Er is één aandachtspunt dat Red Bull Racing kwetsbaar maakt ten opzichte van de andere topteams in de Formule 1. Na een minder goede race van Max Verstappen of Sergio Pérez, zullen de personen uit de leiding van het team het vaak aanhalen. De windtunnel is verouderd en dat is een stevig nadeel. Red Bull is dan ook bezig met de ontwikkeling van een nieuwe windtunnel, net als Aston Martin.
Bij Red Bull kan een vernieuwde windtunnel het middel zijn om echt opnieuw op een gestructureerde wijze vooruitgang te boeken. Dan wordt het nog moeilijker voor McLaren, Ferrari en Mercedes om het team van Verstappen te kloppen. Aston Martin staat voor een heel nieuw project, met onder andere het aantrekken van Adrian Newey, maar daar hoort ook een nieuwe windtunnel bij.
Nieuwe windtunnel zorgt niet meteen voor profijt
Jean-Claude Migeot, de voormalig aerodynamicus van Tyrrell en Ferrari, geeft aan de Nederlandse tak van Motorsport enkele inzichten bij een eventuele nieuwe windtunnel. 'Allereerst denk ik niet dat je er meteen profijt van hebt. Je moet vertrouwen opbouwen. Een windtunnel is niet de werkelijkheid, het is een laboratorium. Je moet dus vertrouwen dat deze zich ook als een laboratorium gedraagt, wat betekent dat als je iets opnieuw doet, je dezelfde resultaten krijgt.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Dat is zowat het minimum. Een windtunnel bouwen is één zaak, maar er moet dan nog een heel proces doorlopen worden, wat de 'ingebruikname' wordt genoemd. 'Stap nul is de inbedrijfstelling. Dat is waar je moet controleren of datgene wat aan je is verkocht, ook daadwerkelijk is bereikt. Je weet wel, de luchtverdeling, de turbulentie, de temperatuurregeling. Je moet de windtunnel in alle omstandigheden laten draaien en eerst controleren of je bouwer goed werk heeft geleverd en vervolgens alle elektronica voor de besturing laten draaien.'
Windtunnel geeft niet de waarheid
Hier moet heel wat personeel voor ingezet worden en dan nog duurt het minstens een maand. 'De tunnel zal je niet de waarheid geven', maakt Migeot duidelijk. 'Het zal je iets geven dat, in het beste scenario, consistent is met de werkelijkheid. Als je een vrij vast verschil hebt tussen de werkelijkheid en de tunnel, dan is dat prima; het kan niet identiek zijn. Als je erop kunt vertrouwen dat wanneer je in de windtunnel verbetert, je weet dat het ook beter zal gaan op de baan, dan bespaar je enorm veel tijd.'
Migeot hoort wel vaak dat het niet op deze manier loopt en vermoedt dat veel teams correlatieproblemen hebben. De vraag is of de perfecte correlatie wel bestaat. 'Het is oneindig, een zoektocht die je nooit kunt afronden. Er zijn veel imperfecties, zoals het rubber van de banden [in het model]. Misschien heb je niet het juiste bandenprofiel. Er zijn veel compromissen en er zijn misschien wel honderd verschillen die je niet in de windtunnel kunt hebben.'
Correlatiewerk de vrees van vele teams
De Fransman heeft een heldere opvatting. 'Je doet je best en als deze dingen tot een zeer kleine invloed beperkt blijven, zit je goed. Maar als plotseling een van deze dingen invloed krijgt op de resultaten, dan zit je weer met correlatiewerk.' Dan kost het weer tijd om informatie te verzamelen, terwijl teams juist snelle oplossingen willen als ze met een probleem geconfronteerd worden.
'Het is dus een eindeloos onderwerp. Als het alleen in sommige gevallen niet correleert, dan houdt dat je niet tegen. Maar als je een auto ziet die de ene race op de eerste rij staat en de volgende race op de derde of vierde rij, dan heb je een probleem.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties