Christijan Albers is er niet door verrast dat de titelstrijd in het voordeel van Max Verstappen uitvalt. De analist merkt op dat McLaren een 'terrorist' nodig heeft, die er altijd bovenop zit. De Max-factor ontbreekt bij de leider in het constructeurskampioenschap, en dat kwam McLaren in Brazilië in een chaotisch tafereel uiteindelijk ook duur te staan.
Voor het weekend werd er een strijd verwacht tussen McLaren en Ferrari, en in de sprintkwalificatie bleek dat ook het geval te zijn. McLaren pakte de eerste slag met de eerste twee plekken in de sprintrace, terwijl Charles Leclerc ook nog voor Max Verstappen stond. 'Op vrijdagmiddag in Brazilië sprak ik een paar mensen van Red Bull', zegt Erik van Haren, verslaggever van De Telegraaf, in de podcast van het nieuwsmedium. 'Ik wil niet zeggen dat er een grafstemming heerste, maar het was allemaal nog niet heel positief na de sprintkwalificatie.'
Verstappen maakte in die sessie geen moment kans op de poleposition. 'Max had veel last van onderstuur en overstuur, en van de hobbels in dat nieuwe asfalt. Daarna kwam de sprintrace op zaterdagochtend - en je hebt dus niks aan je auto kunnen veranderen - en opeens is Verstappen super-competitief. Hij wordt uiteindelijk vierde vanwege die straf, maar hoe kan dat?' vraagt de journalist aan voormalig Formule 1-coureur Christijan Albers.
McLaren neemt risico's
'Ik ben het wel met je eens dat de auto goed ging in de sprintrace', reageert Albers. 'Het was veel beter dan in Mexico, waar hij qua rondetijden helemaal inzakte. Norris had in de long runs wel nog de bovenhand, maar Max heeft een zaterdag gehad, die goed verliep. Hij was weer constant en presteerde goed. In de sprintkwalificatie zat hij er bovenop, dus er is niks op aan te merken.' Albers denkt dus vooral dat Verstappen heeft gemaximaliseerd in de korte race, op het moment met Oscar Piastri na, waarvoor hij een straf kreeg vanwege te snel rijden onder de Virtual Safety Car.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Als je bij McLaren naar die sprintrace kijkt, vraag ik me af wat voor communicatie daar gaande was', zo spreekt de 45-jarige analist zijn onbegrip uit. 'Ze moeten echt aan de communicatie werken, want ze hebben zoveel risico genomen. Dat had echt fout kunnen aflopen.' Albers verwijst dan naar het eindeloze gedoe over teamorders. Piastri had nota bene voor de race al aangegeven dat hij aan de kant zou gaan voor zijn teamgenoot, maar het Britse team wachtte tot het laatste moment met de positiewissel.
Max-factor
McLaren gaf achteraf juist aan dat ze risico's probeerden te vermijden, maar in werkelijkheid nam het team alleen maar meer risico. 'Andrea Stella zegt wel dat ze het juiste gat moesten vinden, maar dat gat hadden ze al met Charles Leclerc. Er zitten zoveel slimme koppen, maar je laat je eerste coureur gewoon achter je andere coureur rijden. Die banden worden veel warmer en je krijgt veel meer slijtage. Je ziet dat Norris het kan bijhouden, en toch wacht je zó lang. Ze hadden hem er al eerder langs kunnen laten.'
Uiteindelijk liet Piastri Norris voorbij toen Nico Hülkenberg zijn auto geparkeerd had. Die wissel kwam vlak voor de Virtual Safety Car, die lang op zich liet wachten. Volgens Albers kwam McLaren daarmee goed weg. 'Je zag nu dat Max er met rasse schreden aankwam. Hij ging er bij Charles Leclerc voorbij, en hij had gewoon een mooi gevecht. Je ziet ook het kaliber van Max, hoe hij de druk er bij Leclerc erop zet, zodat Leclerc toch een fout maakte.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Je weet dat er een kans is dat er een Safety Car komt. Waarom dan zoveel risico?' vraagt de analist zich af. 'Dat begreep ik echt niet. Ik vond het echt heel stom. Ze hebben het verder wel goed voor elkaar. Die auto is snel, maar ze missen die Max-factor', meent Albers. 'Dan heb ik het over die agressiviteit, en er vol bovenop zitten. Het lijkt nonchalance. Ze hebben niemand die er als een soort van terrorist bovenop zit', zo prijst Albers de gedrevenheid van de wereldkampioen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties