In 'Dit vinden de teams' werpt F1Maximaal een blik op de beleving van de kleinere teams in de Formule 1: Aston Martin, Williams, Alpine, Kick Sauber, Visa Cash App RB, en Haas. Hieronder kun je lezen wat de coureurs van deze wat kleinere renstallen te melden hebben bij Formula1.com na de Grand Prix van Hongarije.
Aston Martin (P8, P11)
Voor Fernando Alonso was de Grand Prix van België een klein lichtpuntje in een zwaar seizoen. Aston Martin volgde de strategie die ook werkte voor George Russell om zo punten te kunnen scoren. 'We verlengden de eerste stint op de mediums en daarna beheersten we het tempo behoorlijk goed op de harde banden. We dachten dat er een kans zou zijn op een Safety Car en toen die er niet kwam, dachten we: waarom niet verlengen en op een één-stopstrategie blijven. Deze beslissing wierp zijn vruchten af en we wisten wat punten te scoren.'
Datzelfde kon niet gezegd worden over Lance Stroll. Aston Martin hanteerde dezelfde tactiek voor beide rijders, maar Stroll kon de bandenslijtage niet voldoende onder controle houden. 'Tijdens de race werd duidelijk dat de bandenslijtage lager was dan verwacht, dus kozen we voor de één-stopstrategie. We reden op P10 een paar ronden voor het einde van de race, maar op dat moment had ik moeite met de banden en had ik niet de snelheid om de positie vast te houden. We misten het tempo dat we nodig hadden om voor meer te vechten.'
Williams (P12, P17)
Williams had voorafgaand aan de race op zondag zeker wat hoop op punten. Alexander Albon mocht namelijk vanaf de tiende plek vertrekken. Williams kwam uiteindelijk toch wat snelheid te kort. 'Ik denk dat we de race zo goed als mogelijk hebben uitgevoerd, maar uiteindelijk heb je snelheid nodig om punten te scoren en die hadden we gewoon niet. Het zou beter zijn geweest als we twee sets harde banden voor de race hadden gehad, maar helaas was dat niet het geval. Ik weet natuurlijk niet zeker of dat iets zou hebben veranderd.'
Voor Logan Sargeant was het een kwestie van niet te veel posities verliezen. De Amerikaan kon een positie winnen gedurende de race, maar de Williams-rijder is niet tevreden over het resultaat. 'Ik vond de harde banden solide en ik was tevreden met het tempo, maar de eerste twee stints op de mediums waren vrij lastig. In mijn tweede stint op de mediums probeerde ik de mensen achter me op te houden, wat uiteindelijk Alex voor me hielp, dus ik deed mijn best in dat opzicht.'
Lees ook
Boordradio's GP België | Keuze Red Bull gekraakt: 'Echt te langzaam op de rechte stukken'
Internationale media beginnen te twijfelen: 'Verstappen zal dan niet meer glimlachen'
Alpine (P9, P13)
Esteban Ocon wist aan het einde van de race Daniel Ricciardo in te halen om het laatste puntje te pakken. Door de diskwalificatie werd de Fransman gepromoveerd naar P9, wat tot veel tevredenheid leidde bij de kersverse aanwinst van Haas. 'We hadden het hele weekend een goed tempo, genoeg snelheid op het rechte stuk om in te halen op Kemmel Straight en uiteindelijk was het genoeg voor de top tien. Er zijn natuurlijk genoeg positieve punten, zoals ons algemene racetempo en bandenmanagement.'
Aan de andere kant van de garage is de tevredenheid ver te zoeken. Door een andere afstelling en tegenvallende strategie liep Pierre Gasly de kans op punten mis. 'Het was moeilijk om te vechten met de auto's om ons heen omdat we snelheid op het rechte stuk misten. Ik heb het gevoel dat we een kans hebben gemist met onze strategie – net als andere auto's – met een éénstopper die duidelijk mogelijk was. Dit zijn zaken die we moeten herzien, want ik weet dat we als team veel beter kunnen.'
Kick Sauber (P15, DNF)
Het puntloze seizoen van Kick Sauber heeft ook in België een vervolg gekregen. Valtteri Bottas haalde als enige van Kick Sauber de finish, maar kwam niet verder dan de vijftiende plek. 'We hebben tijdens de race goed ons best gedaan door iets anders te proberen met de strategie, ook al heeft het uiteindelijk niet gewerkt. Het is positief dat het leek alsof we iets beter gepositioneerd waren qua racetempo ten opzichte van onze belangrijkste concurrenten, hoewel het nog steeds niet genoeg was voor de top tien.'
Zhou Guanyu moest al snel zijn auto parkeren. De coureur meldde in de derde ronde al een probleem met zijn hydraulica en dat betekende dan ook einde race voor de Chinees. 'De dag begon best goed voor ons: we kozen voor de harde compound, het tempo en de algehele balans van de auto voelde goed aan, en ik kon posities winnen. Ik was dicht bij de twee Haas-auto's voor me voordat ik kracht verloor, gevolgd door een verlies van remmen, wat mijn race beëindigde.'
Lees ook
Marko geeft sterk signaal over toekomst Pérez: 'Gaat over coureurs van 2025'
Geduld Horner nog niet op: 'Hebben tijd om samen te werken met Pérez'
RB (P10, P16)
Daniel Ricciardo had dus mazzel dat Russell gediskwalificeerd werd. Hij verloor het punt in eerste instantie aan Ocon, maar deze kreeg hij toch cadeau door de te lichte auto van Russell. 'Ik ben behoorlijk tevreden, want ik heb het gevoel dat we een echt sterke tweestopper hebben gehad. Het was een positief weekend en ik verlaat Spa tevreden en voldaan, wat me een goed gevoel geeft voor de zomerstop. Ik kijk ernaar uit om na de zomerstop terug te keren naar Zandvoort en we zullen de opwaartse lijn van de laatste races voortzetten.'
Voor Yuki Tsunoda was het hoe dan ook een lastige race. De RB-coureur moest achteraan starten na een motorwissel. Tsunoda gaf zelf aan dat hij vanaf Zandvoort vertrok en dat geen enkele strategie hem had geholpen. 'We hebben dit weekend moeite gehad met het tempo, en dus ook tijdens de race. Ik voelde me niet helemaal comfortabel en er leek iets aan de hand te zijn. Dat hoorde ik van mijn ingenieurs na de race, dus we zullen samen gaan zitten en de data doornemen.'
Haas (P14, P18)
Haas kent een relatief goede eerste seizoenshelft, maar deze is niet positief afgesloten. Kevin Magnussen kende met een veertiende plek nog de beste race op Spa-Francorchamps. 'Ik denk dat we een redelijke race hebben gehad, we hadden gewoon niet de snelheid om verder naar voren te komen. We deden een éénstopper, wat prima was. Ik kan niet zeggen dat we iets verkeerd hebben gedaan, we waren gewoon niet snel genoeg. We dachten dat dit circuit goed voor ons zou zijn, maar we zijn al vaak verrast, en dit is de slechtste race die we in lange tijd hebben gehad.'
Nico Hülkenberg kan beamen dat Haas geen lekker weekend kende in België. 'We hadden geen tempo, geen harmonie, geen ritme', is de conclusie van de Duitser na zijn achttiende plek in de Grand Prix van België. 'Ik kwam het hele weekend niet goed uit de verf met de auto en we zijn er niet in geslaagd om een goede balans te vinden tijdens de sessies. We moeten een beetje kijken waarom, maar ook dit weekend vergeten en na de zomerstop opnieuw beginnen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties