Helmut Marko zal het inmiddels gewend zijn, maar de Oostenrijker mocht na afloop van de kwalificatie in Mexico over één coureur tevreden zijn, en over de andere coureur ontevreden. Voor de kwalificatie leek het nog realistisch dat de beide Red Bull-teams met vier coureurs aanwezig zouden zijn in Q3, maar uiteindelijk was Max Verstappen de enige vertegenwoordiger.
De Nederlander deed het dan wel erg goed met een tweede plek, voor rivaal Lando Norris. Verstappen liep het hele weekend achter de feiten aan, maar rasoptimist Marko laat optekenen dat hij altijd vertrouwen heeft gehouden in een goede afloop. 'We verloren drie tot vier tienden in de derde sector, en dat moesten we onder controle zien te krijgen. Als dat zou lukken, zou het meteen een stuk beter uitzien, en dit bleek ook het geval te zijn.'
Verstappen en engineers stunten
In de laatste sector zitten in het stadiongedeelte meerdere trage bochten, waar de RB20 het erg lastig mee heeft. Marko weet waar hij de tweede startplek aan te danken heeft: aan het talent van zijn coureur. 'Natuurlijk was het ook weer een magische ronde van Max', zegt Marko bij de Duitse tak van Sky Sports F1. De teamadviseur zag de druk voor Verstappen nog verder oplopen aan het einde van Q3. 'Nadat zijn eerste rondetijd werd afgenomen, hield hij zijn zenuwen in bedwang, en reed hij het perfecte rondje.'
De teamadviseur staat er ook bij stil dat Red Bull Racing weinig voorbereidingstijd hadden, maar toch met een goede afstelling op de proppen kwamen. 'We moeten de engineers loven. Ik wil een groot compliment aan hen uitdelen, want ze hebben de juiste richting gevonden voor de afstelling van een auto, die alleen in een heel nauw window werkt. Ik zou ook zeggen dat de hogere temperaturen, bijna dertien graden, ons geholpen hebben', zegt de Oostenrijker over de baantemperatuur. Red Bull moest daarnaast 's nachts doorwerken om de motorproblemen bij Verstappen op te lossen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Tsunoda struikelt
Marko reageerde ook nog kort op de crash van Yuki Tsunoda: 'Dat was een onnodige crash', oordeelt Marko. Tsunoda geldt als kanshebber om Pérez in 2025 te vervangen, maar de Japanner beweest zijn team geen goede dienst. Hij was net twee seconden voor de rode vlag door Nico Hülkenberg terugverwezen naar de elfde plek, en teamgenoot Liam Lawson was achter Tsunoda bezig aan een tijdsverbetering, maar de Nieuw-Zeelander liep Q3 mis vanwege de gele en rode vlaggen. Daardoor schakelde Tsunoda zijn hele team uit, terwijl concurrent Haas wel met beide coureurs doorging.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties