Max Verstappen liet in Brazilië zien waarom hij een drievoudig wereldkampioen is, en waarom het ook een kwestie van tijd is voordat hij de vierde op zijn naam schrijft. De Nederlander won de race op Interlagos vanaf de zeventiende startplek, en volgens voormalig coureur en F1-analist Ho-Pin Tung maakte Verstappen precies de juiste keuzes, maar niet zonder risico's. Hij vertelt in zijn column bij NU.nl precies hoe een 'gedecideerde' Verstappen de juiste keuzes nam en hoe hij met een 'onaantastbare' combinatie aan het langste eind trok.
De Red Bull-coureur leek een overwinning te kunnen vergeten na een dramatische kwalificatie, maar Tung zag hoe Verstappen een wonder verrichtte. 'We hebben gisteren gekeken naar een waanzinnige wedstrijd van Max Verstappen in de regen. Ik had aangegeven dat inhalen in de regen lastig is op Interlagos, omdat je veel last hebt van riviertjes die over de baan stromen. Er liggen ook veel plassen, omdat de baan op veel plekken schuin loopt. Daardoor stroomt het water naar beneden, waar het regelmatig blijft liggen,' legt de coureur uit over de Nederlander.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Tijdens de race is het voornamelijk de spray die op Interlagos hevig is, net als bijvoorbeeld op Spa. Als coureur zie je bijna niet wat er voor je gebeurt. Daarom kon ik me ook goed voorstellen dat Verstappen zo teleurgesteld was na de kwalificatie. Hij wist dat inhalen op een nat Interlagos moeilijk zou worden', vervolgt de analist bij NU.nl. En dat het lastig inhalen werd, was te zien bij andere coureurs, want haast niemand lukte dit. Maar voor Verstappen was het een ander verhaal. 'Toch liet Verstappen zien dat inhalen wel degelijk mogelijk was. Hij deed dat voorzichtig en gedecideerd.'
En volgens Tung was Verstappen constant bezig met het zoeken van andere lijnen, en nam hij hier duidelijk risico mee. 'Ik vond het mooi dat Verstappen vaak andere lijnen reed dan de rest', stelt Tung. 'Zo zag ik Verstappen als enige coureur in de laatste bocht voor het rechte stuk vol over de kerbstones aan de binnenkant rijden om zijn auto sneller recht te krijgen en daarmee de acceleratie te bevorderen. Dat is een risico, want kerbstones zijn op een natte baan normaal gesproken super glad,' aldus de analist over de risico's die de Red Bull-coureur nam.
Dit maakte Verstappen zo bijzonder
Maar Tung benadrukt dat dat niet eens het bijzondere is. Verstappen bleef zichzelf constant aanpassen, en daar maakte hij volgens de voormalig coureur het verschil. 'Het bijzondere was dat hij zijn lijnen gedurende de race constant bleef aanpassen, afhankelijk van de omstandigheden en de hoeveelheid regen. Van de kerb in de laatste bocht bleef hij bijvoorbeeld geheel af toen de baan veel natter was. Ook wanneer Verstappen in een groepje reed, zag je hem als enige andere lijnen rijden om zo te zoeken naar de extra grip.'
Uiteindelijk viel halverwege de race in Brazilië een rode vlag, waardoor Verstappen een gratis bandenwissel kon doen. Volgens Tung was er een andere factor die de Limburger zo sterk maakte na de rode vlag. 'Geluk bij een ongeluk voor Verstappen was dat hij door zijn mislukte kwalificatie nog drie nieuwe sets intermediates tot zijn beschikking had voor de race', legt Tung uit. 'Daar kon hij tegen het eind van de race extra van profiteren door tijdens de rode vlag een nieuwe set intermediates te pakken.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'De coureurs om hem heen, afgezien van Pierre Gasly, hadden toen geen nieuw setje meer. Het was een van de redenen waarom Verstappen na die tweede herstart zo sterk was, mede door het vrije zicht,' vervolgt de analist. Dit samen maakte dat hij na de herstart met een moordend tempo wegreed bij iedereen, zo ziet Tung. 'Toen hij eenmaal de leiding had gepakt, was hij daardoor in combinatie met zijn kwaliteiten in die condities onaantastbaar.'
Teleurstelling voor Norris
En waar het voor de ene titelaspirant precies zo ging als hij wilde, ging het voor de andere precies de verkeerde kant op. Lando Norris begon vanaf pole, maar kwam als zesde over de streep. Tung gaat ervan uit dat de Brit zwaar teleurgesteld is na de race in Brazilië. 'Norris zal meer teleurgesteld zijn in zijn eigen race en hoe de strategiekeuzes van zijn team uitpakten, die zou je als ongelukkig kunnen bestempelen. Zijn snelheid was goed, maar op geen enkel moment indrukwekkend.'
'En het is in zulke lastige condities vanaf de zijlijn altijd gemakkelijk praten, maar Norris was ook weer niet foutloos. Hij wist na de start opnieuw niet in leidende positie de eerste bocht in te gaan en schoot meerdere malen van de baan af,' concludeert Tung over de prestaties van de McLaren-coureur.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties