De Grand Prix van Nederland staat weer op de Formule 1-kalender. Op 25 augustus 2024 wordt de race verreden. De Nederlandse GP gaat plaatsvinden op het circuit van Zandvoort. Max Verstappen heeft hiermee zijn thuisrace, al woont de Nederlander momenteel in Monaco. De Nederlander won in 2021, 2022, en 2023 alle edities sinds de terugkeer van de Grand Prix van Nederland.
Deze pagina gaat verder onder het nieuws.
Circuit Zandvoort heeft met zijn lengte van 4,259 meter één van de kortere banen op de Formule 1-kalender, vergelijkbaar met de Hungaroring. Het hoogteverschil over het hele circuit is 8,9 meter. Het circuit beschikt over een aantal legendarische bochten. Zo zijn er in de eerste bocht, de Tarzanbocht, verschillende lijnen mogelijk om in te halen en is de laatste bocht, de Arie Luyendijkbocht, een ontzettend snelle. Het Scheivlak, de zesde bocht van het circuit, ligt achter een duin en moet dus blind worden ingestuurd, en bocht 4, de Hugenholtzbocht, is sinds de verbouwing een kombocht, net als de Arie Luyendijkbocht.
Hoewel het circuit een klein, smal, en krap circuit is, hebben met name de kombochten voor verschillende inhaalpunten gezorgd. De wisselende weersomstandigheden in 2023 zorgden zelfs voor 188 inhaalacties, een nieuw record in de Formule 1. Vooral de Tarzanbocht geldt als een goede gelegenheid om een voorganger in te halen.
De eerste editie van de Nederlandse Grand Prix vond plaats in 1952 en de laatste, voor de onderbreking, in 1985. De race werd maar liefst dertig keer gehouden in de badplaats tot en met 1985. Doordat er in 1986 niet meer genoeg geld was om de vereiste renovatie uit te voeren en er nog een schuld openstond uit 1985, werd Zandvoort van de Formule 1-kalender geschrapt.
In 1985 won Niki Lauda de race en daarmee was de Oostenrijker de laatste winnaar van Zandvoort. In 2019, hetzelfde jaar als dat de Grand Prix van Nederland werd aangekondigd, overleed Lauda op 70-jarige leeftijd. Het circuit besloot Lauda een eerbetoon te geven bij de terugkeer van de Formule 1 in september 2021.
De interesse in de Formule 1 in Nederland veranderde toen Max Verstappen in de Formule 1 ging rijden. Vooral na zijn overstap van Toro Rosso naar Red Bull Racing werden zijn resultaten beter en daarmee ging de publieke aandacht in Nederland omhoog. Verstappen wordt menigmaal omschreven als de beste rijder van het Formule 1-veld en dat is ook onder het Nederlandse publiek duidelijk geworden. Vandaar dat de aandacht voor een Nederlandse Grand Prix de laatste jaren de lucht is ingeschoten.
In 2021, toen Verstappen eenmaal een competitieve auto had en bovenaan stond in het wereldkampioenschap waren de verwachtingen hoog. De Nederland moest en zou zijn thuisrace zien te winnen voor de ogen van alle fans. Op zaterdag kregen de kijkers een voorproefje, want Verstappen wist met zijn bolide poleposition te pakken. Op zondag werd het door verschillende strategieën nog even spannend voor de Nederlander, maar uiteindelijk wist de Red Bull-rijder de overwinning soeverein binnen te halen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Ook in 2022 en 2023 werd het thuispubliek getrakteerd op sterke prestaties van de Nederlander. Tijdens beide edities pakte Verstappen wederom poleposition én de overwinning. In 2023 ging dat gepaard met de typische wisselende weersomstandigheden, met een regenbui in de eerste ronde, waarna Verstappen vanaf een negende plek zijn weg weer snel naar voren werkte. Een nieuwe regenbui in de slotfase van de race bracht de Red Bull-coureur niet van zijn stuk, en zo is hij sinds de terugkeer van Zandvoort op de kalender zowel op zaterdag als op zondag nog ongeslagen.
In de achtste ronde van de Grand Prix van Nederland in 1973 ging het flink mis. Roger Williamson kreeg een lekke band waardoor zijn auto crashte en over de kop vloog. Zijn bolide vatte vlam en Williamson wist niet uit de brandende auto te ontsnappen. David Purley, een mede-coureur, probeerde de Brit uit de auto te krijgen. Marshalls boden haast geen hulp, waarna Purley de enige aanwezige brandblusser afpakte en deze tevergeefs leegspoot op de auto van Williamson.
Buiten de plek waar het plaatsvond had men de ernst van de situatie niet snel in de gaten. Purley, die rond de auto liep, werd aangezien voor de coureur die bij het wrak hoorde, onder andere door tv-commentatoren. De brandweerauto kwam ook te laat, omdat de race niet werd stilgelegd. Williamson is uiteindelijk omgekomen, verstikt door het vuur, niet door het ongeluk zelf.
Het ongeluk van Williamson is een zwarte bladzijde in de geschiedenis van het circuit van Zandvoort. Het ongeluk was aanleiding om de veiligheidsmaatregelen in de Formule 1 en rond circuits verder aan te scherpen. In 2018 is bijvoorbeeld de halo geïntroduceerd om de coureur beter te beschermen tegen rondvliegende onderdelen.
Jaar | Winnaar | Team |
2023 | Max Verstappen | Red Bull Racing |
2022 | Max Verstappen | Red Bull Racing |
2021 | Max Verstappen | Red Bull Racing |
1985 | Niki Lauda | McLaren |
1984 | Alain Prost | McLaren |
1983 | René Arnoux | Ferrari |
1982 | Didier Pironi | Ferrari |