Na een symbolische 133 dagen stond Max Verstappen afgelopen zondag weer eens op de hoogste trede van het podium. Het Wilhelmus heeft in tijden niet zo mooi geklonken als dat het deed na de Grand Prix van São Paulo. Het Nederlandse volkslied overstemde in één klap al het negatieve geluid aan het adres van Verstappen. Voordat de Red Bull Racing-coureur zijn perfectie kon tonen, zat het weekend vol met een haast samenzweerderige incompetentie.
De Grands Prix op het circuit van Interlagos stellen zelden teleur en afgelopen weekend was het opnieuw smullen. Het raceweekend in São Paulo had namelijk alles: regen, coureurs die boven zichzelf uitstegen, coureurs die teleurstelden, een voorbeeld van gefaald nepotisme, een wedstrijdleiding in paniek en toch weer een hoop controverse. Het is alsof de stewards langzamerhand omarmen dat ze eigenlijk geen idee hebben wat ze aan het doen zijn.
De vloek op de achternaam Verstappen
'We zijn niet partijdig', zei Johnny Hebert, één van de stewards, over de stewards in de Formule 1. Dat is dan maar even mooi uit de wereld geholpen. Alle keuzes die afgelopen weekend zijn gemaakt, kunnen dus door pure logica verklaard worden. Het zal dan vast wel komen door mijn oranje bril, maar van start tot einde waren de keuzes van de stewards en de FIA onbegrijpelijk. Het is alsof ze een folder op hun bureau krijgen en denken: 'Moet ik iets hiermee?' Als dan blijkt dat de stewards een keuze moeten maken, gooien ze een pijltje naar een dartbord en maken ze op basis daarvan een keuze.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Soms zijn het zelfs coureurs die enkele zaken onder de neus van de stewards moeten schuiven. Verstappen mocht, en dit was een zeer moedige keuze van de FIA, aanschuiven bij de persconferentie voorafgaand aan het raceweekend. Daar kwam de het bestuursorgaan ook weer ten sprake en Verstappen haalde een incident van de Grand Prix van Mexico aan. Charles Leclerc beging na afloop van de race namelijk het ergste vergrijp dat de FIA ooit gezien heeft: hij gebruikte een scheldwoord tijdens de persconferentie.
Hoewel de namen Leclerc en Verstappen een paar letters hebben die overeenkomen, was de overeenkomst in de ogen van de FIA onvoldoende. De Ferrari-coureur verontschuldigde zichzelf wel meermaals na het gebruiken van de krachtterm. De FIA noemt dat vast 'verzachtende omstandigheden', een term die de bestuursorgaan vaker gebruikt als ze een verkeerde beslissing moeten verantwoorden. Hierdoor kreeg Leclerc slechts een boete van tienduizend euro, terwijl Verstappen zich nog altijd moet melden voor zijn taakstraf. Stiekem wil de FIA gewoon een gin en tonic met de Red Bull-coureur drinken, maar gaat hij nooit in op de uitnodiging.
Stewards gooien geloofwaardigheid en onpartijdigheid te grabbel
De inconsistente beslissingen gedurende het Grand Prix-weekend in Mexico en op de donderdag in Brazilië waren nog maar het topje van de ijsberg. De FIA en de stewards lazen waarschijnlijk al het commentaar, vatten het heel persoonlijk op en besloten een dikke middelvinger op te steken naar de criticasters. Hoewel Herbert suggereert dat er geen sprake is van enige partijdigheid gooide hij in samenwerking met zijn collega's tijdens de sprintrace wel alle geloofwaardigheid te grabbel.
De sprintrace zorgde voor een flinke verrassing bij Verstappen. McLaren had tijdens de Sprint Shootout een auto die van een ander planeet leek te komen, maar dat kon de Britse renstal niet bepaald vertalen naar race pace. Verstappen leek op zijn beurt juist over de langere afstand sterker te zijn dan dat zijn kwalificatiesnelheid had gesuggereerd. Iedereen zat dan ook op het puntje van zijn stoel voor het gevecht tussen vier auto's. Verstappen zat echter vast achter één bonk zenuwen, die door foutjes de aansluiting miste met Oscar Piastri en Lando Norris. Verstappen was dan ook duidelijk teleurgesteld in Leclerc.
Lees ook
Cijfers GP Brazilië | 'Deze race levert Verstappen zijn titel als een van de besten ooit op'
Herbert gebruikt mening van Norris/Brown tegen Verstappen: 'Waarom mag ik geen mening hebben?
De Monegask zorgde er immers voor dat het meest besluiteloze team ter wereld niet het enige juiste kon doen. Piastri had al aangegeven aan de kant te gaan voor Norris als McLaren dat van hem zou vragen. Norris was vanaf de eerste minuut al bezig over de boordradio, aangezien hij niet voor de eerste keer de verbetenheid mistte om zijn teamgenoot te verschalken. McLaren was alleen zo bang voor het nerveuze wrak en Verstappen dat Piastri zijn eerste plek mocht behouden. De Britse renstal had wat magische inbreng nodig van ome wedstrijdleiding.
Nico Hülkenberg moest van zijn team de auto parkeren, maar dat deed hij niet op de meeste logische plek. Onder de gele vlag kon McLaren rustig de rijders omwisselen, maar Verstappen zat al snel binnen drie tienden van Piastri. Een inhaalactie op het lange rechte stuk naderde, totdat de stewards besloten in te grijpen. De auto van Hülkenberg stond al ruim twee minuten stil op een gevaarlijke plek, maar er was geen Virtual Safety Car te bekennen. Vlak voor het rechte stuk komt dan ineens de beslissing. Willen de stewards dat mensen zeggen dat ze partijdig zijn? Het is ze in ieder geval aardig gelukt.
Situaties alleen gevaarlijk als het Verstappen benadeelt
De timing van de Virtual Safety Car kwam McLaren in ieder geval heel goed uit. Het is alsof de stewards bezig waren met hun eigen versie van 'Impractical Jokers' (het Nederlandse equivalent heet '(Foute) Vrienden'). Achter de schermen zaten Gerd Ennser, Andrew Mallalieu en Luciano Burti via een oortje te communiceren met Herbert. De voormalig Formule 1-coureur werd gedurende de gele vlag geïnstrueerd om te wachten, totdat McLaren de rijderswissel had voltooid en Verstappen dicht in de buurt van Piastri zat. 'Nu!', schreeuwde de mannen achter de schermen, Herbert drukte het knopje in en iedereen lag in een deuk.
Verstappen was gewoon het slachtoffer van een goed ingestudeerde grap, anders is deze keuze niet te verklaren. Hülkenberg was namelijk al ruim een halve minuut uit de auto en op het gras. Er hoeft maar één band te klappen op het verkeerde moment en Hülkenberg wordt toegevoegd aan de lijst van overleden Formule 1-coureurs. Natuurlijk hebben de stewards een lastige taak en wil ik graag geloven dat ze onpartijdig zijn, maar ze zetten zichzelf flink voor schut.
Als iets één keer gebeurt, is dat een incident (eerste straf tijdens de Grand Prix van Mexico ). Als het in korte tijd twee keer plaatsvindt, is dat heel toevallig (verschillende straffen voor schelden). Als het drie keer gebeurt, is er sprake van een patroon (de Virtual Safety Car-grap). Als een vierde geval vrijwel identiek is, dan is dat ronduit verdacht (de rode vlag na de crash van Lance Stroll). Zo somde misdaadverslaggever Peter R. de Vries het patroon van misdadigers op. Er is dus maar één conclusie te trekken: Verstappen moet een rechtszaak beginnen tegen de wedstrijdleiding en de FIA.
Hoewel de wedstrijdleiding weer zat te stuntelen na de crash van Stroll, denk ik niet dat het Verstappen had geholpen als er direct werd gezwaaid met een rode vlag. Het is normaal dat er ongeveer vijf seconden tussen een gele en rode vlag zit, dus dan waren de coureurs met nog één minuut en 38 seconden teruggekeerd naar de pitstraat. Verstappen had achteraan gestaan in dat rijtje, waardoor hij onvoldoende tijd had om nog een tijd neer te zetten. Vlak voor de crash was de Nederlander al naar P11 gedrukt, dus Q3 had hij niet gehaald. Hoewel de Red Bull-coureur een terechte opmerking maakte, moet hij vooral boos zijn op het team en Stroll, wiens vader al had moeten zeggen: 'Nee zoon, we gaan niet met raceauto's spelen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Anticlimax helpt Norris een handje
Regen brengt altijd de meeste paniek naar boven in de Formule 1. Ik kan Stroll nog vergeven voor het feit dat hij zijn bolide op een soort autopiloot richting de muur stuurde, maar dat de Canadees daarna de grindbak in reed alsof hij op vakantie ging naar de Copacabana is onverklaarbaar. Daarna kwam duidelijk in beeld dat er sprake was van een aborted start, wat dus zou betekenen dat de race tien minuten later van start gaat. De FIA deed voor het eerst niets verkeerd in een stressvolle situatie. Norris besloot echter de touwtjes in handen te nemen.
De McLaren-coureur, die duidelijk een onvoldoende op school kreeg voor luistervaardigheid, besloot gewoon de baan op te rijden, ondanks dat zijn team zei dat hij de motor uit moest zetten. De Brit zette echter zijn brein uit en reed het circuit weer op voor een tweede formatieronde. Wat besluit de FIA als je technisch gezien door rood rijdt, mogelijk marshalls en een mede-coureur in gevaar brengt, en de rest van het veld op een verkeerd spoor zet? Inderdaad, een duidelijke tijdstraf voor het creëren van een relatief gevaarlijke situatie! Of nee, toch niet. Norris kreeg een boete van vijfduizend euro.
Ik moet er persoonlijk niet aan denken om zo'n boete te ontvangen, maar Norris kan het makkelijk hebben. Het is toch maar 0,2 procent van zijn maandsalaris. Laten we het Nederlandse wetboek er even bij pakken bij een dergelijk vergrijp op de wegen. Norris reed dus technisch gezien door rood en hij negeerde verkeersteken C01 (gesloten in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee). Als je door rood rijdt, krijg je een boete van 310 euro. De boete voor het negeren van verkeersteken C01 is 120 euro. Daar komt uiteraard nog negen euro administratiekosten bij, waardoor het totaalbedrag naar 439 euro gaat.
Dat is uiteraard minder dan de boete die Norris kreeg, maar procentueel gezien zou de gemiddelde Nederlander stuk harder genaaid worden. Het gemiddelde salaris van de Nederlander is 3.708 euro per maand, want betekent dat een dergelijke boete 11,8 procent van het gemiddelde maandsalaris is. Een representatieve boete voor Norris had dan 245.833 euro moeten bedragen, maar de FIA hield de McLaren-coureur een hand boven het hoofd. Een ten second stop-and-go penalty was meer dan terecht geweest. De rijders spenderen gemiddeld 21 seconden in de pitstraat op Interlagos, dus daar moeten nog eens tien seconden bovenop. Met een dergelijke straf was Norris buiten de punten geëindigd.
Brits paspoort verdient geen diskwalificatie
De wedstrijdleiding wist echter totaal niet wat het met de situatie aan moest, waardoor er weer veel nattevingerwerk werd geleverd. De FIA bewees dus weer dat het vooral om schijnveiligheid gaat gedurende een Formule 1-weekend. Of het bestuursorgaan houdt de Britse coureurs gewoon heel graag een hand boven het hoofd, alsof het dominante mediagilde in de Formule 1-wereld dat al niet genoeg doet. Niet alleen Norris bleef een grote straf bespaard, maar ook het team van Mercedes kwam heel erg goed weg.
De Duitse renstal veranderde tijdens de aborted start namelijk de bandenspanning bij beide auto's. Hoewel de bandenspanning nog wel in het legale venster zat, is het wel verboden om deze aan te passen gedurende een race. Daar staat normaliter maar één straf op: diskwalificatie. De FIA gaf echter aan, en daar komt de term weer, dat er sprake was van 'verzachtende omstandigheden'. Mercedes had namelijk zoveel stress dat het ineens legaal was om domme dingen te doen. Alsof een student weg zou komen met stelen als hij te veel huiswerk heeft. Niemand anders deed rare dingen in alle chaos, dus waarom Mercedes dan wel?
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Ik vond het persoonlijk wel heel erg hard regenen op Interlagos, dus de marshals zagen waarschijnlijk niet eens dat ze de auto van Hülkenberg een zetje gaven. De Duitser werd echter wel gediskwalificeerd en dat werd dan waarschijnlijk ingefluisterd door de geest van Winston Churchill. De diskwalificatie was natuurlijk meer dan terecht, maar er hadden nog twee coureurs aan het lijstje toegevoegd moeten worden. De stewards probeerden de British bias-claims tegen te gaan door Oliver Bearman een straf van tien seconden te geven. De coureur wist waarschijnlijk niet eens dat hij tegen de auto van Franco Colapinto aan reed en er was ook niet sprake van een vreemde actie. Een onnozele straf dus voor 'causing a collision'.
Het incident van Bearman was dan ook een opmerkelijk moment in de race, want de stewards waren op de zondag ineens zeer coulant voor alles en iedereen. Geen diskwalificaties waar dat wel had gemoeten, een boete waar Norris misschien twee seconden slaap over verliest en een reprimande voor een coureur die marshals in gevaar brengt. Carlos Sainz crashte tijdens de race en gooide zijn stuurtje uit de auto. Desondanks wilde hij toch wegrijden toen marshals al aan zijn auto zaten. Dat had dus een gridstraf voor Las Vegas op moeten leveren. De FIA vindt schelden tijdens een persconferentie alleen net wat erger dan alle bovenstaande vergrijpen.
Verstappen snoert Groot-Brittannië de mond, nu moet Norris nog zijn mond houden
Het is altijd hilarisch dat één fout van Verstappen altijd wekenlang in de Britste media wordt besproken, maar dat zijn race op Interlagos waarschijnlijk over drie weken alweer opgehaald kan worden bij de gevonden voorwerpen. De Nederlander was buitenaards en produceerde een rit die veel Brazilianen deed denken aan Ayrton Senna. Hoewel de Braziliaan met trots zou kijken naar de prestatie van de Red Bull-coureur, kan Verstappen inmiddels met niemand meer vergeleken worden. Verstappen is Verstappen, en over een paar jaar zullen coureurs juist met hem vergeleken worden.
Het is mooi om te zien dat de Britse media daar toch sporadisch even op de hoogte van zijn. Damon Hill deelde via X zelfs een compliment uit aan de Nederlander. Enkele journalisten konden echter niet het respect opbrengen om naar de persconferentie te komen, waardoor Verstappen deze mensen even goed op hun plek zette. Daarbij kreeg de Red Bull-rijder een steuntje in de rug van de broer van Sergio Pérez, de coureur die, mede dankzij de excellentie van Verstappen, waarschijnlijk bezig is aan zijn afscheidstournee.
De tekst gaat verder onder het X-bericht.
Nu is het alleen nog tijd om Norris de mond te snoeren, al zal de McLaren-rijder niet met het beste gevoel afreizen naar Las Vegas, Qatar en Abu Dhabi. 'Dat heeft niks met talent te maken, het was gewoon geluk', zei de coureur na afloop van de race. Hoewel deze quote makkelijk uit verband gerukt kan worden, zit er alsnog een hintje van respectloosheid aan. Norris nam de naam van Verstappen niet in de mond, maar er werd ook geen vraag gesteld over het talent van wie dan ook. Dat Norris dan alsnog een sneer uitdeelt, is dan ook volkomen kansloos.
Was het niet Norris die tijdens de Grand Prix van Miami de koppositie over kon nemen door een goed getimede Safety Car en een fout van Bernd Mayländer? Norris kon hierdoor heel simpel een gratis pitstop maken en bij de herstart simpel wegrijden. De McLaren-coureur was gedurende de gehele race snel en het was nota bene Verstappen die dat aan iedereen uitlegde. 'Als mijn moeder ballen had, dan was het mijn vader', zei de coureur na afloop van de race om Norris te verdedigen. De Brit kan dit, als een ware verwende jongen, niet opbrengen om zijn collega's te verdedigen.
De McLaren-rijder zal zich wel snel aangevallen voelen. Een kat in het nauw maakt rare sprongen en een Norris in het nauw heeft een hekel aan iedereen, waaronder zichzelf. Het was een dramatische zondag voor de Brit, die zijn auto ook maar met moeite op het circuit kon houden. Dat hij geen kans meer maakt op de wereldtitel heeft hij volledig aan zichzelf te danken. Het is dan ook tijd dat hij de beelden van de race gaat bestuderen en Verstappen een oprecht compliment uitdeelt. Het heeft dus wel met talent te maken, want met de snelste auto is Norris nog altijd een aantal klassen minder dan Verstappen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties