De Grand Prix van Las Vegas zit erop, en heeft de Formule 1 een nieuwe wereldkampioen geleverd. Max Verstappen eindigde in de straten van de gokhoofdstad boven Lando Norris, wat hem zijn vierde titel opleverde. Niet alleen de Nederlander is echter positief opgevallen in het afgelopen raceweekend. Ook Mercedes-coureurs George Russell en Lewis Hamilton gooien hoge ogen, als je het de redacteuren van F1Maximaal.nl vraagt. Samen met redacteur Wim G. Vandebilt kijken we naar de Formule 1-grid en belichten we enkele coureurs die opvielen in de Verenigde Staten.
Russell geen seconde in de problemen in Vegas - 9,9
'Het hele raceweekend heeft Russell zich van zijn beste kant laten zien. Natuurlijk is het zo dat de Mercedessen als het kouder is het altijd beter doen, dat is al jaren het geval. Je moet het echter nog steeds waar weten te maken, zeker op een circuit dat zo onvergeeflijk is voor de banden als het Las Vegas Strip Circuit', zo opent Vandebilt, die Russell een perfecte tien gegeven heeft. Gedurende de vrije trainingen wist Russell steeds in de top drie te eindigen, om vervolgens gedurende de kwalificatie de snelste ronde van de grid neer te zetten. Toen Carlos Sainz zijn tijd verbeterde, ging hij daar met nog bijna een volle tiende overheen.
In de eerste ronde wist hij Charles Leclerc gemakkelijk van zich af te houden, zag Vandebilt: 'Daarna was het dan ook gezien, en kwam zijn overwinning nooit meer in gevaar. Het werd even spannend toen in de laatste stint tegen het einde van de race Lewis Hamilton dichterbij begon te komen, maar dat was slechts schijn. Het bleek gelijk dat hij puur met bandenmanagement bezig was, en versnelde gewoon nog eventjes. Uiteindelijk kwam hij dan ook zeven seconden voor zijn teamgenoot over de finish. Russell reed een perfect weekend, en daar kan dan ook alleen maar een perfecte score bij horen, zo simpel is het dan ook weer.'
Lees ook
NB | 'Dit is nou precies waarom Red Bull hem niet gekozen heeft als teamgenoot van Verstappen'
Verstappen snelde met strakke Grand Prix naar vierde wereldtitel - 8,9
Verstappen wist geen podiumplek veilig te stellen, maar een vijfde plek - vóór concurrent Norris - was voldoende voor de wereldtitel. Een titel waar hij het gehele seizoen hard voor gevochten heeft in materiaal dat na een derde van het seizoen inferieur was. 'Welke superlatieven zijn er nog over voor Max Verstappen?', vraagt Vandebilt zich af. 'Sinds Miami overtreft hij elke keer weer de de auto waarin hij rijdt, maar in Las Vegas was het nog een tandje hoger in de overtreffende trap. Wat niet helpt is dat zijn teamgenoot zoveel schade gereden heeft, dat er nauwelijks budget over is voor ontwikkeling en upgrades. Daarom moest wel de vleugel van Monza gemonteerd worden, de laagste downforce-vleugel waar het team over beschikt.'
'Dit werkte voor geen meter op dit circuit, waar de andere teams allemaal speciale achtervleugels voor meebrachten. Red Bull besloot daarom voor de tweede trainingssessie met wat kunst- en vliegwerk de vleugel aan te passen door er stukken af te flexen. Ook dit was niet goed genoeg, omdat de auto duidelijk te weinig snelheid had, en bovendien banden vrat. Verstappen werkte mee aan het vinden van een oplossing, die er min of meer ook kwam, door een sterk veranderde afstelling van de ophanging. Desondanks bleek de auto de op drie na beste auto van de grid te zijn, maar alleen in de handen van Verstappen. In werkelijkheid was het waarschijnlijk de vierde beste', observeerde Vandebilt.
'Voor Verstappen kun je alleen maar grote bewondering hebben. Over zijn samenwerking met het team, om met wat aan het begin van het weekend een vreselijke auto was, een redelijk competitieve auto te maken, en vervolgens door zeer slim te rijden Norris uiteindelijk voor te blijven, en daarmee de wereldtitel veilig te stellen bij de eerste gelegenheid waar dit mogelijk was. Dit was gewoon een perfect raceweekend. Dit kan dan ook alleen maar beloond worden met een perfecte score.' Vandebilt gaf ook Verstappen een tien, maar de rest van de redactie vond Russell toch echt de betere van de twee.
Sainz completeert Mercedes-podium - 8,4
Sainz verloor bij de start meteen zijn tweede plek aan teamgenoot Leclerc, maar wist in de wedstrijd het tij te keren door vooral strategisch te rijden, met de lange termijn in het achterhoofd. Vandebilt: 'Ondanks de problemen die de SF-24 ondervindt met bandenslijtage, vooral op een gladde, koude baan, wist Sainz zijn banden rustig op temperatuur te brengen, zodat ze een langer leven beschoren zouden zijn. Dit in tegenstelling tot zijn teamgenoot, die veel te vroeg fel van leer trok, in een poging zo snel mogelijk op te klimmen in de rangorde en de raceleider aan te vallen, wat overigens alleen maar voor een snelle verslechtering van zijn banden zorgde.'
'Sainz deed dat dus niet, en zodra zijn banden op temperatuur waren en de tank een stuk leger, kon hij uiteindelijk zowel zijn teamgenoot voorbij, alsmede Verstappen, om zo uiteindelijk zelfs op het podium te belanden. Het enige minpuntje was feitelijk het geluk dat hij had met het terugkruisen over de lijn van de pitstraat, toen het team niet klaar was voor de bandenwissel. Hij had hier eigenlijk een straf voor moeten krijgen, maar de stewards hebben het niet eens opgemerkt. Ook de gevechten tussen hem en Charles Leclerc leken niet overal even eerlijk, of goed gemanaged door het team, maar dat werkte twee kanten op. Goed punt was wel weer dat hij beter in de gaten had wanneer er iets met de strategie gedaan moest worden dan het team zelf. Het was dus net geen perfect weekend, en daarom ook net geen perfecte score, maar wel verdiend.'
Tsunoda rijdt punten en laat teamgenoot Lawson ver achter zich - 8,1
Het meest consistente seizoen heeft Yuki Tsunoda zeker niet, maar in Las Vegas viel hij absoluut niet tegen. De Japanner wist punten te verzamelen voor de Racing Bulls, waar teamgenoot Liam Lawson, voorheen met enige regelmaat nagenoeg net zo goed, totaal geen indruk maakte, en ver buiten de punten vocht met Sergio Pérez om niets. 'Tsunoda is op een missie, en dat liet hij tijdens de Las Vegas Grand Prix weer eens zien. In alle sessies versloeg hij met gemak zijn teamgenoot, maar de genadeklap kwam eigenlijk in eerste instantie in de kwalificatie, waar hij zelfs voor een McLaren op P7 wist te eindigen.'
'Tijdens de race wist hij onder de moeilijke omstandigheden van de koude baan nog steeds goede punten te scoren. Al kon hij Oscar Piastri uiteindelijk niet achter zich houden, zette hij wel een puike prestatie neer door nog voor de tweede Red Bull te eindigen. Hij zette hier duidelijk een statement mee voor zijn intenties, en heeft daarmee in mijn ogen een acht verdiend', aldus Vandebilt. Het signaal dat hij afgeeft richting Red Bull is uiteraard dat hij klaar is voor de stap naar het topteam. Pérez verkeert in dramatische vorm en Lawson heeft net een handjevol Formule 1 Grands Prix op zijn naam staan, dus wat is Red Bulls alternatief? Een toch redelijk foutgevoelig gebleken, maar wel snelle, Franco Colapinto?
Plofmotor van Gasly in Las Vegas doodzonde - 7,9
Dat Pierre Gasly nauwelijks heeft kunnen deelnemen aan de Grand Prix van Las Vegas is doodzonde. Op zaterdag wist hij op zeer indrukwekkende wijze zijn Alpine op de tweede startrij te krijgen. Dit was tegen alle verwachtingen in. Daarom scoort de Fransman nog steeds hoog, ondanks dat zijn wedstrijd eindigde in een DNF. 'Het lijkt erop dat hij zich aangepast heeft aan de nieuwe bolide van Alpine, veel beter dan Esteban Ocon, vooral na de laatste upgrades. Terwijl in het verleden Ocon vaker de overhand had, zijn de rollen ondertussen compleet omgedraaid. Hij had die P3 in de race nooit vast kunnen houden, omdat zijn race pace niet hoog genoeg was, maar een P7 had zeker tot de mogelijkheden behoord.'
'De helaas bijna spreekwoordelijke onbetrouwbaarheid van de Alpine-motor brak hem echter op en in ronde 15 moest hij de strijd staken. Op dat punt lag hij weer ver voor op zijn teamgenoot, die niet in de punten wist te eindigen. Al met al deed Gasly het ondanks de uitval, die niet aan hem te wijten was, erg goed, en daar hoort dan ook het cijfer ‘goed’ bij, een acht', concludeert Vandebilt. Met zijn podiumplek in Brazilië verkeert hij de afgelopen wedstrijden in uitstekende vorm.
Lees ook
Boordradio's vrijdag GP Las Vegas | Lambiase met schouderklopje: 'Het draait om de racedag, Max'
Cijfers GP Las Vegas
Coureur | Cijfer |
1. George Russell | 9,9 |
2. Max Verstappen | 8,9 |
3. Lewis Hamilton | 8,9 |
4. Carlos Sainz | 8,4 |
5. Nico Hülkenberg | 8,2 |
6. Yuki Tsunoda | 8,1 |
7. Pierre Gasly | 7,9 |
8. Charles Leclerc | 7,6 |
9. Lando Norris | 6,9 |
10. Fernando Alonso | 6,5 |
11. Kevin Magnussen | 6,3 |
12. Oscar Piastri | 6,0 |
13. Alexander Albon | 5,6 |
14. Zhou Guanyu | 5,6 |
15. Sergio Pérez | 5,2 |
16. Liam Lawson | 5,1 |
17. Esteban Ocon | 5,1 |
18. Valtteri Bottas | 4,3 |
19. Franco Colapinto | 3,9 |
20. Lance Stroll | 3,8 |
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties