De in Zwitserland geboren coureur Romain Grosjean rijdt onder de Franse vlag. De IndyCar-coureur reed tot en met 2020 jaren in de Formule 1, maar zijn loopbaan in de koningsklasse kwam ten einde na zijn vervelende crash in Bahrein, waarbij hij flinke brandwonden opliep. In 2021 zei Haas Grosjean vaarwel, waarna Grosjean zijn geluk in de IndyCar Series beproefde.
Deze pagina gaat verder onder het nieuws.
De passie voor het racen van Grosjean kwam in 2001 tot bloei bij het karten. Hij was toen 14 jaar oud, voor een coureur relatief laat om te beginnen. De in Zwitserland opgegroeide Fransman weet dit echter snel recht te trekken: na twee jaar in het Zwitserse kampioenschap te hebben gereden, stapt hij over naar de Zwitserse Formule 1.6. Het racen lijkt voor Grosjean een tweede natuur te zijn: in zijn eerste seizoen van de Formule 1.6 wint hij direct alle races. Dit betekent een promotie naar de F3, in 2006. Aanvankelijk presteert Grosjean niet goed in deze klasse en eindigt hij als dertiende. Het volgende seizoen revancheert hij zich en wint het kampioenschap.
In 2007 racet Grosjean onder anderen tegen Nico Hülkenberg. Zijn prestaties leveren Grosjean, in 2008, een plaats op als testrijder bij Renault. Na zijn zege in de Formule 3, is voor Grosjean het logische vervolg de overstap naar de GP2 (nu Formule 2). In zijn eerste jaar wint Grosjean de Aziatische GP2 en eindigt hij in het reguliere klassement als vierde. Romain Grosjean begint het seizoen van 2009 weer in de GP2, waar hij op weg is naar een mogelijke winst van het kampioenschap. Na de Grote Prijs van Hongarije komt echter in de Formule 1 bij Renault een stoeltje vrij. Voor Grosjean is dit een kans om nu ook met 'de grote jongens' mee te rijden. Van de zeven races weet de Zwitser, met het kwakkelende Renault, geen één keer in de punten te rijden.
Na de tegenvallende prestaties in 2009 in de Formule 1 stapt Grosjean in 2010 eerst over naar het Ford GT1 kampioenschap, om later weer terug te keren naar de GP2. Ook het volgende seizoen racet Grosjean weer in de GP2 en wint, met nog drie races te gaan, het kampioenschap van 2011. Voor Lotus, de nieuwe eigenaar van Renault, is dit genoeg reden om Grosjean terug te nemen. In 2012 heeft de onder de Franse vlag rijdende coureur een moeizame start. Maar later in het jaar weet Romain het tij te keren. Dat seizoen behaalt Romain Grosjean drie podiumplekken en eindigt daardoor als achtste in het kampioenschap.
Desondanks is dit seizoen voor Grosjean niet vlekkeloos verlopen. De coureur heeft drie flinke crashes veroorzaakt, en voor de startcrash in België wordt hij zelfs een race geschorst. Hoewel Grosjean laat zien dat hij de potentie heeft om bij de top in de autosport te horen, toont hij bij vlagen roekeloos gedrag op de baan.
Ondanks zijn fouten, wordt Grosjean in het seizoen van 2013 door Lotus weer aangesteld als rijder. Grosjean is nu 26 jaar oud. Achteraf blijkt dit de juiste beslissing: Romain behaalt zes podiums en eindigt als zevende in het kampioenschap. Ook in 2014 rijdt Grosjean weer voor Lotus, maar de bolide staat dit jaar flink op achterstand, vergeleken met de topteams. Dat seizoen zit er niet meer in dan een veertiende plaats voor het kampioenschap. Het volgende jaar raakt Lotus in financiële moeilijkheden en komen er gedurende het seizoen amper ontwikkelingen aan de wagen. Grosjean eindigt dit seizoen alsnog als elfde.
In 2016 komt de samenwerking tussen Grosjean en Lotus tot een eind en plaatst Romain Grosjean zijn vertrouwen in the new kid in town, Haas. Uiteindelijk zullen de Amerikanen en Grosjean er in ieder geval nog drie seizoenen aan vastplakken. Voor het nieuwe team Haas is het de eerste twee seizoenen lastig om een competitieve wagen in elkaar te zetten. Grosjean moet genoegen nemen met twee keer de dertiende plaats in het kampioenschap.
In 2018 heeft Haas enorme stappen vooruit genomen met zijn materiaal. Hierdoor lukt het Grosjean vaker om bij de top van het middensegment te horen. Alleen toont Grosjean dit seizoen verschillende keren ondoordachte acties, die hem uiteindelijk punten kosten. Grosjean zou tot en met 2020 actief blijven bij Haas, alvorens hij bij Haas plaats zou maken voor Mick Schumacher en Nikita Mazepin. Grosjeans Formule 1-carrière kwam in dat jaar tevens abrupt ten einde na zijn verschrikkelijke crash in Bahrein, waaraan hij vervelende brandwonden overhield.
Jaar | Team(s) | Overwinningen | Punten | Eindstand WK |
2009 | Renault | 0 | 0 | 23e |
2012 | Lotus F1 | 0 | 96 | 8e |
2013 | Lotus F1 | 0 | 132 | 7e |
2014 | Lotus F1 | 0 | 8 | 14e |
2015 | Lotus F1 | 0 | 51 | 11e |
2016 | Haas | 0 | 29 | 13e |
2017 | Haas | 0 | 28 | 13e |
2018 | Haas | 0 | 37 | 14e |
2019 | Haas | 0 | 8 | 18e |
2020 | Haas | 0 | 2 | 19e |