Robert Doornbos en Olav Mol houden er uiteenlopende ideeën op na als het over de toekomst van Max Verstappen gaat. De Nederlander greep in de Verenigde Staten zijn vierde wereldtitel, en heeft voorlopig nog een contract bij Red Bull tot en met 2028. Dient Verstappen dat contract uit, stapt hij over naar de concurrent, of stopt hij er helemaal mee? Doornbos en Mol zitten niet op één lijn.
Sebastian Vettel ging Verstappen al voor met vier wereldtitels bij Red Bull Racing. De Duitser werd daarna in 2014 zoek gereden door zijn nieuwe teamgenoot, Daniel Ricciardo, en koos eieren voor zijn geld. Bij Ferrari won hij wel nog races, maar nooit meer een wereldtitel. Aan tafel bij het Ziggo Sport Race Café wordt de mogelijkheid besproken dat Verstappen ook nooit meer een wereldtitel pakt. De verwachting is dat het in 2025 heel spannend wordt, waarna de kaarten voor 2026 opnieuw geschud worden.
Mercedes lonkt
Doornbos meent echter dat we voor Verstappens kansen niet alleen naar Red Bull moeten kijken. De Rotterdammer rekent er nog altijd op dat Verstappen in 2026 niet meer voor zijn huidige werkgever uitkomt. 'Ik denk dat hij volgend jaar naar Mercedes gaat, en dan kan later blijken dat je de verkeerde keuze hebt gemaakt', laat de analist optekenen.
'Dat gebeurde ook bij Sebastian Vettel, die naar Ferrari ging. Hij dacht daar ook titels te winnen', voegt de voormalige Formule 1-coureur toe, die wel hoopt dat Verstappen niet zijn hele carrière voor Red Bull blijft rijden. 'Het wisselen van team en het trucje daar opnieuw doen, dat is een gave. Dat hebben Lewis Hamilton en Michael Schumacher wel gedaan.' Hamilton ging van McLaren naar Mercedes, terwijl Schumacher tweemaal kampioen werd met Benetton, en vervolgens jarenlang bezig was om Ferrari op te bouwen, alvorens hij de vruchten van het project kon plukken.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Stopt Verstappen?
De nieuwe reglementen in 2026 komen dan ook uitvoerig ter sprake, en Doornbos ziet dit juist als extra onzekerheid voor de toekomst van Verstappen. 'Het is ook iets waar Red Bull zich richting 2026 zorgen over maakt', zo lijkt hij weinig vertrouwen te hebben in Red Bull Powertrains. 'Ze maken nog geen motoren, maar die juiste krachtbron is zó belangrijk. Dat wordt wel een uitdaging.' Doornbos verwacht eerder dat Mercedes de sterkste power unit zal hebben bij het nieuwe reglement.
'Misschien stopt hij volgend jaar wel, en vindt hij het dan met vijf titels mooi geweest', zo speculeert Doornbos erop los. 'Als hij echter naar Mercedes gaat en voelt dat hij daar het pakket heeft om meer titels te pakken, waarom dan niet zeven of acht wereldtitels en een absoluut record?' vraagt Doornbos zich af, die er weinig rekening mee lijkt te houden dat Verstappen nog lang voor Red Bull rijdt.
Investeren in nieuw talent
Commentator Olav Mol kan zich niet vinden in het betoog van zijn collega van Ziggo Sport. 'Dan ga ik je tegenspreken: hij stopt niet volgend jaar. Er komen nieuwe reglementen aan, en al die gasten willen meemaken wat in het nieuwe reglement kan. Het hele project met Red Bull Powertrains, ik denk dat hij wil kijken wat hij daarmee kan', verwacht Mol. Mocht dat project in 2026 dramatisch verlopen, kan de Limburger na dat seizoen kiezen of hij wil blijven, vertrekken, of stoppen.
Doornbos vindt wel dat Red Bull de kans dat Verstappen niet meer lang voor het team rijdt serieus moet nemen. 'Stel dat Max weggaat na 2025, dan zit je met twee lege stoeltjes', zo ziet hij Pérez niet voor vol aan. Hij roept Red Bull dan ook op om komend seizoen al een rijderswissel door te voeren. 'Ik zou investeren in een nieuw talent, want Yuki Tsunoda heeft het bijvoorbeeld afgedwongen', aldus Doornbos over de Japanner, die met 4-0 voorstaat in de kwalificaties tegen Liam Lawson.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties