Sky Sports-pitreporter Ted Kravitz denkt niet dat de diskwalificatie van Mercedes door valsspelen of door een 'complot' kwam. De Brit gaat ervan uit dat het een fout was, maar vindt dan ook dat Mercedes de hand in eigen boezem moet steken en het moet toegeven dat ze iets niet goed heeft berekend. Lewis Hamilton won daardoor de race, en dus bekijkt Kravitz ook nog even zijn strategie, die uit twee stops bestond.
George Russell kwam als eerste over de streep in België nadat hij een zeer lange stint op de harde band had weten te overbruggen. Russell kwam erachter dat de harde band het beter volhield dan verwacht, dus stelde hij voor om slechts één stop te maken. De ingenieurs van Mercedes vonden het prima om te proberen. Hamilton liep in in de laatste ronden, maar leek er niet voorbij te komen, ondanks dat hij duidelijk meer pace had. Sommigen merkten op dat Mercedes-teambaas Toto Wolff apart reageerde na afloop, hij leek namelijk helemaal niet zo blij te zijn.
Sommigen speculeren dat het op dat moment al bekend was dat de auto van Russell misschien te licht zou zijn. Vanwege 1,5 kilogram onder het minimumgewicht werd Russell op zondagavond dan ook gediskwalificeerd. Hamilton erfde de zege na wat kritiek op het team, want hij stelde ook voor om een eenstopper te doen. 'Russell kwam binnen in ronde elf, en Hamilton in ronde twaalf', begint Kravitz in Ted's Notebook. 'Dus George kwam eerder binnen dan Lewis en ging daarna met één stop naar het einde. Lewis behield een goede voorsprong op Leclerc, want hij pitte na Leclerc en behield de leiding.'
Volgens Kravitz was dat een teken dat Hamilton nooit op een eenstopper zou worden gezet. 'Hij had zich gehouden aan de tweestopper. Als Lewis dacht: ik had zelf ook wel een eenstopper willen proberen, dan was dat niet wat we zagen terwijl de race zich ontvouwde', gaat Kravitz verder. 'Het leek erop dat de tweestopper de hele tijd het plan was. George dacht aan die eenstopper omdat Verstappen eerder was gepit en hem zou undercutten', wijst de Brit aan. 'George kreeg later de instructie om te liften en coasten, dus hij was waarschijnlijk bezig met het meten van gewicht en brandstofdetails.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Dan moet je zeggen dat dat een fout was'
Mercedes was afloop enigszins vaag over de oorzaak van de 1,5 kilogram die de auto te licht maakte. Trackside Engineering Director Andrew Shovlin kaartte aan dat het 'vermoedelijk aan de eenstopper lag', en dat de banden daardoor dusdanig veel sleten dat er te weinig rubber op zat. 'Ik suggereer niet dat Mercedes trucjes heeft toegepast, toch?' gaat Kravitz verder. 'Dit was een fout, dit is geen complot, maar een fout. Of George heeft niet genoeg gelift en gecoast, of ze hebben niet genoeg brandstof in de auto gedaan, of ze hebben een vreemde softwarefout gehad waarbij ze meer brandstof hebben verbrand dan gedacht.'
Jo Bauer van de FIA heeft de auto meerdere keren op de weegschaal laten zetten, maar kwam uiteindelijk met het bericht dat Russell moest worden gediskwalificeerd. 'Om de sportieve integriteit van de Formule 1 te behouden, moet je je handen opheffen en zeggen dat dat een fout was', richt Kravitz zich tot Mercedes. Teambaas Toto Wolff reageerde na afloop dat het een 'bitter pil was', aangezien het de eerste dubbelzege van Mercedes sinds tijden was. Door de diskwalificatie van Russell pakt Piastri P2 en Leclerc P3. Verstappen profiteert ook, hij staat uiteindelijk als vierde op papier.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties