Alonso overschreed de track limits geen enkele keer: 'Zo moeilijk is het niet!' Formule 1
Formule 1

Alonso overschreed de track limits geen enkele keer: 'Zo moeilijk is het niet!'

Alonso overschreed de track limits geen enkele keer: 'Zo moeilijk is het niet!'

Aston Martin-coureur Fernando Alonso had het dit weekend niet makkelijk. De Spanjaard startte als zevende en kwam als zesde over de eindstreep. Op basis van alle vergaarde statistieken had Alonso dit eigenlijk al verwacht, en hij deelt dan ook maar meteen met onder andere F1Maximaal waar hij wél goed verwacht te presteren.

Alonso begon als een van de weinigen op de harde band, maar zag tot zijn ongenoegen dat een vroege VSC-periode ervoor zorgde dat hij zijn stint niet kon verlengen. Aston Martin was het enige team met twee sets harde banden, maar dat leverde dus weinig op. 'We probeerden wat anders', legt Alonso uit aan F1Maximaal. 'We gingen voor de alternatieve strategie door op de harde banden te starten. Die Virtual Safety Car hielp ons natuurlijk niet bij het verlengen van de eerste stint. De race werd op dat moment geneutraliseerd, en vanaf dat moment hadden we allemaal dezelfde banden tot het einde. We zijn min of meer geëindigd waar we verdienden te eindigen, want we waren zesde qua snelheid, en we zijn zesde geëindigd.'

Alonso was niet verbaasd door het sterke presteren van Ferrari op de Red Bull Ring, en vat het seizoen van het Italiaanse team samen. 'Ferrari was in Bahrein heel snel, Leclerc was op weg naar het podium totdat Leclerc problemen kreeg met zijn batterij. In Jeddah kwalificeerden ze zich op de eerste rij, maar toen had Leclerc een gridstraf van tien plekken. Daarna hadden ze vaak problemen in de derde vrije training en in de kwalificatie, en Charles (Leclerc, red.) veroorzaakte een rode vlag in Miami bij zijn Q3-ronde', somt Alonso op. 'Ik denk dus dat ze het hele seizoen al heel snel waren. Het is de eerste keer dat ze het maximale uit het weekend hebben gehaald, en ze waren een of twee tienden sneller dan wij waren, dus ik maak me nog niet echt zorgen.'

Constantere prestaties nodig bij Aston Martin

Aston Martin was beduidend minder competitief in Oostenrijk dan in Canada, en hij weet niet goed waarom. 'Het zou fijn zijn als we dat kunnen begrijpen. Vorig jaar was Aston Martin hier ook het langzaamste team. Haas was heel snel en startte als zesde en zevende en Haas was dit jaar ook weer erg sterk', zo kent Alonso alle feitjes. 'Er zijn wel wat overeenkomsten van seizoen tot seizoen, die we steeds weer terugzien op bepaalde circuits, dus het is een beetje afhankelijk van het circuit, dat we het hier niet goed deden. Dat betekent niet dat we dit moeten accepteren, want we kunnen hier niet volgend jaar terugkomen, en opnieuw langzaam zijn.'

Het team van Alonso bracht in Canada nog een nieuwe upgrade mee, maar zag de concurrentie dit weekend terugslaan. 'Ik denk ook dat we wat snelheid hebben verloren doordat Ferrari en McLaren hier upgrades meenamen. Wij moeten begrijpen waarom we het op bepaalde circuits lastiger hebben dan op anders circuits. Dat weten we al van tevoren. Dat is het frustrerende. In Barcelona was het vergelijkbaar, en Silverstone was vorig jaar gemiddeld. Boedapest en Spa waren vorig jaar heel goed voor Aston Martin, dus we hopen op de laatste twee races van deze maand.'

Alonso kleurde binnen de lijntjes

Tijdens de race werd de ene na de andere coureur bestraft vanwege het overschrijden van de track limits, en Aston Martin tekende na de race ook nog protest aan tegen de uitslag van de Grand Prix. 'Nee', reageert Alonso met een glimlach op de vraag of hij rondetijden kwijtraakte vanwege het overschrijden van de baanlimieten. Alleen Alonso en George Russell kregen dat voor elkaar. 'Het laat zien dat het niet zo moeilijk is. Ik ben er heel trots op', sluit Alonso lachend af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws