Red Bull Racing begon het seizoen van 2024 op goede voet. Het team beschikte duidelijk over de snelste auto en won de eerste races met gemak. Toch sloeg het tij al snel om voor het team uit Milton Keynes, want de concurrentie kwam razendsnel dichterbij. Een belangrijk keerpunt leek de Grand Prix van Miami, waar Lando Norris de race wist te winnen. Pierre Waché, technisch directeur van Red Bull, benadrukt echter dat er rond die tijd niets wezenlijks veranderd is aan de RB20.
De terugval van het team van Max Verstappen leidde tot veel speculatie. Zo werd er gesuggereerd dat het team gebruikmaakte van een asymmetrisch remsysteem, maar Waché ontkracht deze geruchten en geeft aan dat de oorzaak van de terugval onduidelijk is. 'Dat is een goede vraag, want wij hebben de auto niet veranderd. Ook de manier waarop we de auto afstelden is hetzelfde gebleven. Het lijkt er eerder op dat andere teams een grote stap hebben gezet', verklaart de Fransman in gesprek met Motorsport.com.
Norris behaalde in Miami zijn eerste overwinning, nadat McLaren een aanzienlijke stap vooruit had gezet. Volgens Waché had Red Bull die race echter alsnog moeten winnen. 'Maar eerlijk gezegd hadden wij die race alsnog moeten winnen. Toch waren we op dat moment niet langer de snelste. Vanaf dat moment waren we min of meer gelijk aan McLaren en was er duidelijk iets veranderd, vooral aan hun kant', licht Wache toe over de strijd met het team uit Woking.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Red Bull zakte gedurende het seizoen langzaam af, terwijl McLaren juist steeds sterker werd. 'Zij hadden minder bandenslijtage dan wie dan ook en hun pakket leek vanaf dat moment ineens erg goed te werken. Ik weet niet wat ze precies hebben gedaan, dat moet je aan hen vragen en niet aan mij!', verklaart de Red Bull-topman met een lach. 'Ik weet alleen wat wij met de auto hebben gedaan. Het gedrag van onze auto was vergelijkbaar met dat in China', aldus Waché over de race waarin Verstappen nog met gemak wist te winnen.
'We brachten upgrades in Suzuka en in China, en die werkten goed. In Miami zaten we nog op een vergelijkbaar niveau, maar we zagen dat McLaren ineens de sweet spot raakte met hun prestaties', vervolgt Waché. Toch bleven de geruchten rondgaan, omdat Red Bull opvallend minder begon te presteren. Hij verzekert dat zijn team er alles aan doet om dit te begrijpen. 'We werken hard! Ik zeg niet dat we niets doen, maar de auto zelf is niet veranderd. Dat wil ik heel duidelijk maken.'
Red Bull veranderde niets aan de RB20
Verstappen moest na zijn overwinning in Spanje lange tijd wachten op de volgende. Volgens Waché is zijn team druk bezig om te achterhalen hoe dat kan. 'In de set-up was ook niets fundamenteel anders dat zou kunnen verklaren waarom we langzamer waren. We bekijken alle details, dat is juist ons werk: om deze dingen te analyseren en te begrijpen', aldus de Franse ingenieur. Speculaties van buitenaf laat Waché links liggen. 'Nee, dat beïnvloedt me niet. Het verandert niets aan het feit dat het team en ik ieder weekend de druk voelen om de best mogelijke auto te leveren.'
'Speculaties en dingen die eromheen gebeuren veranderen niets aan hoe je reageert. Ik heb al genoeg druk en hoef mezelf niet nog meer druk op te leggen', vervolgt de technisch directeur. Hij denkt dat de oorzaak van de terugval vooral ligt bij de vooruitgang van concurrerende teams. 'Wij waren vooral verbaasd over de stap die anderen hebben gezet. Zelfs als je ziet wat ze hebben gedaan, was dat niet per se enorm. Het leek meer alsof de hele auto van McLaren ineens perfect samenkwam. Voor ons was het in ieder geval een grote verrassing', concludeert de Fransman.
Plaats reactie
0 reacties
Laad meer reactiesJe bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties