De race van Verstappen | Gelatenheid heerst bij Red Bull: 'Ik kan gewoon niet sneller' Formule 1
Formule 1

De race van Verstappen | Gelatenheid heerst bij Red Bull: 'Ik kan gewoon niet sneller'

De race van Verstappen | Gelatenheid heerst bij Red Bull: 'Ik kan gewoon niet sneller'

In de ‘De race van Verstappen’ wordt het raceweekend van Max Verstappen onder het vergrootglas gelegd. Op deze manier kom je dingen te weten die je tijdens de uitzending wellicht hebt gemist. Verstappen pakte tijdens de kwalificatie de tweede plek en leek tijdens de race heel even te kunnen ruiken aan een overwinning. Het werd echter snel duidelijk dat de Grand Prix van Nederland niet voor de vierde keer op rij gewonnen zou worden door de Red Bull Racing-rijder.

Tijdens de vrije trainingen van de Grand Prix van Nederland werd al snel duidelijk dat Verstappen niet de gedoodverfde favoriet was op het circuit van Zandvoort. Lando Norris begon op de vrijdag al zijn stempel te drukken op het weekend wat een oranje feestje had moeten worden. Gedurende de trainingen werd het opnieuw duidelijk dat de balans in de RB20 niet goed was en dat zorgde voor een geïrriteerde Verstappen. Op de zaterdag waren de problemen ook nog aanwezig.

In de eerste kwalificatiesessie ging Verstappen wat later naar buiten ten opzichte van de rest van het veld. Op een gegeven moment stond de Red Bull-coureur als enige met Logan Sargeant nog in de garage en van de Amerikaan wist men dat hij geen ronde meer ging rijden op de zaterdag. Eenmaal buiten werd Verstappen alvast gewaarschuwd voor het verkeer. 'Pas op Lando, hij gaat misschien twee langzame ronden doen', zei Lambiase, wiens voorspelling uiteindelijk niet uitkwam.

Desondanks was er voldoende verkeer op het pad van Verstappen. Ondanks dat iedereen netjes aan de kant ging voor de Nederlander, had Verstappen het op sommige punten in de ronde lastig. Vooral bij het uitkomen van bocht 8 schrok Verstappen van de aanwezigheid van een Sauber-bolide. De rest van de ronde zag er ook niet helemaal netjes uit, aangezien de Red Bull-coureur zichtbaar aan het vechten was met zijn bolide. 'Het glijden is echt ongelooflijk', zei een gefrustreerde Verstappen.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

De race van Verstappen | Gelatenheid heerst bij Red Bull: 'Ik kan gewoon niet sneller'
Uiteindelijk werd het een tweede startplek voor Max Verstappen en dat verraste de Nederlander. 

De Limburger hoopte natuurlijk op verbetering in Q2, maar de coureur was bij het uitrijden van de pitstraat met hele andere dingen bezig. 'Er hangt nog streeds regen in de lucht? ', was de vraag vanuit Verstappen. 'Ja, dat klopt', zei Lambiase bevestigend. Het radioverkeer tussen beide mannen was vervolgens schaars. Verstappen zette de derde tijd neer, maar zei niets over de auto en kreeg van Lambiase alleen maar te horen dat hij aan de kant moest voor Lewis Hamilton. Verstappen vond het na die ronde ook wel welletjes voor Q2.

Norris deelt flink uit

Tijdens de allesbeslissende Q3 ging Verstappen wel relatief vroeg naar buiten. Hierdoor hoefde de drievoudig wereldkampioen geen rekening te houden met verkeer, alleen Oscar Piastri reed immers voor hem. In zijn vliegende ronde ging het echter heel even mis. De coureur van Red Bull ging net iets te wijd na de één-na-laatste bocht. 'Check de vloer nog maar goed. Ik ging niet iets te wijd bij het uitkomen van bocht 13', zei Verstappen. Lambiase gaf aan dat het team een kijkje zou nemen.

Zijn tijd was op dat moment goed genoeg voor de derde plek, met beide McLarens voor hem. Verstappen had natuurlijk nog voldoende tijd voor een tweede snelle ronde. Verstappen was de eerste van de top drie-coureurs die naar buiten ging voor zijn laatste vliegende ronde. Zijn ronde was kort goed genoeg voor poleposition, totdat Norris er met drie tienden overheen walste. Er werden weinig woorden uitgewisseld tussen Lambiase en Verstappen voordat Piastri over de streep kwam.

Toen de tweede plek een feit was, klonk de race-ingenieur van Verstappen enigszins gelaten. 'Dat is de eerste startrij, Max', zei Lambiase. Ook de coureur leek de nieuwe realiteit te omarmen. 'Dat is helemaal niet zo slecht als je alles in acht neemt. Goed gedaan', zei een verrassend positieve Verstappen. Ook Christian Horner wilde zijn coureur nog wat bemoedigende woorden toespreken. 'Eerste startrij, dat is best goed. Checo (Sergio Pérez, red.) start vanaf P5', liet de teambaas weten.

Verstappen troeft Norris vroeg af

Voor de Grand Prix was het vertrouwen in een heel goed resultaat ver te zoeken bij Red Bull en Verstappen. De Nederlander was überhaupt al verrast dat hij op de tweede plek mocht starten, laat staan dat hij op de tweede plek zou finishen. Tijdens de racesimulaties was McLaren immers ijzersterk en dat wilde Norris op de zondag natuurlijk ook weer bewijzen. Hij ging alleen, net zoals in meerdere races in zijn carrière, opnieuw bij de start in de fout, waardoor hij achter Verstappen terechtkwam.

In de openingsfase kon Verstappen een gaatje slaan naar de McLaren-coureur. 'DRS is nu beschikbaar, het gat is nu 1,1 seconde', gaf Lambiase aan. Het zag er ook even rooskleurig uit voor Verstappen aangezien zijn race-ingenieur zag dat het gat naar Norris telkens een klein beetje groter werd. 'Het gat is nu 1,5 seconde', hoorde Verstappen aan het einde van de derde ronde. De drievoudig wereldkampioen zei in de openingsfase weinig, maar kreeg wel complimenten en advies. 'Je doet het goed, ga zo door. Kijk wel uit met het glijden van je linkerachterband.'

Norris liet gedurende de eerste stint zien dat hij zijn pace kon versnellen, terwijl Verstappen zichtbaar meer met de auto moest vechten. Op de onboards wordt duidelijk dat de rijder meerdere inputs nodig heeft om zijn auto gedraaid te krijgen. Het gat bleef heel even gehandhaafd, maar de onvrede was merkbaar in de cockpit van Verstappen. 'Mag ik een update voor de volgende stint, Max?', vroeg Lambiase. 'Het maakt weinig uit, het probleem zit voor en achter.' Even later was de update een stuk problematischer. 'De auto stuurt totaal niet in bocht 10', aldus Verstappen.

Norris neemt Verstappen te grazen

In ronde 14 zat Norris voor het eerst weer binnen een seconde van Verstappen. De Nederlander versnelde even om de McLaren-rijder weer buiten DRS-afstand te krijgen, maar die pogingen waren al snel tevergeefs. 'Ditmaal is de afstand zeven tienden en hij heeft DRS', kreeg Verstappen te horen. De eerste poging van Norris was echter niet succesvol. '0,6 seconde', hoorde Verstappen een ronde later. Toen was het leed wel geschied en kon de McLaren-coureur voorbijgaan aan de drievoudig wereldkampioen.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

lando norris mclaren max verstappen red bull racing gp nederland zondag 2024
Max Verstappen was niet opgewassen tegen de pijlsnelle McLaren-auto. 

Verstappen werkte hard om zijn concurrent niet uit het zicht te verliezen, maar dat lukte de Red Bull-coureur maar een korte tijd. Lambiase liet zijn coureur vooral zijn ding doen nadat Norris hem voorbijging, aangezien er vanaf de pitmuur geen updates meer kwamen voor Verstappen. Pas na enkele ronden kreeg Verstappen zijn race-ingenieur weer in zijn oren. 'Het gaat naar Russell is 5,5 seconden, hij rijdt een 1:16,3.' De Nederlander kwam ook zelf met zijn eigen update. 'Ik kan gewoon niet sneller dan dit. De auto reageert niet.'

Naarmate de pitstop dichterbij kwam, werd er wat meer gecommuniceerd tussen Verstappen en Lambiase. Laatstgenoemde gaf aan dat het gat naar Russell steeds groter werd en dat de tijden van de Mercedes-rijder langzamer werden. Verstappen kon op zijn beurt echter ook niet rekenen op een geweldige pace. 'Ik heb nu ook een beetje te veel last van onderstuur', zei de coureur, die daarmee een pitstop leek te forceren. 'Oké, begrepen', was de korte reactie van Lambiase, die ook een verandering adviseerde. In ronde 28 kreeg Verstappen wat hij wilde. 'Box and pit confirm.'

Focus wordt verlegd op Leclerc

De pitstop van Verstappen was dusdanig goed getimed dat hij niet achter Pierre Gasly terechtkwam, maar het voerde geen druk uit op Norris. 'Even ter informatie: Oscar rijdt momenteel 1:15,9', gaf Lambiase aan. De jonge Australiër reed wat langer door op zijn mediums om aan het einde van de race betere banden te hebben ten opzichte van de coureurs om hem heen. Desondanks werd de focus ook weer verlegd naar Norris. 'Lando is ook naar binnen gekomen, het gat is nu 5,3 seconden.'

Het werd echter al snel duidelijk dat Verstappen geen rol meer zou spelen in de strijd om de zege. Het gat van 5,3 seconden werd niet meer kleiner, maar juist alleen maar groter. 'Van de auto's vooraan moet alleen Piastri nog stoppen', werd Verstappen in ronde 33 verteld. Nog diezelfde ronde dook de McLaren-coureur naar binnen, waardoor de meervoudig racewinnaar weer op de tweede plek lag. 'Nog even ter informatie: Lando past beter op zijn banden in bocht 1 en bocht 7.' Dat was informatie waar Verstappen alleen niet veel aan had, aangezien hij consistent langzamer was dan Norris.

Hierdoor ging de blik van Lambiase al snel naar achteren, waar Charles Leclerc nu op de derde plek lag door de late pitstop van Piastri. 'De laatste ronde van Leclerc was een 1:15,0.' Hiermee wist de Ferrari-coureur de tijden van Verstappen te matchen. Op de hards werd het er dus niet beter op voor Verstappen, die nog meer moeite leek te hebben om zijn auto ingestuurd te krijgen dan op zijn mediums. Vooral bocht 10 bleef een groot probleem voor de Nederlander en zijn RB20.

Verstappen telt rustig af naar einde van de race

Door de late pitstop van Piastri en de snelheid die de coureur had, werd er ook al snel gekeken naar de McLaren-coureur. Er werd verwacht dat hij simpel langs Russell en Leclerc zou gaan, om vervolgens de aanval te kunnen openen op Verstappen. 'Even ter verduidelijking: Russell en Leclerc zitten nog tussen Piastri en jijzelf.' Dat duurde echter niet lang, want een ronde later kreeg Verstappen weer bericht. 'Oké, Piastri zit nu voor Russell.'

De Red Bull-rijder had het zelf druk met zijn eigen problemen. 'Het is weer die linkerband, ik heb gewoon geen grip.' Het tempo was dan ook weg bij de Nederlander. Red Bull wilde dan ook wat dingetjes gaan proberen, aangezien de Grand Prix van Nederland in essentie een testsessie werd. 'Max wil je het bandenmanagement even loslaten? Dan kunnen we even kijken wat er gebeurt', kreeg Verstappen te horen toen hij vijftig ronden op het circuit van Zandvoort erop had zitten.

Vanaf dat moment werd het ook aftellen voor Red Bull en Verstappen. Hoewel Piastri makkelijk langs Russell kon, was Leclerc een taaiere tegenstander. 'Tien ronden te gaan, Max. Het gat naar Leclerc is 5,8 seconden en zijn laatste ronde was een 1:14,5', gaf Lambiase aan. Vanuit de cockpit van Verstappen bleef het stil, waardoor het aftellen nog de enige communicatie was. 'Vijf ronden te gaan, Max. Gat naar achteren is nu 4,8 seconden.'

De finish kon niet snel genoeg komen voor Verstappen en toen de vlag eenmaal viel, was er een bedrukte tevredenheid te voelen. 'Oké, goed gedaan. We hebben behaald wat we hadden verwacht, dus kin omhoog', zei Lambiase. Verstappen probeerde ook de positieve punten te zien van zijn verloren thuisrace. 'Het was een lastige race, maar het is nog steeds P2', aldus Verstappen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws