Fernando Alonso tekende recentelijk een nieuw contract bij Aston Martin, waar hij gekoppeld is aan Lance Stroll, de zoon van eigenaar Lawrence Stroll. Hoewel Stroll vooral uitblinkt vanwege zijn wisselvalligheid, geeft Alonso aan dat de jonge Canadees wel degelijk bepalend is voor het succes van het team.
Alonso schoot in 2023 bij zijn nieuwe werkgever uit de startblokken, met zes podiumplekken in de eerste acht races, en ook eremetaal in Nederland en Brazilië. In 2024 mocht de 42-jarige Spanjaard het podium nog niet betreden, maar hij is wel weer de duidelijke kopman van het team, en verlengde zijn contract tot en met 2026, waardoor een hereniging met Honda op komst is.
Stroll gevoeliger
Stroll kreeg een storm van kritiek over zich heen in China, waar hij met een fout Daniel Ricciardo uit de race reed, om de Australiër vervolgens een idioot te noemen. De jongste van beide Aston Martin-rijders kreeg een straf voor het incident, die hij zelf 'een grote grap' noemde. Gezien de rol van zijn vader lijkt Stroll zich niet al te veel zorgen te hoeven maken over zijn toekomst, en met de verwachting dat hij nog wel even een team vormt met Stroll junior, sprong Alonso dan ook op de bres voor zijn teamgenoot. 'Ik denk het niet', zei Alonso bij Formula1.com toen hem gevraagd werd of het team om hem heen gevormd wordt.
Alonso legt uit dat Stroll een belangrijke rol in het team vertolkt. 'Lance en ik proberen samen het team zo veel mogelijk te helpen. We hebben twee verschillende rijstijlen in bepaalde omstandigheden. We hebben ook een ander gevoel in de auto. Lance is wat gevoeliger met de auto dan ik ben, en dat is denk ik belangrijk voor het team.' Alonso lijkt er daarmee in verkapte termen op te wijzen dat topcoureurs vaak de neiging hebben om beter met een slechte auto om te kunnen gaan.
Alonso heeft Stroll nodig
'De analyse die Lance kan verzorgen en aan het team kan doorgeven is voor ons cruciaal om de auto te verbeteren', meent Alonso. 'Ik ben soms wat minder gevoelig voor de afstelling. Daar ben ik niet zo goed in', vertelt de tweevoudig kampioen. 'Ik denk dat we allebei Aston Martin zoveel mogelijk proberen te helpen, en ik denk dat we de auto in dezelfde richting proberen te ontwikkelen, waarbij we uiteindelijk vaak exact dezelfde afstelling hebben. We eindigen met dezelfde conclusie, misschien op een andere manier, en ik denk dat die twee verschillende stijlen juist goed voor het team zijn.'
Alonso geeft verder tekst en uitleg: 'Ik rij soms om de problemen van de auto heen, en soms is dat goed omdat ik altijd negentig procent uit elke auto kan halen. Om die honderd procent te halen van het potentieel van de auto, heb ik vaak de hulp van mijn teamgenoot nodig, vooral met specifieke details qua afstelling, of met balansproblemen. Ik denk dat we allebei van elkaar profiteren op veel manieren, en dat is positief.'
Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties