Marko merkt dat Tsunoda het moeilijk heeft met 'druk' van Lawson: 'Dachten dat hij weer stabiel was' Formule 1
Formule 1

Marko merkt dat Tsunoda het moeilijk heeft met 'druk' van Lawson: 'Dachten dat hij weer stabiel was'

Marko merkt dat Tsunoda het moeilijk heeft met 'druk' van Lawson: 'Dachten dat hij weer stabiel was'

Eerder dit weekend kwam naar buiten dat Tsunoda aan het einde van het jaar gaat testen in de RB20, om te kijken hoe hij hierin presteert, en hiermee lijkt hij kanshebber op een zitje. Maar zijn nieuwe teamgenoot, Liam Lawson, is ook een absolute kanshebber. En dat is iets waar Tsunoda het moeilijk mee lijkt te hebben. De Japanner was het gehele weekend al razendsnel in Mexico, maar maakte tijdens Q2 een fout in het begin van de laatste sector, waardoor hij in de bandenstapel terechtkwam. Volgens Red Bull-adviseur Helmut Marko heeft dit te maken met de 'druk' van Lawson.

Tsunoda leek een zekerheidje te zijn voor het derde deel van de kwalificatie, want hij was gedurende de vrije trainingen duidelijk in goede doen; hij klokte in de eerste twee sessies van dit weekend namelijk de derde tijd. Toch maakte de Japanner dus een fout op het moment dat het er echt toe deed. Na zijn crash kan hij rekenen op een kritische Helmut Marko. 'Hij had natuurlijk al een spin in Austin en nu dan deze crash in de kwalificatie. We dachten dat hij nu weer een beetje stabiel was, maar blijkbaar is het aan hem te merken wanneer de druk van Lawson komt', stelt de Oostenrijker tegenover Sky Deutschland na de kwalificatie.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Marko merkt dat Tsunoda het moeilijk heeft met 'druk' van Lawson: 'Dachten dat hij weer stabiel was'
Tsunoda vlak voor de kwalificatie. 

Volgens Marko heeft het niet alleen invloed op de kwalificatie zelf, maar gaat dit ook gevolgen hebben voor de race. Het VCARB-team moet namelijk een nieuwe bodemplaat gaan installeren, en hiervan had het team slechts één versie. De reserveonderdelen zijn dus schaars, en dit kan volgens de Oostenrijker ervoor gaan zorgen dat Tsunoda vanuit de pitstraat moet gaan vertrekken. Omdat er dan dus gebruikgemaakt gaat worden van een andere specificatie, en dat gaat in strijd met de parc fermé-regels.

Tsunoda denkt dat de schade meevalt

De Japanner zelf was 'verrast' door het incident. Hij baalt natuurlijk enorm van het mislopen van het derde deel van de kwalificatie. 'Mijn voorste wielen blokkeerden onverwachts. 'Ik heb de hele week de wielen in die bocht niet geblokkeerd, dus ik was verrast', stelt de coureur na zijn klapper. 'We hadden absoluut niet verwacht dat we in Q2 zouden worden uitgeschakeld, maar de schade aan de auto valt mee, maar we zullen zien hoe de auto eruitziet.' De Japanner verwacht niet dat het veel verschil gaat maken qua tijd voor de race. 'We verwachten minder dan achthonderdste.'

De crash van Tsunoda had niet alleen invloed op zijn eigen kwalificatie, maar ook op die van zijn teamgenoot Lawson. De Nieuw-Zeelander kon zijn ronde namelijk niet afmaken door de veroorzaakte rode vlag, waardoor ook hij het derde deel van de kwalificatie aan zich voorbij moest laten gaan. 'Ik reed een sterke ronde toen de rode vlag kwam', zei de Nieuw-Zeelander. 'Ik zat duidelijk in de plus. Dus het zou genoeg zijn geweest voor Q3', stelt Lawson.

'En dat is natuurlijk jammer. Ik denk dat we het hele weekend een snelle auto hadden. Yuki was extreem sterk tijdens de training. We zijn verbeterd en ik denk dat we daar qua kwaliteit gegroeid zijn. Ik denk dat het team ontzettend hard heeft gewerkt en ons een hele snelle auto gegeven heeft dit weekend, dus ik denk dat ze het verdienden om één auto, zo niet twee, te hebben in Q3', reflecteert de coureur.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws