Marvin Klein heerste op Spa-Francorchamps tijdens het zesde raceweekend van de Porsche Mobil 1 Supercup. De teamgenoot van Larry ten Voorde pakte op zaterdag al de poleposition en wist die positie op zondag tijdens de race te behouden. Huub van Eijndhoven reed ook een erg sterke race en pakte P2, wat zijn eerste Supercup-podium van het seizoen betekende. Ten Voorde vocht hard, maar eindigde net buiten het podium. F1Maximaal.nl blikt terug op het weekend van de Porsche Supercup in België.
De twee rijders van team Schumacher CLRT, Klein en Ten Voorde, plaatsen al een hand op de zege door de eerste startrij te bezetten tijdens de kwalificatie op zaterdag. Ten Voorde pakte daarbij P2, hij kwam net een tiende tekort op zijn teamgenoot. Samen waren ze echter vier tienden los van de concurrentie. Van Eijndhoven zat er direct vanaf het eerste moment goed bij en kwalificeerde dan ook als derde. De Brabander liet eerder al tegenover F1Maximaal.nl optekenen dat het cruciaal is om meer uit de kwalificaties te halen, wil hij betere resultaten boeken op zondag. Van Eijndhoven had een paar uitdagende weekenden achter de rug, maar in Hongarije ging het al stukken beter.
Het harde werk van hem en zijn team Uniserver by GP Elite werd beloond met een derde plek in de kwalificatie. Teamgenoot Kas Haverkort pakte P9, wat tevens P2 van de rookies was. Hun andere teamgenoot, Ariel Levi, reed een sterke kwalificatie en pakte de poleposition van de rookies. De andere Nederlandse rookie, Robert de Haan, pakte P3. Er waren dit weekend een aantal gastrijders bij, waaronder twee Nederlanders: Flynt Schuring en Dirk Schouten. Met Porsche-veteraan Jaap van Lagen, die P9 kwalificeerde, bestond het veld uiteindelijk uit maar liefst zeven Nederlanders. Schuring is het jongere broertje van Morris Schuring, die in 2023 de race op Spa wist te winnen.
Van Eijndhoven met een raketstart
Van Eijndhoven, die dus vanaf P3 mocht starten, ging direct in de aanval bij de start en wist daar een plekje goed te maken. Zij aan zij met Ten Voorde reed hij vanaf La Source omhoog door Radillon en Eau Rouge, waarbij ze elkaar ook even aantikten. Ten Voorde ging wijd en verloor momentum, waar Van Eijndhoven van profiteerde. Ten Voorde viel terug naar P6 en Harry King, de winnaar van de race in Hongarije, zette de druk er bij Van Eijndhoven vol op. Klein begon vooraan een gaatje te trekken, waardoor het voor Van Eijndhoven vooral zaak was om in zijn spiegels te blijven kijken. Van Lagen was bij de start naar voren geschoten, hij lag halverwege de eerste ronde op P4.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Ten Voorde moest er werk van maken om terug te keren naar de top drie, hij zat achter zijn teamgenoot Alessandro Ghiretti en achter landgenoot Van Lagen. Een aantal incidenten in ronde 2 veroorzaakten een safetycar. Haverkort was aangetikt en belandde in het grind, waardoor hij aardig wat schade had. Het leek erop dat het gebeurde in gevecht met De Haan, want Haverkort liet op de boordradio weten dat 'De Haan de grootste ... is', waarna meer gepiep volgde en u de rest zelf in mag vullen. Er was veel grind op de baan terechtgekomen na La Source en dat moest opgeruimd worden. Schuring was ook een slachtoffer geworden van het duw- en trekwerk in de eerste ronde. Hij had schade opgelopen en moest terug naar de pitstraat.
King in de Nederlandse sandwich (of beter gezegd: boterham)
Bij de herstart mocht Klein het tempo bepalen en snelde hij weg om te voorkomen dat Van Eijndhoven hem in zou halen. De Brabander was wakker en ging direct mee, maar moest ook rekening houden met King die begon aan te dringen bij zijn bumper. Achter de Brit zat Ten Voorde, die ook graag mee wilde naar voren. King zat tussen de twee Nederlanders in, maar het gevecht om P2 moest hij staken toen er opnieuw een safetycar kwam. Samer Shahin en Cedric Chassang, twee rijders van GP Elite, hadden elkaar voor de herstart geraakt. Shahin moest zijn bolide langs de baan laten staan. Dit was gunstig voor Klein, die zijn leiding daardoor nog een paar ronden behield.
De safetycar duurde ongeveer twee ronden, waarna het racegeweld op Spa-Francorchamps zich voortzette. Klein lag immers nog steeds aan kop, en Van Eijndhoven ging alles op alles zetten om hem aan te vallen voor de zege. Ten Voorde aasde op de plek van King, die nog altijd op derde lag. Van Eijndhoven bleef in de buurt van de Fransman, maar begon de aansluiting langzamerhand te verliezen. Achter hem ontvouwde zich echter een titanenstrijd tussen King en Ten Voorde. De heren vochten in 2023 al regelmatig met elkaar, en dit gevecht deed sommigen wellicht denken aan de seizoensfinale van vorig jaar.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Ten Voorde met de tanden in het stuur
Met nog een paar ronden te gaan zat Ten Voorde vier tienden achter King in de roze Porsche en lijnde hij zich op op weg naar Les Combes. Hij kroop richting de achterkant van King, maar kon niet dichtbij genoeg komen om hem in te halen. De Tukker voerde de druk echter op en dat hielp Van Eijndhoven ook weer, die King iets kleiner zag worden in zijn spiegels. Onderweg naar het rechte stuk zat Ten Voorde er heel dicht op en leek het erop dat hij het aan de buitenkant in La Source wilde proberen, maar King verdedigde. Ten Voorde kwam net wat tienden tekort in ronde tien en moest het in ronde elf opnieuw proberen.
De tijd begon echter te dringen, want er waren nog maar een paar ronden te gaan. Ten Voorde probeerde het opnieuw in La Source en koos ditmaal een iets andere lijn. Daardoor zat hij er dichter achter door Eau Rouge en over Kemmel Straight, maar het gat was wederom te groot. King had in ieder geval zijn handen vol aan Ten Voorde, en dat was wederom gunstig voor Van Eijndhoven. King zat er namelijk vier tienden achter, dus werd het een strijd om het podium tot de vlag. De laatste ronde gaf Ten Voorde de laatste kansen om een inhaalactie gedaan te krijgen. Hij zat er erg dichtbij richting La Source en dook aan de binnenkant, waardoor de kijkers thuis, en de pitmuren van zowel GP Elite, BWT Lechner als die van CLRT de adem inhielden.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Speciale dag voor Van Eijndhoven
Hij kegelde Van Eijndhoven en King er gelukkig niet uit, waardoor het gevecht zich wederom voortzette. Ten Voorde en King reden zij aan zij door Radillon, waarbij ze elkaar meerdere keren even aantikten, en reden ze wederom zij aan zij richting Les Combes, waar King als eerste door wist te komen. Ten Voorde bleef bij hem in de buurt, maar voor hem was de race een ronde tekort. Hij eindigde uiteindelijk als vierde, maar heeft genoten van het gevecht. 'P4! Een paar centimeter van het podium verwijderd. Close racing is what we like! Gefeliciteerd aan mijn maat Huub, die zijn eerste Supercup-podium pakte. Ik ben erg blij voor je!' aldus Ten Voorde op zijn socials.
Van Eijndhoven had een paar lastige weekenden achter de rug eerder in het seizoen, maar boekte in Hongarije al goede progressie. Als kers op de taart pakte hij dus P2 in België. 'Yes! Mijn eerste podium overall in de Porsche Supercup!' liet Van Eijndhoven weten op zijn Instagram-pagina. 'Het harde werk werd beloond. Dit voelt erg goed, want alles kwam eindelijk samen en we konden laten zien wat we in huis hadden. Het team was foutloos en gaf me een raket. Wat een weekend, laten we dit momentum vast houden voor de rest van het seizoen!' Haverkort werd na zijn incident uiteindelijk zeventiende overall, wat P8 voor de rookies betekende.
Bekijk hier de volledige stand van de Porsche Mobil 1 Supercup.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties