Red Bull Racing-topadviseur Helmut Marko laat weten dat het team de situatie betreffende haar coureurs in de zomerstop gaat evalueren. Momenteel wordt er aan de stoelpoten van Sergio Pérez' zitje gezaagd en wordt Liam Lawson genoemd als een mogelijke vervanger. Dat Pérez het niet goed genoeg doet, is inmiddels voor iedereen duidelijk, maar hij houdt het langer vol dan veel andere coureurs, en dat doet Marko aan een bepaalde situatie denken.
Pérez kreeg aan het begin van juni nog een nieuw contract en tekende hij twee jaar bij bij Red Bull. Het team wilde hem vroeg in het jaar vastleggen om hem het vertrouwen te geven dat hij zijn snelheid weer kon vinden die hij aan het begin van het jaar ook liet zien. Het gaat sindsdien echter niet veel beter. In Canada, de eerste race na zijn contractverlenging, kende hij een dramatisch weekend en daarna heeft hij slechts een handje vol punten kunnen scoren. Niemand snapt waarom Pérez is verlengd, behalve als het gaat om het tevreden houden van de Verstappens.
'Alle Formule 1-contracten hebben exitclausules', begint Marko in gesprek met GrandPrix247. 'De meeste gerelateerd aan prestaties. Zoals ik al eerder zei, zullen we tijdens de zomerstop een evaluatie doen en dan een beslissing nemen', gaat de Oostenrijker verder. Op de vraag of Lawson dan de vervanger is, kan hij een half antwoord geven. 'Eerst moeten we kijken. Lawson test donderdag (11 juli, red.) op Silverstone. En ja, dus nog twee races en er zullen meer testmomenten zijn met Lawson. Yuki Tsunoda doet het momenteel ook erg goed.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Kon niet accepteren dat Max de snellere coureur is'
Het schijnt dat Pérez clausules in zijn contract heeft die zeggen dat hij vervangen mag worden als hij meer dan honderd punten achterstand heeft op Max Verstappen en als hij vijf plekken lager staat in het klassement. Op dit moment staat hij 137 punten achter Verstappen en ook vijf posities in het kampioenschap. Pérez houdt het momenteel langer vol naast de Nederlander dan veel andere coureurs. Pierre Gasly kreeg in 2019 maar twaalf races. Marko zei dat de Fransman elke keer als hij in de auto stapte, de wagen 'opnieuw uit wilde vinden'.
'Ja, toen hij op een ronde werd gezet in Boedapest, wilde hij een andere ophanging', verklaart Marko. 'Hij is geen ingenieur. Hij had gewoon geen excuses meer en kon simpelweg niet accepteren dat Max gewoon de snellere coureur is', zegt de Oostenrijker. Gasly kreeg tijdens de zomerstop in 2019 het telefoontje dat hij tijdens de eerste race na de vakantie weer in een auto van het zusterteam van Red Bull zou zitten. De Fransman heeft een lange tijd mentaal last gehad van de periode, en wil er nog steeds niet over praten.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Hadjar en Tsunoda en verhitte boordradio's
Red Bull wil voorkomen dat situaties als met Gasly, of met Alexander Albon, die het 1,5 seizoen volhield naast Verstappen, opnieuw gebeuren. Daarom zijn er twijfels over Tsunoda en Lawson en om hen nu al naast Verstappen te zetten. De jonge Japanner rijdt echter al een aantal seizoenen bij het zusterteam van Red Bull. 'Natuurlijk, we hadden veel discussies met Yuki, en we hebben hem ook een mental trainer gegeven omdat schreeuwen (op de boordradio, red.) niet nodig was, en daarna werd hij langzamer', zegt Marko.
'Dat baarde me zorgen. We moesten hem leren: als je de engineer vertelt dat de auto shit is, wat moet de engineer er dan aan doen? Je moet detailleerde informatie geven en je concentreren op wat de problemen zijn. Het is in feite zo dat als je privé met Yuki praat, hij niet schreeuwt, maar hij heeft een agressieve manier van praten. En over de boordradio, met Isack, die heeft Franse emotie', knipoogt Marko. 'Het heeft hetzelfde effect. Met hem zijn we ook bezig om dat onder controle te krijgen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties