De Grand Prix van België werd een strategisch spektakel, dat mede mogelijk werd gemaakt door het team van Mercedes. George Russell besloot namelijk om gedurende de race slecht één keer de pits op te zoeken, terwijl de coureurs om hem heen op een tweestopper stonden. Lewis Hamilton kwam dichtbij, maar kwam op de baan net tekort. Na de Grand Prix kwam de auto van Russell tekort qua gewicht, waardoor de zege alsnog naar Hamilton ging.
De Grand Prix van België kende een spannend begin, aangezien meerdere coureurs geen goede start kenden. Lando Norris was één van de rijders die posities verloor bij de start van de race, maar hij was niet de coureur met de meeste pech. Dat was namelijk Zhou Guanyu. 'Ik ben de hydraulica kwijt', gaf de Kick Sauber-rijder aan over de boordradio. Het team gaf op een gegeven moment aan dat hij zijn weg kon vervolgen, maar enkele ronden later werd Zhou als nog naar binnen gehaald door de Zwitserse renstal.
Strategische race ontvouwt zich op Spa-Francorchamps
Nadat er meerdere DRS-treintjes waren ontstaan in het veld werd het al snel duidelijk dat het een strategische race zou worden. Inhalen was namelijk moeilijker geworden op het circuit van Spa-Francorchamps. De DRS-zone op Kemmel Straight was namelijk met 75 meter verkort. Oscar Piastri wist Charles Leclerc nog wel in te halen, maar Hamilton was te snel. 'Oscar, plan A of plan B?', kreeg Piastri te horen. 'Plan A', was de reactie van de McLaren-coureur.
Iedereen keek vanaf de tiende ronde een beetje naar elkaar. 'De banden voelen nog steeds goed aan, maar de achterbanden beginnen het wel zwaar te krijgen', zei Hamilton. De zevenvoudig wereldkampioen had een veilige voorsprong opgebouwd ten opzichte van Piastri, maar de undercut was sterk in België. Meerdere coureurs besloten dan ook redelijk vroeg naar binnen te duiken. 'Als we het slachtoffer zijn van een undercut, laten we dan langer doorrijden', was de suggestie van Leclerc, die bijna direct naar binnen werd gehaald.
Tekst gaat verder onder de afbeelding.
Leclerc had het geluk dat hij niet werd ingehaald door Max Verstappen. Ook Russell kwam achter de Monegask terecht. Vooraan reden Lando Norris en Carlos Sainz nog wat langer door. 'Laten we de undercut proberen', was het idee van McLaren. Sainz was de enige coureur die op hards startte, waardoor hij wist dat hij langer door moest. Achter hem kwamen de coureurs er in rap tempo aan. Verstappen zat vast in het verkeer en moest wat proberen. 'Ik denk dat we ze moeten pakken, wat denk jij?' Gianpiero Lambiase liet zijn coureur los: 'Ga ervoor.'
Russell kiest voor bijzondere strategie
Verstappen kon Russell echter niet voorbij. Red Bull Racing had immers gekozen voor een high downforce-afstelling en dat deed het team pijn op de rechte stukken. Daar kwam ook Sergio Pérez heel snel achter. 'We zijn echt heel langzaam op de rechte stukken', was de conclusie van de Mexicaan. De coureur van de Oostenrijkse renstal verloor veel posities tijdens de race en die wist hij ook niet meer terug te winnen, wat zijn positie binnen het team niet versterkte.
Red Bull was echter niet het enige team dat moeite had met inhalen. Er moesten dan ook wat bijzondere tactieken uit de hoge hoed getoverd worden. 'Denk na over een éénstopper', gaf Russell aan. Voor hem was Piastri flink aan het trappen, nadat hij ineens vrije lucht had. 'De laatste ronde reed je de snelste tijd. Het ziet er goed uit, Oscar, ga ervoor.' Even later kwam Piastri naar binnen voor zijn laatste pitstop, waardoor Russell de leiding in de race overnam.
Lees ook
Tevreden Piastri grapt na nieuw podium: 'Weet niet of iedereen het daarmee eens is'
Kravitz verwijst uitspraken van Mol naar het rijk der fabelen: 'Dit is geen complot'
'Even ter bevestiging, maar je vindt het prima om buiten te blijven?', vroeg Mercedes aan zijn coureur. De Brit vond het prima om op zijn hards de race uit te rijden. Alle rijders die in het gevecht zaten voor de podiumplekken besloten nog wel een keertje naar binnen te komen, waardoor ze in de laatste stint sneller waren dan Russell. 'Hoeveel sneller moet ik gaan? Kan ik hem verslaan op deze manier of niet?', vroeg Hamilton, die tweede lag. 'Het zal dicht bij elkaar zitten.'
Norris vult spiegels Verstappen
Russell en Hamilton vochten niet het enige gevecht op de baan uit. Verstappen had namelijk zijn handen vol aan Norris, terwijl hij zelf Leclerc probeerde te pakken. 'Ik denk dat Lando achter me aan het pushen is, dus laat maar weten wat je wilt dat ik doe.' Lambiase liet zijn coureur opnieuw zijn ding doen. 'Van ons mag je ook pushen, Max. Je mag pushen', was de eerste reactie van de race-ingenieur van Verstappen. Red Bull keek echter meer achteruit dan vooruit. 'We hebben tien van jouw beste ronden nodig.'
Het werd al snel duidelijk dat Verstappen op zijn nieuwe mediums niet meer zou strijden om een podiumfinish. Het podium zou namelijk gevuld worden door twee Mercedessen en een McLaren. 'Hamilton nadert Russell, dus het kan spannend worden', kreeg Piastri te horen, die op zijn beurt dichter bij de twee Mercedes-rijders kwam. Hamilton kreeg te horen dat hij mocht vechten. 'Geef elkaar alleen voldoende ruimte.' Tot een aanval kwam het niet, maar dat was ook niet nodig. Russell werd namelijk na de race gediskwalificeerd.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties