Het silly season is in volle gang. Vanzelfsprekend rijst de vraag of we in het 2025-seizoen ook een paar nieuwe namen op de baan zullen zien. Van ´één jonge coureur is in ieder geval al bekendgemaakt dat hij is verzekerd van een F1-zitje in 2025: F2-coureur Oliver Bearman voegt zich dan bij het team van Haas. Red Bull Racing-teamadviseur Helmut Marko deelt in zijn column voor Speedweek zijn kijk op de entrée van jonge coureurs in de Formule 1.
Aangezien Red Bull een groot aantal coureurs in de opstapklassen voor zich heeft rijden, houdt Marko hun prestaties nauwlettend in de gaten. Het rijderskampioenschap in de F2 wordt momenteel geleid door Isack Hadjar. De Frans-Algerijnse coureur maakt onderdeel uit van het Red Bull Junior-team en nam tijdens de eerste vrije training van de F1 op het circuit van Silverstone het stokje over van Sergio Pérez. In de F3 rijdt Arvid Lindblad als Red Bull Junior en ook reservecoureur Liam Lawson hoopt nog altijd op een zitje bij Red Bull of VCARB.
Bearman heeft geluk gehad
Voor volgend jaar heeft Red Bull alleen nog een zitje over bij zijn dochterteam VCARB. In juni bevestigde de Oostenrijkse renstal ook in 2025 met Max Verstappen en Pérez te rijden. Bij VCARB tekende Yuki Tsunoda eerder dit jaar een contractverlenging. De enige die nog niet is verzekerd van een zitje binnen de Red Bull-familie is Daniel Ricciardo. Toch kan ook Pérez niet achterover leunen. Sinds de aankondiging van zijn contractverlenging, weet de Mexicaan de verwachtingen niet waar te maken. Marko liet eerder al weten dat er in elk contract exit-clausules worden opgenomen en dat leidde tot geruchten de toekomst van de Mexicaan bij het team mogelijk toch niet zo zeker is.
Ook binnen de Red Bull-familie is het dus nog niet gezegd dat er geen nieuwe, jonge coureur zal toetreden per 2025. Ondertussen heeft het team van Haas de knoop al doorgehakt door Bearman binnen te halen. In zijn column laat Marko doorschijnen dat hij niet volledig overtuigd is van de Brit. 'Hij was op het juiste moment op de juiste plaats', begint de Oostenrijker. 'Zijn race in de Ferrari (in Jeddah in 2024, red.) liet zijn toekomst in de Formule 1 zien. Als je enkel zijn Formule 2-resultaten in overweging zou hebben genomen, hadden de dingen er een stuk slechter uitgezien voor hem.'
Toch moedigt Marko het aan dat jonge coureurs de overstap naar de Formule 1 maken. 'Ik moedig dat absoluut aan. Ik kan geen namen noemen, maar er zijn momenteel coureurs in de Formule 1 die stagneren en afhankelijk van de stemming slechter of beter presteren. Zij staan in de weg van jonge coureurs.' Ook nemen veel teams zelf niet genoeg initiatief, schrijft Marko. 'De teams zijn bang voor de junioren. Natuurlijk gaan zij fouten maken, maar ik zou liever iemand hebben die fouten maakt en hoop voor de toekomst heeft dan dat er geen verbetering meer mogelijk is.'
Tekst gaat verder onder de foto.
Analyse tijdens de zomerstop
Marko schrijft dat het team van Red Bull tijdens de zomerstop de prestaties van haar jonge coureurs zal evalueren. 'Isack Hadjar heeft. nu de leiding in het F2-kampioenschap na zijn overwinning tijdens de race op Silverstone. We moeten niet vergeten dat hij een paar keer pech heeft gehad: een kapotte motor, een reserve motor die niet werkte, twee keer een probleem met de brandstoftoevoer, en twee keer viel hij uit zonder daar zelf schuld aan te hebben. Was dat allemaal niet zo geweest zou hij mijlen verder voorop staan in het kampioenschap.'
Lindblad komt in de Formule 3 uit voor Red Bull. De coureur is nog maar 16-jaar oud. Tot voor kort was het niet mogelijk voor coureurs onder de achttien om een superlicentie te krijgen. Deze licentie is vereist om in de F1 te mogen rijden. Inmiddels heeft de FIA de regels aangepast en mogen coureurs onder bepaalde omstandigheden op hun zeventiende al een superlicentie krijgen. 'We zijn enorm verheugd dat Lindblad vanaf zijn zeventiende in de Formule 1 zou kunnen rijden. Maar we blijven eerst kalm en gaan door met het behalen van goede resultaten met onze junioren. Zij genieten nu hogere prioriteit en mogen blijven oefenen in Formule 1-auto's', schrijft Marko.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties