Larry ten Voorde had de Zandvoort-zege op zijn bucketlist staan en kan die overwinning afvinken. Hij kon op zijn thuiscircuit zijn vijfde zege van het seizoen vieren. De Tukker zwaaide de scepter op zaterdag al, en was heer en meester op zondag. Het podium was bovendien volledig Nederlands, met Porsche-veteraan Jaap van Lagen op P2. Na een penalty voor Robert de Haan maakte Huub van Eijndhoven het podium compleet. F1Maximaal.nl blikt terug op het weekend van de Porsche Mobil 1 Supercup op Zandvoort.
Ten Voorde stond na enigszins lastige weekenden in Boedapest en op Spa-Francorchamps weer op poleposition nadat hij de concurrentie op zaterdag verpletterde met een voorsprong van zeker anderhalve tiende. De Tukker was immers gebrand om het weekend goed te beginnen, de Zandvoort-zege stond op zijn bucket list, zo liet hij optekenen tegenover F1Maximaal.nl voorafgaand aan het raceweekend in Nederland.
De 27-jarige stond in de afgelopen twee races niet op het podium, maar gebruikte het weekend in de duinen om keihard terug te slaan. Ten Voorde was na zijn indrukwekkende reeks zeges en polepositions vanaf het begin van het seizoen al de titelfavoriet. Daar is niets aan veranderd. Met één, wellicht zelfs twee, handen op de titel zet Ten Voorde de strijd voort in Monza, waar de seizoensfinale zal worden verreden.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
GP Elite kreeg hoog bezoek van een aantal gastrijders, onder meer Wouter Boerekamps, die tijdens de ronde van de Carrera Cup Benelux op Assen begin augustus imponeerde. De coureur, die zelf overigens ook coach is, pakte P6 tijdens de kwalificatie en bewees dat hij ook met de grote jongens uit de koningsklasse van de Porsches prima mee kan doen. Huub van Eijndhoven deed het eerder dit jaar tijdens de Carrera Cup Duitsland al uitstekend op Zandvoort, maar kreeg te maken met lekke banden.
Hij wilde ongetwijfeld terugslaan en het momentum uit België, waar hij tweede werd, voortzetten. De 24-jarige Oisterwijker deed het voorwerk op zaterdag in ieder geval al, hij kwalificeerde zich als tweede. Teamgenoot Kas Haverkort pakte P5, wat ook direct de poleposition van de rookies was. Van Lagen sloot aan achter Ten Voorde en Van Eijndhoven op P3, waardoor de top drie dus volledig Nederlands was. Rookie Robert de Haan kwalificeerde zich als zevende.
Ten Voorde met uitstekende start, Van Eijndhoven verschalkt
Het veld van 28 auto's vertrok zodra de lampen doofden en Ten Voorde was uitstekend weg. Van Eijndhoven was niet zo lekker weg als zijn landgenoot en moest daardoor snel de deur dichtsmijten voor Van Lagen, maar dat ging niet zoals gepland. De 47-jarige verschalkte Van Eijndhoven zodra ze door de eerste bocht waren gekomen en probeerde aan te haken bij Ten Voorde, maar dat bleek zo makkelijk nog niet te zijn. Iets verder naar achteren in het veld moest Haverkort even buiten de baan, waardoor hij een plek aan De Haan verloor.
Het hielp in ieder geval dat de safetycar in de tweede ronde al op de baan moest komen, Francesco Braschi stond namelijk in het grind en kon er niet meer uitkomen. De race van de Italiaan was daarmee beëindigd en zijn auto moest uit het grind getakeld worden. Een ronde later was die klus al geklaard en waren er nog veertien ronden te gaan tot het einde van de race. Ten Voorde behield de leiding toen de safetycar naar binnen was gegaan, terwijl De Haan op P5 bezig was om Marvin Klein, de teamgenoot van Ten Voorde te pakken. Het lukte hem ook, waardoor hij richting Van Eijndhoven kon rijden.
De top zes was op dat moment volledig Nederlands, maar Haverkort had ongetwijfeld liever gezien dat hij eerste van de rookies lag. De coureur uit Harderwijk klaagde over de boordradio over de move van De Haan in de openingsronden, waarbij hij duidelijk liet weten dat hij er niet van was gecharmeerd. Vooraan was er voor Ten Voorde geen vuiltje aan de lucht, de meervoudig wereldkampioen had een voorsprong van acht tienden bij het opgaan van het rechte stuk. Achter de Nederlandse colonne wilde Boerekamps Klein onder druk zetten, maar moest in zijn spiegels blijven kijken vanwege Mathys Jaubert en de Nederlandse Flynt Schuring.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Van Eijndhoven dringt aan bij Van Lagen
Boerekamps hield stand in het gevecht, maar verloor wat momentum en ging daardoor met een bandje door het gras. De GP Elite-gastcoureur gleed daardoor bijna over de baan naar de andere kant, maar wist zijn auto op het asfalt te houden. Hij zakte daardoor naar P10, maar bleef binnen een seconde van zijn voorganger. Schuring, het jongere broertje van Morris Schuring, die vorig jaar op Zandvoort won, schoof op naar P9. Een stukje naar voren werd Haverkort onder druk gezet door Klein, waarbij hij een aantal aanvallen van de Fransman af moest zien te weren. Dat lukte, maar Klein meldde zich opnieuw.
Haverkort was ondertussen ook bezig met Harry King, die voor hem reed. Voor Ten Voorde was het alleen maar gunstig dat King op P5 lag, want de Brit wist vanwege zijn goede races in België en Hongarije in te lopen in het kampioenschap. King werd vorig jaar al verslagen door zijn teamgenoot Bastiaan Buus en door Ten Voorde, maar kan ook dit jaar niet aan de Nederlander tippen. Met nog zeven ronden te gaan lag hij 1,2 seconden voor en kreeg Van Lagen ook niet de kans om het gat dicht te rijden. Van Eijndhoven was geduldig geweest en begon weer aan te dringen. De Haan aasde ook op een plekje en sloot daardoor direct aan.
De Haan met het mes tussen de tanden
De tweede safetycar kwam in ronde elf op de baan vanwege de spin van Niels Troost, een gastrijder van GP Elite. De Nederlander was aangetikt door Paul Meijer in de Tarzanbocht, waardoor hij vaststond in het grind. Dit was niet gunstig voor Ten Voorde, die net een behoorlijke voorsprong had opgebouwd. Voor Van Lagen was het wel even prettig, want hierdoor moest Van Eijndhoven zijn jacht op het podium staken. Dat betekende ook dat De Haan voorlopig nog even achter Van Eijndhoven zou blijven zitten. Net als de vorige keer was de auto in het grind snel weggesleept en kon de race een ronde later al weer verdergaan.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Ten Voorde moest verdedigend door de eerste bocht rijden, maar gaf Van Lagen geen kans om hem te verschalken. De Haan probeerde het vervolgens aan de binnenkant van Van Eijndhoven, maar de Brabander gooide in de eerste paar bochten de deur keihard dicht. De Haan moest tevens rekening houden met teamgenoot King achter zich. De Haan kreeg groen licht om voor het podium te gaan, maar als King sneller zou zijn dan De Haan, dan moest de 18-jarige wellicht plaatsmaken. In de zestiende ronde van de race wist De Haan Van Eijndhoven echter te pakken, die aan de binnenkant dook in de Tarzanbocht, maar bij het uitkomen van de bocht Van Eijndhoven raakte.
CLRT pakt het teamkampioenschap, Ten Voorde onbedreigd
Ten Voorde kwam alsnog met een voorsprong van meer dan een seconde als eerste over de streep en won daarmee zijn vijfde race van het seizoen. De Tukker gaat als leider in het kampioenschap, wat hij overigens al het hele seizoen is, door naar Monza, waar hij de laatste race in de strijd om de titel zal verrijden. Vanwege zijn fantastische prestaties, maar ook die van teamgenoten Alessandro Ghiretti en Marvin Klein, pakte team Schumacher CLRT een race voor het einde van het seizoen het teamkampioenschap.
Van Lagen pakte zijn eerste podium van het seizoen in Zandvoort door als tweede te finishen. De Haan ging eerst mee naar het podium van zowel de rookies als overall, maar kreeg na afloop van de race een penalty voor de aanvaring met de GP Elite-coureur. Hierdoor werd enkele uren na de race bekendgemaakt dat Van Eijndhoven was gepromoveerd naar het podium. Haverkort werd tweede van de rookies en zesde overall. Met een volledig Nederlandse top drie sloot de Porsche Supercup het weekend in Zandvoort af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties