Marko trekt harde conclusies en stelt onorthodoxe strategie voor: 'Dat was nog onze mazzel' Formule 1
Formule 1

Marko trekt harde conclusies en stelt onorthodoxe strategie voor: 'Dat was nog onze mazzel'

Marko trekt harde conclusies en stelt onorthodoxe strategie voor: 'Dat was nog onze mazzel'

Red Bull Racing staat nog derde in het constructeurskampioenschap, maar het lijkt een kwestie van tijd voordat ook Ferrari het team van Max Verstappen voorbij zal steken. Verstappen heeft het zelf al lastig in de strijd met de coureurs van de andere topteams, en Liam Lawson staat na twee races nog altijd op de hatelijke nul. Helmut Marko blikt terug op een lastige sprintrace, en stelt een apart plan voor de Grand Prix voor.

Marko kon na de sprintrace weer zes punten aan het totaal van Red Bull toevoegen, terwijl Racing Bulls met de zesde plek van Yuki Tsunoda ook een goed resultaat boekte. Verstappen eindigde echter lager dan hij startte, en dat is voor de Nederlander een zeldzaamheid. 'Max heeft het maximale eruitgehaald', vindt Marko desondanks. De Oostenrijker beseft ook dat Red Bull momenteel het zwakste team is van de vier topteams.

Met mazzel naar P3

Een van de problemen, waar Red Bull mee kampt, is het bandenmanagement. 'Hij heeft aan het begin van de race ook al op de banden gelet. Met vijf of zes ronden te gaan waren zijn voorbanden er echter helemaal aan.' In die slotfase van de race liet Verstappen Oscar Piastri dan ook passeren, waarna de Nederlander ook nog twee andere concurrenten in zijn spiegels zag verschijnen. Verstappen concludeerde zelf al dat het qua rondetijden niet goed uitzag.

Marko beseft ook dat Verstappen zijn derde plek niet op pure snelheid kon verdienen. 'Onze mazzel was dat George Russell met Charles Leclerc aan het vechten was. Anders was zelfs de derde plek nog in gevaar gekomen.' Beide coureurs waren sneller onderweg dan Verstappen. Ferrari was het snelste team, waardoor Russell zijn vierde plek moest verdedigen tegenover Leclerc. Verstappen had dan ook geluk dat Russell de Monegask in de openingsronde verraste met een uitremactie.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

sprintrace china lewis hamilton max verstappen oscar piastri charles leclerc george russell 2025 129
Verstappen zit voor drie snellere concurrenten.

Bijzondere strategie

Sinds 2024 mogen de teams de afstellingen aanpassen tussen de sprintrace en de hoofdkwalificatie. Dat betekent dat de verhoudingen in de volgende kwalificatie en race weer anders kunnen liggen, nu de teams kunnen toepassen wat ze geleerd hebben. 'We krijgen nu eerst de kwalificatie. Misschien kunnen we nog wat veranderingen doorvoeren aan de afstelling, waardoor de voorbanden een beetje ontlast worden', hoopt Marko, die daarmee het voornaamste Red Bull-probleem wil aanpassen.

Marko denkt echter nog even na over de situatie, en komt vervolgens met een andere belangrijke factor op de proppen. 'Dan ziet het misschien een tikje beter uit, maar over het algemeen hebben we wel gezien dat de banden nog sneller verslechteren in vuile lucht.' De topadviseur geeft aan dat Verstappen misschien beter wat racesnelheid op kan geven, om via de kwalificatie te zorgen voor schone lucht op zondag. 'Ik denk dat het dan ook eerder over de positie in de kwalificatie gaat, dan om de banden', zo vestigt hij zijn hoop op Verstappen in de kwalificatie.

Aan het einde van het interview sprak Marko ook nog kort over Liam Lawson, die zich van de negentiende plek opwerkte tot een veertiende stek. 'Godzijdank heeft hij de finish gehaald', zegt Marko over zijn coureur, die contact had met Jack Doohan en Gabriel Bortoleto. 'Hij was ook echt goed onderweg, maar hij zat in een oneindige DRS-trein. Dat maakte inhalen vrij lastig, maar daar is hij toch in geslaagd. Ik hoop dat dit het begin is van een stijgende lijn.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws