De snelle opmars van McLaren heeft de waardeverhoudingen in de Formule 1 stevig door elkaar geschud. Het is de vraag wat dat betekent voor de toekomst. McLaren geniet van de huidige snelheid van de wagens, maar is niet van plan om na dit jaar weer terug te zakken naar het vorige niveau. Daar moet de concurrentie niet op rekenen. Daarnaast is het vizier ook al gericht op het belangrijke jaar 2026.
Tom Stallard, de engineer van Oscar Piastri, richt in de podcast Beyond the Grid de blik op de toekomst. Als het van hem afhangt, stopt het succesverhaal niet na 2024. De voormalige roeier verzekert dat de fans van McLaren met verwachtingen naar de toekomst mogen kijken. 'Ja, dat hoop ik wel. Het is duidelijk dat er in 2026 een grote verandering van de reglementen komt. We pakken dat voluit aan. Ik denk dat het team die verandering met vertrouwen benadert, maar het brengt altijd een risico met zich mee. Je moet wat dingen verschuiven in je pakket.'
Prima samenwerking moet helpen
Een team dat prima in vorm is kan daar ook op een heel andere manier naar kijken dan een team dat zich achteraan in het veld bevindt. 'Als je het niet goed doet, kun je het zien als een kans. Als je het goed doet dankzij een prima samenwerking tussen mensen, zou dat moeten helpen als er nieuwe reglementen komen. Ik hoop dat we er goed uitkomen.'
In elk geval is McLaren wel een toekomstgericht team. Dat blijkt ook uit de rijke geschiedenis van de renstal. 'We zijn hier voor de lange termijn. McLaren draait al een hele tijd mee. We hebben ons eerste kampioenschap vijftig jaar geleden gewonnen. Het gaat om het vormen van een visie voor de lange termijn.'
Stallard wil geen achterstand in 2026
Als McLaren effectief de lijn kan doortrekken, zou het niet mogen verbazen als het team ook volgend jaar op één of twee wereldtitels mag mikken. Een interessant vraagstuk is dan of er beslist zou worden om een gok te nemen met het niveau voor 2026 om in 2025 kampioen te kunnen worden. 'We kunnen ons niet veroorloven om een grote achterstand op te lopen voor 2026. Vanaf we de kans krijgen om aan de auto voor 2026 te werken, zullen veel Formule 1-teams daar de focus op leggen. Als je denkt dat het oké is om enkel te focussen op 2025, dan loop je een achterstand op voor 2026.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
De verscheidene teams zullen ook een beroep doen op het grote aanbod aan data om de nieuwe wagens te ontwikkelen. Als engineer vindt Stallard niet dat er een teveel aan data aanwezig is. Een wereld zonder data kan hij zich niet meer voorstellen. 'Als er een verbod was op data, zou er veel veranderen. Als er een verbod was op live data, zou het niet zo veel veranderen. Het zou gewoon betekenen dat we tussen de sessies nog harder moeten werken.'
Verbod op data ondenkbaar
'Een volledige ban op data zou veel veranderen, want van een video kun je niet zo veel leren', legt Stallard uit. 'Dan zou je meer teren op de feedback van de rijder om de wagen aan te passen.' Het zou wel uitdagend zijn voor de teams als dat zo zou zijn. 'Dat is bijna een ondenkbare situatie in de Formule 1. Dan zou je nog altijd dingen simuleren, door wat we al geleerd hebben in het verleden. We zouden dan gewoon een ander soort data zoeken. Alle sporten gebruiken data, het hangt er gewoon van af wat die data zijn.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties