Oud-ingenieur geniet van samenwerking Lambiase en Verstappen: 'Max vuurt dan terug' Formule 1
Formule 1

Oud-ingenieur geniet van samenwerking Lambiase en Verstappen: 'Max vuurt dan terug'

Oud-ingenieur geniet van samenwerking Lambiase en Verstappen: 'Max vuurt dan terug'

Max Verstappen is een van de meest gedecoreerde coureurs uit de historie van de Formule 1. Hij laat met regelmaat geweldige dingen zien in de auto, maar hij kan het natuurlijk niet helemaal alleen. Hij werkt veelal samen met zijn race-ingenieur Gianpiero Lambiase, en dat levert soms interessante gesprekken op over de radio. Ook voormalig Ferrari-ingenieur Rob Smedley kan genieten van de samenwerking, vooral om de manier waarop de twee elkaar op hun plek zetten.

Verstappen maakte in 2016 de overstap naar Red Bull Racing, waar hij direct te maken kreeg met Lambiase. De twee beginnen aankomend seizoen aan hun tiende jaar samen, en volgens Smedley is er een duidelijke reden waarom deze samenwerking zo lang standhoudt. 'Max en GP hebben het goed voor elkaar qua samenwerking', begint de Britse ingenieur in The Red Flags podcast. 'GP zegt tegen Max waar het op staat, maar Max vuurt dan ook direct terug', aldus Smedley.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen gianpiero lambiase abu dhabi 2024 125
Verstappen en Lambiase werken al bijna tien seizoenen samen.

De ingenieur kaart aan wat hij goed vindt aan de werkwijze van Lambiase. 'Wat ik altijd heel erg aan GP kan waarderen, is de manier waarop hij te werk gaat. Ik heb zelf ook wel eens het gevoel gehad dat een coureur een beetje gek wordt in de manier waarop ze naar het team kijken', verklaart de Brit. 'Die gasten in het team werken soms tot midden in de nacht om te zorgen dat alles voor de coureur klopt. Je hebt GP wel een paar keer horen zeggen, zoals ik dat ook wel eens heb gedaan, dat de coureur dan de garage in moet lopen en gewoon sorry moet zeggen', aldus de voormalig Ferrari-ingenieur.

'Dat moeten ze doen, omdat ze dan gewoon niet volwassen gehandeld hebben. GP heeft dat bij Max gedaan, dus ik denk dat de manier waarop Gianpiero praat tegen Max over de radio een reflectie is van hoe hun relatie echt is', stelt Smedley. 'Dat is een teken dat hun relatie werkt. Ze rekenen volledig op elkaar, maar ze vertrouwen elkaar ook volledig. Dan kun je praten tegen elkaar hoe je wilt. Dan hoef je niet alles meer te checken en dat soort onzin. Je wil geen: we zijn aan het kijken. Nee, je wil gewoon dat alles goed verloopt', aldus Smedley.

Smedley zijn eigen ervaringen

Smedley was jarenlang de race-ingenieur van Felipe Massa, en in die tijd kwam hij soms voor moeilijke beslissingen te staan. 'Aan het einde van de dag moet je onthouden dat het team geen Massa-F1 heet, geen Smedley-F1 en ook geen Alonso-F1 heet. Het is Ferrari. Dat is het team dat aan het einde van je maand je salaris moet betalen. Als race-ingenieur is het niet altijd makkelijk. Je moet focussen om het maximale uit de auto te halen, want anders laat je je team in de steek. Je moet de balans echt op de juiste plek hebben, voor iedereen', aldus de Britse ingenieur.

'Het team moet op de eerste plaats staan. Je kan je ego niet voorop laten staan. Je moet functioneren als een groot geheel, als een echt team. Dat is van groot belang als je mooie resultaten wil behalen', aldus de ingenieur over de werkwijze van een race-ingenieur. Smedley kwam in 2008 enorm dichtbij een wereldtitel samen met de Braziliaanse coureur, maar uiteindelijk was het Lewis Hamilton die in de laatste ronde van de laatste race aan het langste eind trok.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws