Haas begint aan 2025 met een volledig nieuwe line-up, bestaande uit de ervaren Esteban Ocon en Oliver Bearman, de rookie die toch al drie races op zijn naam heeft staan. Ocon staat erom bekend het niet altijd goed te kunnen vinden met zijn teamgenoten, dus de Amerikaanse renstal zal vanaf de eerste dag duidelijke regels hebben over de omgang. Teambaas Ayao Komatsu verwacht dan ook geen problemen of crashes tussen de twee coureurs.
Onderlinge clashes en crashes binnen het team zijn voor zowel Haas als Ocon een gevoelig onderwerp. Voormalig Haas-teambaas Günther Steiner was niet altijd even blij met Kevin Magnussen en Romain Grosjean en liet dat ook duidelijk merken. Rookieduo Nikita Mazepin en Mick Schumacher raakten elkaar meermaals gedurende het seizoen 2021. Onder Komatsu was er slechts één moment van grote frustratie onder de coureurs na een undercut van Kevin Magnussen in Oostenrijk. De Deen en zijn teamgenoot Nico Hülkenberg leken het verder goed te kunnen vinden op en buiten de baan.
Ocon heeft ook zo zijn geschiedenis met teamgenoten. Zo tweette hij tijdens zijn periode met Sergio Pérez bij Force India eens dat de Mexicaan twee keer had geprobeerd hem te vermoorden. Bij Alpine leek hij het lange tijd goed te kunnen vinden met Fernando Alonso, maar ook dat ging in het tweede jaar als teamgenoten mis. In 2024 vormde de Fransman een duo met zijn landgenoot Pierre Gasly, wat ook niet lekker liep. De klapper in Monaco was de eerste grote barst in de samenwerking, maar zeker niet de laatste.
Komatsu verwacht geen contact en DNFs als gevolg
Komatsu neemt met zijn line-up voor 2025 geen enkel risico. ‘Nee, de regels moeten helemaal duidelijk zijn’, geeft de Japanner aan tegenover Autosport.com. ‘Vanaf dag één. We zullen het dus voor de eerste race al duidelijk maken’, voegt hij eraan toe. De teambaas van Haas denkt dan ook niet dat er problemen zullen ontstaan tussen zijn coureurs. ‘Ik verwacht geen contact tussen teamgenoten of DNFs door een dergelijk contact’, staat hij er zeer optimistisch in wat betreft het kunnen managen van Ocon en Bearman.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
De Japanner benadrukt dat duidelijke regels niet betekenen dat er niet hard geracet zal worden. ‘Het is goed, je moet hard racen’, moedigt hij het zelfs aan. Hij neemt zijn coureurs van 2023 en 2024 als voorbeeld. ‘Kijk naar vorig jaar, Kevin is een harde racer. We zaten het dichtst bij een probleem tussen Kevin en Nico in Oostenrijk, maar dat werd uiteindelijk geen probleem’, aldus Komatsu. Hij steekt daarbij ook de hand in eigen boezem. ‘Dat is deels omdat we niet perfect opereerden wat betreft de timing van de pitstops. We hielpen onszelf daar niet mee’, stelt de teambaas vast.
Haas erg blij met goede combinatie
Haas heeft als team ook een rol in het voorkomen van problemen, realiseert Komatsu. ‘Als team moeten we die puinhopen niet creëren. Met een onderling begrip als teamgenoten, zouden die regels echter kraakhelder zijn’, benadrukt hij. ‘We kijken naar hoe we het vorig jaar opereerden en dan naar hoe we als team kunnen verbeteren ten opzichte van vorig jaar’, antwoordt de teambaas wanneer hem gevraagd wordt of hij terugkijkt op de verschillende dynamieken die er binnen het team zijn geweest de afgelopen jaren. ‘Ik kijk niet terug naar 2021’, voegt hij er nog aan toe.
Komatsu heeft veel vertrouwen in het komende seizoen. ‘Esteban en Ollie zijn hele goede coureurs’, prijst hij de twee. ‘Ze hebben allebei nog veel te bewijzen’, moet hij daarbij wel erkennen. Het team zal de coureurs dan ook niet verschillend behandelen. ‘Het is grappig dat Ollie een rookie is, want ik behandel hem helemaal niet als een rookie. We hebben veel aandacht voor wat hij te zeggen heeft’, geeft de Japanner aan. Bovendien deed de jonge Brit het ook bij zijn invalbeurten erg goed ten opzichte van Hülkenberg. ‘Ik denk dat we een hele goede combinatie hebben met hem en Ocon. Ik kijk ernaar uit’, sluit de teambaas af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties