Duits medium analyseert de 'rode kaart' voor Russell en trekt conclusies Formule 1
Formule 1

Duits medium analyseert de 'rode kaart' voor Russell en trekt conclusies

Duits medium analyseert de 'rode kaart' voor Russell en trekt conclusies

Het Duitse Auto, Motor und Sport legt de situatie bij Mercedes onder de loep en analyseert hoe het is gebeurd dat de auto van George Russell te licht was na afloop van de Grand Prix van België. De Brit mocht zich ongeveer drie uur lang de winnaar van de race noemen, maar hij werd na een besluit van de FIA gediskwalificeerd. Auto, Motor und Sport denkt niet dat het valsspelen was.

Russell wist de race op Spa-Francorchamps te winnen met een eenstopper, een strategie waarvan vrijwel iedereen dacht dat het niet mogelijk zou zijn. Nadat de auto op de weegbrug van de FIA was geweest, kreeg Russell de rode kaart. Zijn auto was 1,5 kilogram te licht, en dat betekende een diskwalificatie. Het voorgeschreven minimumgewicht bedraagt 798 kilogram, maar de weegschaal wees 796,5 aan. Als de technische afgevaardigden elke druppel benzine uit de leidingen hadden gehaald, zou het ondergewicht waarschijnlijk iets meer dan anderhalve kilo zijn geweest. Omdat Mercedes geen reden had waardoor dit kwam, werd Russell gediskwalificeerd.

'In de paddock vroegen velen zich af hoe Mercedes zo'n eenvoudige fout kon maken', begint het Duitse medium in een analyse. 'Opzettelijke valsspelerij kan worden uitgesloten. Alle auto's worden gewogen in Parc Fermé. Auto's met ondergewicht herkennen is een van de gemakkelijkste taken voor het team van FIA-hoofdinspecteur Jo Bauer. Er moet dus iets mis zijn gegaan bij de berekeningen', kaart Auto, Motor und Sport aan. 'Het is mogelijk dat Russells probleem bij de banden ligt. Hij reed 34 ronden op een set harde banden. Het oppervlak was behoorlijk versleten. Deze strategie had niemand voor de race verwacht, en waarschijnlijk niet in de gewichtsberekening meegenomen.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Duits medium analyseert de 'rode kaart' voor Russell en trekt conclusies
Russell mocht zijn bokaal weer inleveren.

'Dat kan tot 300 gram per band uitmaken'

Wat in België altijd zo, is dat de coureurs na de finish direct achter de La Source-hairpin tegen de rijrichting de pitstraat binnenrijden. Op het langste circuit van de kalender wordt dus geen uitrijronde gereden. 'De coureurs hebben amper de tijd om marbles op te pakken, wat tot 300 gram per band uit kan maken. Ook de slijtage, bijvoorbeeld aan de plank onder de auto of de remmen, moet correct worden ingecalculeerd', schrijft het Duitse medium. 'Omdat het momenteel zo dicht bij elkaar zit, zijn de teams gedwongen om het risico volledig uit te buiten. Teambaas Wolff wilde niet speculeren over de exacte oorzaak.'

Trackside Engineering Director Andrew Shovlin gaf aan dat het kon komen door de eenstopper van Russell, wat AMuS ook al aangaf. Daardoor verloren de banden te veel rubber. 'De diskwalificatie overschaduwde een geweldige strategische prestatie van Russell. Hij was de enige coureur uit de kopgroep die de 44 ronden met slechts één stop aflegde. Dat deze strategie niet vooraf was gepland, blijkt uit de ongewoon vroege pitstop in de tiende ronde. In ronde 31 stelde de coureur zelf voor om de pitstraat die dag niet meer in te gaan. Wat eerst als een gek idee klonk, bleek uiteindelijk de vermeende winnende zet. Tegen alle simulaties in wilden de harde banden gewoon niet inzakken.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

george russell belgie 2024 mercedes racedag
Russell reed maar liefst 34 ronden op de harde band.

McLaren wederom met strategische fouten

Uit de trainingen op vrijdag leek het er echter niet op dat Mercedes op zondag competitief zou zijn. Met de long runs was de Duitse renstal nergens, en was McLaren juist erg snel. Oscar Piastri kon in de slotfase rap dichterbij komen, maar Lando Norris zat vast achter Max Verstappen, die vanaf P11 naar voren moest zien te komen. 'Na de vrijdagtrainingen hadden veel experts McLaren benoemd als de favoriet voor de zege, maar na de diskwalificatie werden ze 'slechts' tweede en vijfde', gaat het Duitse medium verder. 'Piastri reed bij de tweede pitstop bijna de monteur bij de krik omver, wat twee seconden op een mogelijke aanval op Mercedes kostte. Norris verspeelde het resultaat door een slechte startronde.'

Bij het uitkomen van de hairpin gleed hij met een band door het grind, waardoor hij drie posities verloor. Aan het einde van het rechte stuk pakte hij Carlos Sainz, maar na een slippertje in de uitloopzone verloor hij die plek direct weer. 'Ook de strategen maakten fouten. Bij de eerste pitstopronde stelde McLaren de wissel vijf ronden uit.' Het resultaat laat zien dat dat niet de beste beslissing was, hij kon later niet voorbij Verstappen komen. 'Eerder won Verstappen na een motorstraf op Spa, maar ditmaal ging hij van P11 naar P4. Dit kwam enerzijds door het inhaalprobleem, en door het feit dat het allemaal dicht bij elkaar zit. Het is niet meer zo eenvoudig voor hem om door het veld te ploegen, maar op zaterdag in de regen smeerde hij de concurrentie nog zes tienden aan.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws