Boordradio's zaterdag GP Mexico 2024 | Mercedes signaleert raketschip: 'Ze zijn **** snel' Formule 1
Formule 1

Boordradio's zaterdag GP Mexico 2024 | Mercedes signaleert raketschip: 'Ze zijn **** snel'

Boordradio's zaterdag GP Mexico 2024 | Mercedes signaleert raketschip: 'Ze zijn **** snel'

Na een frustrerende vrijdag ging het op de zaterdag ook niet allemaal zoals gehoopt in het kamp van Red Bull. Ook grote rivaal McLaren kreeg te maken met wat tegenslagen, terwijl Ferrari juist een betere dag had. De kwalificatie in Mexico werd uiteindelijk smooth afgesloten, zo werd gemeld door de engineer van Carlos Sainz, maar ook het radioverkeer van de andere coureurs was zeer vermakelijk. Daarom zet F1Maximaal.nl de leukste boordradio's van vandaag op een rijtje.

Verstappen was tijdens de derde en laatste vrije training de eerste die de boordradio nodig had. 'Ik heb geen grip achter, eerlijk gezegd', meldde de Nederlander aan het team. 'Vooral in de langzame bochten', voegde hij eraan toe. Ook George Russell had al relatief vroeg een vervelend probleem. 'Mijn linkerspiegel hangt los', vertelde hij aan zijn engineer. Liam Lawson had ook geen perfecte sessie, want de Nieuw-Zeelander spinde en kwam midden op de baan tot stilstand. 'Iets waar we naar moeten kijken, Liam? Of weet je wat er gebeurde?' wilde het team van Visa Cash App RB weten. 'Nee, ik weet wat er gebeurde', antwoordde Lawson, die de spin zelf veroorzaakte.

Piastri ziet een typische Carlos-actie

Haas was prima onderweg met twee tijden binnen in de top tien, maar toch liep het niet helemaal op rolletjes. 'De remmen voelen niet geweldig vandaag', vond Nico Hülkenberg. 'Ze voelen als verdoofd. Ik worstel ermee ze te stoppen aan het einde van het remmoment', meldde de Duitser, die te horen kreeg dat er naar zou worden gekeken. Even later kreeg hij de opdracht: 'Probeer funk 4 in bocht 13.' Hülkenberg had een veelzeggende reactie op het verzoek. 'Ai, ai, ai, ai', klonk het vanuit wagen 27. Oscar Piastri kreeg ondertussen een Ferrari voor zijn neus. 'Typisch Carlos', was de koele reactie van de Australiër, die al vaker incidenten had met de Spanjaard. De andere Ferrari-coureur zag de man die vertelt wanneer hij naar buiten mag een vallen en een koprol achterover maken. 'Een mooie', reageerde Charles Leclerc.

Franco Colapinto maakte het zijn teamgenoot moeilijk qua snelste tijden, maar niet zonder incidenten. 'Ik raakte de vloer vrij hard bij het uitgaan van bocht 3', gaf de Argentijn door. 'We zagen het in de data, We kijken ernaar als je naar binnenkomt', reageerde zijn engineer. Lewis Hamilton was ondertussen zwaar onder de indruk van het team waar hij ooit zijn debuut maakte. 'Lewis dat is P4, een halve seconde tot Piastri', kreeg hij van Peter Bonnington te horen. 'Dat was een prima ronde'. Ze zijn **** snel', moest de Brit vaststellen. De teamgenoot van de zevenvoudig wereldkampioen was bezig anderen in de weg te rijden. 'Russell zat je in de weg in sector 3. Hij zat in een inlap', vertelde de engineer van Magnussen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

pirelli gp mexico 2024 zaterdag mercedes lewis hamilton 2
Hamilton zag hoe de McLaren **** snel was. (Foto: Pirelli)

Verstappen bracht een groot deel van de vrije training in de garage door, en toen hij terug de baan op kwam leek nog steeds niet alles het weer te doen zoals het hoorde. 'Dit werkt *** niet', klaagde de Limburger. 'Er is geen grip. Aan de voorkant en aan de achterkant niet', leek het probleem zelfs erger te zijn geworden. Het bleef bovendien niet bij die ene RB20, want ook de thuisheld had het zwaar. 'Er zit geen potentieel aan de voorkant om aan te vallen bij het remmen', gaf de Mexicaan door aan de pitmuur.

Ook tijdens de kwalificatie was het weer Red Bull dat als eerste met problemen te kampen kreeg. 'Ik kan op lage snelheid niet remmen', vertelde Pérez. Er waren flink wat verrassingen in Q1, zo merkte ook Russell. 'Zijn we veilig?' wilde hij weten. 'Negatief', was het teleurstellende antwoord. 'Negatief?' reageerde Russell stomverbaasd. Bij McLaren ging het nog minder goed. 'Die ronde is afgepakt vanwege track limits', kreeg Piastri te horen. Zowel Pérez als Piastri haalden Q2 niet. 'Ah, ****', was het enige wat Pérez erover te zeggen had. 'We liggen eruit, ben ik bang. We liggen eruit', meldde de engineer van de Australiër, die geen antwoord kreeg.

Nog steeds gripgebrekbij Red Bull

De andere Red Bull deed het beter, maar Verstappen was nog steeds niet tevreden. 'Achterbanden waren wat lastig in sector 2', merkte de Nederlander. Engineer Gianpiero Lambiase wist niet wat hij daarmee moest doen. 'Wat betekent dat, Max?' luidde het antwoord. De uitleg van Verstappen was kort en bondig. 'Geen grip.'

Russell had aan het einde van Q2 een diepgaand gesprek met zijn engineer over banden. 'Denk na over het hergebruiken van deze set banden. Ik weet niet of het beter wordt', gaf de Brit aan. 'Het zal close zijn.' De mensen aan de pitmuur waren het met hem eens. 'Ja, we denken dat de sprong naar nieuwe banden erg groot zal zijn, George.' Russell liet daarop lichte frustratie doorschemeren in zijn antwoord. 'Ja, mee eens. Maar uiteraard hebben alle anderen al op nieuwe banden gereden, dus zij maken een minder grote sprong', aldus de Mercedes-coureur.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen red bull racing gp mexico zaterdag 2024 11
Verstappen kende flinke frustratie in Mexico. (Foto: Red Bull Content Pool Getty Images)

Q2 kwam tot een abrupt einde toen Tsunoda zijn auto in de muur parkeerde. 'Gaat het?' informeerde zijn team. 'Ja, sorry', klonk het rustige antwoord. Teamgenoot Lawson lag er door de crash ook direct uit. 'Bedankt voor al het werk de afgelopen twee dagen', sprak hij zijn dankbaarheid naar het team uit over de boordradio.

Hamilton merkte ondertussen verschillen met de vorige sessie. 'De auto voelt zeker anders tijdens de kwalificatie vergeleken met VT3', aldus de coureur die uiteindelijk op P6 eindigde. Na een spannende eindfase waarin vier coureur kans maakten op poleposition, was het uiteindelijk Sainz die er met de felbegeerde plek vandoor ging. 'Ja, pole! Wat een ronde', reageerde zijn trotse engineer. Sainz bleef scherp. 'Twee. Twee rondes', verbeterde hij hem. De Spanjaard had namelijk twee rondes die snel genoeg waren voor poleposition. 'Je was echt smooth', was de conclusie van zijn engineer.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws