Albers ziet flink lichtpunt voor Verstappen: 'Dan heb je dat gat van twintig seconden niet meer' Opinie
Opinie

Albers ziet flink lichtpunt voor Verstappen: 'Dan heb je dat gat van twintig seconden niet meer'

Albers ziet flink lichtpunt voor Verstappen: 'Dan heb je dat gat van twintig seconden niet meer'

Analist Christijan Albers is behoorlijk geschrokken van de grote verschillen tussen McLaren en Red Bull Racing in Nederland, zeker aangezien de vier topteams in België nog aan elkaar gewaagd waren. De voormalige Formule 1-coureur legt uit hoe de achterstand van Max Verstappen opeens zo groot kon zijn, en ziet dan ook nog enige lichtpunten voor de komende races.

Dat Lando Norris de grote favoriet was in Nederland was al snel duidelijk, maar het machtsvertoon was voor de andere teams wel overweldigend. Ook Albers had niet op zo'n groot verschil gerekend. 'Ik ben een beetje in shock, want we hebben nu gezien hoe oppermachtig McLaren is en hoe sterk die auto is', zo opent Albers in de Formule 1-podcast van De Telegraaf. De Brit had aan het einde van de race bijna 23 seconden voorsprong op Verstappen.

Albers benoemt vooral dat het verschil met België levensgroot was. 'Natuurlijk heb je allerlei verschillende circuits. Elk team is wel ergens snel, maar wat me het meeste verbaasde, is dat Norris gewoon op anderhalve seconde kon blijven volgen. Voor de zomerstop reden ze op Spa, wat een circuit is waar je makkelijk kan inhalen, en daar konden ze elkaar niet volgen en bleven ze als een treintje achter elkaar rijden. Vervolgens gaan ze naar Zandvoort, en hadden ze dus minder last van turbulentie, of de auto was zó goed dat hij makkelijk kon volgen. Ik denk dat het het laatste is', vreest de analist.

Red Bull slaat plank mis

'Ik denk dat niet de slechtste race was van Max, maar het slechtste weekend ooit qua hoe de auto geprepareerd was. Ik was echt in shock. Hij zat er echt helemaal naast, en hij kon het verschil niet meer maken', vervolgt Albers. Red Bull is duidelijk zoekende nadat de upgrades uit Hongarije niet het gewenste effect hadden, en haalde bepaalde upgrades weer van de auto af. Daarnaast reden beide Red Bull-coureurs met verschillende specificaties, waarbij Verstappen zelfs een vloer had die aan het begin van het seizoen gebruikt werd.

De specificatie waar Verstappen mee reed, bleek in ieder geval niet best te zijn, zo beaamde het team na afloop ook. 'Pérez was sneller, en niet een paar ronden. Hij reed gewoon echt in de 1:14. Daarom zeg ik ook dat het een drama was. Het was niet het slechtste weekend qua performance van Max zelf, maar het slechtste weekend qua voorbereiding van de auto', verduidelijkt de Eindhovenaar.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Albers ziet flink lichtpunt voor Verstappen: 'Dan heb je dat gat van twintig seconden niet meer'
Pérez kon Verstappen qua racesnelheid behoorlijk partij bieden.

Daarbij werd Verstappen niet geholpen door de grotendeels nat verlopen vrije trainingen, waardoor er weinig kansen waren om al voor de kwalificatie en de race nuttige data te vergaren. 'Ze zaten er gewoon compleet naast. Waar hebben wij een weekend meegemaakt waarin Pérez gewoon rondenlang betere tijden kan rijden dan Max? Ik dacht dat hij had opgegeven en aan het cruisen was, maar na de race zei hij toch dat hij echt voluit ging.'

Uiteindelijk viel de schade voor Verstappen qua punten nog mee, omdat McLaren zoals zo vaak niet wist te maximaliseren met beide coureurs. 'Oscar Piastri heeft het helemaal laten liggen, die was echt niet sterk. Als Norris Verstappen in kan halen, kan Piastri dan niet George Russell inhalen?' vraagt Albers zich af. De Australiër overtuigde in de kwalificatie al niet, en verloor vervolgens ook nog een plek bij de start. Ook de strategie van McLaren was niet goed genoeg.

Wat levert Monza op?

'Dit is volgende week niet opgelost, nee', beseft Albers, die vermoedt dat Verstappen zijn voorsprong komend weekend dus wederom verkleind ziet worden. 'Je kan er alleen maar op hopen dat de Red Bull minder drag heeft dan de McLaren, en dat je de snelheid vindt op die rechte stukken. Red Bull is wel sterk in snelle bochten, maar McLaren is beter in de middelsnelle bochten. In Monza heb je geen snelle bochten, maar wel veel middelsnelle en langzame bochten', luidt het slechte nieuws.

Lichtpunt voor Verstappen en Red Bull

Hoewel Verstappen en Red Bull Zandvoort met een slecht gevoel zullen verlaten, ziet Albers nog wel een reden om de toekomst optimistischer tegemoet te gaan, juist omdat het weekend in Nederland niet optimaal verliep. 'Die twintig seconden waren niet helemaal realistisch, want hij zat er echt naast met de afstelling', zo stipt Albers aan dat er nog genoeg ruimte voor verbetering is. 'De auto was te langzaam met deze afstelling, en daardoor werd het gat zo groot.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Albers ziet flink lichtpunt voor Verstappen: 'Dan heb je dat gat van twintig seconden niet meer'
Verstappen kon Norris niet lang bijhouden.

Juist Pérez, die in Nederland zijn beste resultaat van de laatste negen weekenden pakte, zorgde voor die lichtpuntjes. 'Als Pérez 1:14,7 of 1:14,8 rijdt, en Verstappen een 1:15,0 rijdt... Verstappen is normaal drie tienden sneller dan Pérez, dus het is heel moeilijk om dit te analyseren. Ik kan me niet voorstellen dat Max slecht was, dus dat betekent dat de afstelling slecht was', concludeert Albers. 'Als de auto van Max hetzelfde is als die van Pérez, kan hij die tijden van Norris evenaren, en heb je een hele andere race. Dan heb je dat verschil van twintig seconden niet meer. Hij heeft ervan geprofiteerd dat Russell de boel in het begin ophield, en dat gaf hem ruimte later in de race.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws