Lando Norris zag in Brazilië zijn mogelijkheden op een eerste wereldtitel langzaam uit de handen glippen. De McLaren-coureur ving de race op Interlagos aan vanaf pole, maar kwam als zesde over de streep. Dit terwijl zijn concurrent in het kampioenschap, Max Verstappen, vanaf de zeventiende plek naar de overwinning reed. Hierdoor is het gat in het kampioenschap gegroeid naar 62 punten, en volgens F1TV-commentator Alex Jaques is dit het omslagpunt in het kampioenschap. McLaren leek een verkeerde beslissing te maken met de strategie, maar volgens de Britse verslaggever is het achteraf makkelijk praten.
De McLaren-coureur verloor de leiding direct bij de start, toen hij gepasseerd werd door landgenoot George Russell. Daarna leek Norris alsnog in aanmerking te komen voor de overwinning, omdat hij de gehele eerste stint bij de Mercedes-coureur in de buurt kon blijven, maar toen begon het harder te regenen. Hierdoor besloten Norris en Russell de pitstraat op te zoeken voor een nieuwe set inters. Verstappen, Esteban Ocon en Pierre Gasly deden dit niet, zij gokten namelijk op een eventuele rode vlag; en die rode vlag kwam er.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Volgens Jaques ging het allemaal de verkeerde kant op voor de 24-jarige Norris. 'Cruciaal moment was natuurlijk toen McLaren de beslissing nam om Norris naar binnen te halen. Het was op dat moment gewoon zo ongelofelijk nat, dat je eigenlijk die momenten moet overleven. Want je weet als het zo hard regent, dat de kans op een rode vlag echt gigantisch is', stelt Jaques in de F1 Nation Podcast. 'Dan kan je natuurlijk de gratis bandenwissel krijgen, dat gebeurde ook eerder dit jaar al in Monaco. Het is zo moeilijk inhalen zonder DRS, zelfs hier in Interlagos.'
'En na de herstart achter de safety car moest hij zoveel doen om weer naar voren te komen. Uiteindelijk deed hij zelfs te veel om alles goed te maken, en daardoor ging hij ook een aantal keer buiten de baan. In bocht één en vier ging hij ervan af', zo vervolgt de commentator over het optreden van Norris. 'We moeten ook niet vergeten dat deze auto's bestuurd worden door mensen. Hij kan voelen dat het wereldkampioenschap uit zijn handen glijdt. Ze waren gewoon niet snel genoeg toen het er echt omging.'
Achteraf makkelijk praten
Wel wil Jaques benadrukken dat het achteraf makkelijk praten is omtrent de keuze om naar binnen te komen. 'Het is makkelijk om te zeggen als de keuze slecht uitpakt. Maar als je niet naar binnenkomt, en je met inters die flinke slijtage hebben ervan afgaat in bocht drie, dan lijk je net een sukkel', zegt Jaques stellig. 'Maar je moet ook echt in je achterhoofd houden dat rookies als Colapinto en Bearman nog nooit in zo'n auto hebben gereden in de regen. Dus je kan er rekening mee houden dat die jongens misschien wel een rode vlag kunnen veroorzaken', zo constateert Jaques.
'Op momenten zoals dat is het oprecht misschien wel beter om op de zesde plek te rijden dan op de eerste. Dan ben je degene die de eerste beslissing moet maken, dus ik snap wel hoe ze in de moeilijkheden zijn gekomen, maar dat was gewoon het moment dat ze buiten hadden moeten blijven. Het was onvermijdelijk dat er een rode vlag ging komen in die fase van de race', zo concludeert de commentator na de race in Brazilië.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties