Een nieuw reglementair tijdperk brengt vaak een nieuw dominant team. Sinds 2022 deelt Red Bull Racing de lakens uit in de koningsklasse van de autosport. De mate waarin Red Bull domineert, is met name in het afgelopen seizoen ernstig afgenomen, wat doorgaans verklaard wordt door te wijzen naar hoe lang de renstallen aan de hand van hetzelfde reglementenpakket opereren. In 2026 verandert de regelgeving in de sport weer, wat inhoudt dat dit het laatste jaar is dat teams met de juiste ontwikkelingsrichting hiervan kunnen profiteren. Hoe staan de teams ervoor in dit laatste jaar, en zijn er teams die al eerder afhaken en alles op 2026 gooien? F1Maximaal.nl vroeg het aan Jan Lammers.
De sportief directeur van de Dutch Grand Prix heeft de afgelopen seizoenen op de voet gevolgd, onder meer in een rol als vaste analist bij NOS. Hij heeft ervaren hoe het nieuwe reglementaire tijdperk een nieuw dominerend team opleverde. 'Van Red Bull hebben we gezien wat we in de periode ervoor van Mercedes zagen', begint Lammers, die de renstal van Max Verstappen en Liam Lawson vergelijkt met die van George Russell en Kimi Andrea Antonelli.
In het huidige tijdperk kan Mercedes met vlagen meedoen met de topteams, maar ook vaak genoeg niet. Van 2014 tot en met 2020 lag dat wel anders, stelt Lammers: 'Destijds interpreteerden zij de regels optimaal en waren zij niet te kloppen. Die dominantie ontstond na de aanpassing van het reglement.' Voor 2022 paste de Formule 1 de reglementen significant aan. Een van de grootste wijzigingen die plaatsvond, was een terugkeer naar het grondeffect, met als doel om volgen makkelijker te maken voor de coureurs.
Omdat de sport al jaren niet aan de hand van het grondeffect werkte, zorgde dat in het begin voor kinderziekten zoals porpoising. Daarnaast interpreteerde niet elke ontwerpafdeling deze stijl van downforce-generatie even effectief. Red Bull deed dat volgens Lammers wel: 'Onder aanvoering van Adrian Newey heeft Red Bull die reglementen in de afgelopen jaren fantastisch vertaald, zij hebben een goed basisconcept neergezet.' Inmiddels heeft Newey Red Bull natuurlijk achter zich gelaten en heeft hij een nieuwe uitdaging gevonden bij Aston Martin.
Lees ook
Italiaanse journalist bewierookt 'spook' Verstappen: 'Het talent achter het stuur? Waanzinnig'
Concurrentie haalt dominant Red Bull bij
Het dominante tijdperk van Red Bull beleefde haar climax in het 2023-seizoen. Verstappen won bijna elke race, scoorde een recordaantal punten in één seizoen en stak met kop en schouders boven de rest van de grid uit. Red Bull was onverslaanbaar en genoeg analytici dachten dat dat ook in 2024 zo zou zijn. Niets was minder waar, want Ferrari, in het huidige reglementaire tijdperk met vlagen sowieso al erg goed, en McLaren, met misschien wel de steilste ontwikkelingscurve van dit millennium, wisten in het constructeurskampioenschap boven het team uit Milton Keynes te eindigen. 'Veel andere teams hebben inmiddels de inhaalslag naar Red Bull gemaakt', beaamt Lammers.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Met name McLaren, maar ook bij Ferrari en in een later stadium Mercedes. McLaren heeft het goed voor elkaar gekregen. Mercedes deed het op sommige circuits heel goed maar op vele circuits waren ze een stuk minder zichtbaar, en er zat ook nog wel een verschil tussen de kwalificatie, race pace en bandendegradatie. In dit laatste jaar zie je dat de teams een bron van kennisuitwisseling en interpretatie (van de reglementen, red.) geworden zijn. Zodra je een prestatie verricht, laat je in feite andere teams zien hoe zij het beter kunnen doen', weet de analist.
McLaren, Ferrari en Mercedes hebben het concept van Red Bull van 2023 geanalyseerd en die kennis in hun voordeel gebruikt. Daardoor was het vorig jaar aan de voorkant van het veld vaak spannend, met veel verschillende racewinnaars. Niet in de eerste plaats kwam dit doordat Verstappen een bolide had die iets miste - balans, snelheid, downforce, of iets anders. ‘Red Bull heeft een moeilijke periode achter de rug. Qua afstelling konden ze de auto niet altijd neerzetten zoals ze graag wilden', observeerde Lammers. 'Toch hebben ze het voor elkaar gekregen om dat kampioenschap naar zich toe te trekken.'
Met name een uitstekende beginfase van het jaar stelde Verstappen in staat om het rijderskampioenschap te winnen. Hopelijk kan Red Bull dit gebruiken om het team te motiveren. Lammers: 'Deze winterperiode konden ze goed gebruiken om de boel weer op scherp te zetten. Het wordt erg interessant om te zien hoe dat zich gaat uiten in de eerste race van het jaar. Doorgaans zie je dat de eerste, tweede en derde race de teams nog zoeken naar vorm en een goede afstelling. Dat zal nu minder lang gaan duren. Ik denk dat je na race twee of drie al een eerste indruk hebt van hoe de rest van het jaar eruitziet.'
Haas en Alpine laten onvoorspelbaarheid van het middenveld zien
Dat het aan de voorkant van de grid spannend wordt, lijkt evident. Er nemen momenteel echter tien teams deel aan de sport. Ook de andere zes renstallen ontwikkelen gestaag door en strijden om punten. Punten zijn in de sport immers geld waard. Wanneer Lammers gevraagd wordt om aan te geven welk van de middenveldteams volgens hem uit gaat blinken, benadrukt hij resoluut de onzekerheid van deze middenveldstrijd: ‘Dat is niet in te schatten. We hebben vorig jaar Haas voor verrassingen zien zorgen en ook gezien hoe Alpine opleefde.'
Aan het begin van het jaar reed Alpine stijf achteraan. Spoel een half jaar door en in Brazilië stonden beide Alpines op het podium. 'We hebben dingen meegemaakt waar sommige teams het zelf soms niet konden geloven. Als de auto straks het asfalt raakt, is niet alleen de vraag wat voor vorderingen zij zelf gemaakt hebben, maar vooral ook wat de concurrent gedaan heeft.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
McLaren als koploper?
McLaren won in 2024 het constructeurskampioenschap. Is dat een voorbode voor wederom een ijzersterk jaar voor Lando Norris en Oscar Piastri? Volgens Lammers helpt het feit, dat McLaren met hetzelfde rijderskoppel rijdt, in tegenstelling tot Red Bull, Mercedes en Ferrari, absoluut mee. 'Zij zouden de stijgende lijn die ze ingezet hebben kunnen blijven volgen. Aan de andere kant zie ik in Lawson en Verstappen twee gebalanceerde en verstandige coureurs met een enorme gedrevenheid, maar er gaan ongetwijfeld grote verrassingen zijn.' Kan Lawson indruk maken en Verstappen succesvol rugdekking geven, dan zou dat Red Bull weer in het zadel helpen.
‘Red Bull was het soms even kwijt - soms, niet op alle circuits. Af en toe viel het kwartje dan toch ineens weer hun kant op, en konden ze weer serieus mee doen. De grote vraag is of Red Bull het lek boven heeft en of de stabiliteit terug is. Niet alleen in de auto, maar ook binnen het team. Je weet het pas als je die testdagen hebt gehad. Dan pas weet je hoe het materiaal aanvoelt', benadrukt Lammers. Red Bull beschikt over een zeer goed basispakket. Zelfs in de tweede seizoenshelft, toen Red Bull ook regelmatig tegenviel, was dat basispakket goed genoeg om overwinningen te boeken. Denk maar eens aan de Grand Prix van Qatar. Kunnen ze in de huidige stop meer snelheid ontgrendelen dan zou Red Bull zomaar weer titelkandidaat kunnen zijn.
Focus op 2026
Ziet Lammers teams strategisch besluiten om 2025 te laten schieten om tijd en geld te investeren in het 2026-materiaal? ‘Het zou kunnen bij teams die op een gegeven moment zien dat ze de geplande resultaten niet gaan halen. En dan? Dan kun je op een gegeven moment gaan concluderen dat of je nou vierde wordt of twaalfde, dat dat dan dus niet meer uitmaakt. Natuurlijk leveren die punten wel geld op. Het zou echter ook kunnen dat de instelling ontstaat om, zoals bij tennis, een set te laten lopen en kracht te sparen om de volgende te pakken. Bij sommige teams gaat dat gebeuren', is hij van mening. 'Pas na een paar Grands Prix weten we welke teams dit kunnen zijn.' In de voorhoede lijkt zo'n scenario onwaarschijnlijk, maar in het middenveld of bij de hekkensluiters hebben we dit eerder al eens gezien, zoals bij Haas voor de overgang naar het huidige tijdperk. Welke teams voor deze tactiek gaan, moet alleen nog blijken.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties