrassende keuze, aangezien hij een van zijn minst competitieve races van het seizoen meemaakte, maar ik geniet er enorm van hoe Fernando Alonso elke keer maar weer maximaliseert. Aston Martin was vandaag misschien niet goed, maar Alonso wél. Hij had pech met de vroege VSC, aangezien hij met de harde banden begon, en Aston Martin was niet competitief, maar hij houdt in zijn team in zijn eentje het gevecht voor P2. De Spanjaard strooide na afloop van de race met allerlei weetjes, en hij is samen met Verstappen de enige die zo met racen bezig is. Dat Aston Martin na afloop van de race protest aantekent, en Alonso dan profiteert en opschuift naar plek vijf is geen toeval. Alonso is gewoon ontzettend gehaaid, slim, en snel.'
Lees ook
Update III | Straffen bekend na protest Aston Martin: Sainz zakt naar P6, Hamilton naar P8
Alonso overschreed de track limits geen enkele keer: 'Zo moeilijk is het niet!'
Had Ferrari aan het begin van de race teamorders moeten uitdelen?
'Dat vind ik wel. Sainz leek aan het begin van de race sneller te zijn dan Leclerc, en Verstappen verdween uit zicht. Het kost ongeveer een seconde om Sainz te laten passeren, en dan zie je vanzelf of hij sneller kan gaan of niet. Dat soort dingen worden bij Ferrari vaak overwogen totdat de achterste coureur te veel van zijn banden heeft gevraagd en het al geen zin heeft heeft. Als Ferrari een keer wil winnen, moet het in zo'n situatie accepteren dat een klein verlies veel kan opleveren. Het lijkt bij Ferrari soms wel een tenniswedstrijd als je hoort hoe vaak er opmerkingen heen en weer gaan tussen het team en de coureurs. Meestal levert dat dan ook geen goede strategie op.'
Wat vind je van de race van Pérez?
'Ik geef hem een voldoende, maar kan niet zeggen dat ik zijn race heel speciaal vond. Van vijftien naar drie rijden klinkt leuk, maar Verstappen laat met een voorsprong van 24 seconden zien dat de RB19 toch weer erg dominant was. Aan het einde van de race deed Pérez het goed, maar aan het begin van de race verloor hij naar mijn mening te veel tijd in verkeer. De Mexicaan was niet heel blij met de keuze van zijn team om hem bij de VSC niet naar binnen te halen, maar juist dat gaf hem een afwijkende strategie, waardoor hij coureurs kon inhalen na zijn stop. Voor zijn stop boekte hij maar weinig progressie.'
Wie gaat tweede eindigen bij de constructeurs?
'Ondanks dat Ferrari drie kansen moet krijgen om er een te verzilveren, denk ik toch dat ze een inhaalslag gaan maken, en Mercedes en Aston Martin nog inhalen. Misschien reageer ik dat wat te veel op de vorm van de dag, maar ik denk dat er voldoende indicaties zijn waar Ferrari hoop uit kan halen. Aston Martin gaat afzakken naar een vierde plek naar mijn mening, omdat de drie teams aan elkaar gewaagd zijn, en dan helpt het niet als een van je coureurs nauwelijks tot scoren komt. Mercedes en Ferrari hebben twee solide coureurs, waarbij ik denk dat Mercedes tot nu toe veel meer het potentieel heeft gemaximaliseerd. Ferrari heeft in de kwalificaties laten zien dat het over een ronde sneller is dan Mercedes en Aston Martin, en we hebben nu al twee keer gezien dat het in de races niet meer terugvalt. Daarnaast profiteert Ferrari nu van meer windtunneltijd, omdat het halverwege het jaar slechts vierde stond.'
Hoe heeft Nyck de Vries het dit weekend gedaan?
'Redelijk goed. De laatste startplek is natuurlijk vervelend en het oogt niet zo prettig voor een coureur die al onder druk staat. Teamgenoot Yuki Tsunoda deed het echter niet veel beter in die matige AlphaTauri, en het moment dat je als coureur van een achterhoedeteam kan uitblinken, brak naar mijn mening aan bij de Sprint Shootout. Daar regende het, en toen stond De Vries er in SQ1. Toen het opdroogde, vielen de AlphaTauri-coureurs af, maar hij liet daar zien dat hij wel een potje kan sturen. In de race viel hij niet echt op, al waren zijn track limits-straffen jammer. Hij was echter niet de enige met een straf. Ik vrees alleen dat De Vries meer dan redelijke prestaties nodig heeft om zijn stoeltje te behouden. De teamleiding heeft het vertrouwen al opgezegd in hem, en dat kan hij alleen herwinnen door ze te overtuigen met een uitzonderlijke prestatie. Ik vrees dat hij al 3-0 achterstaat.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties