Porsche-coureur Huub van Eijndhoven kan niet wachten tot het nieuwe seizoen van de Porsche Mobil 1 Supercup van start gaat, nadat het eerste weekend in de Porsche Carrera Cup Duitsland al verreden is, met goede resultaten. De 24-jarige uit Oisterwijk rijdt net als vorig jaar een dubbelseizoen met Porsche-team Uniserver by GP Elite en kan het ‘rookie’-label definitief achter zich laten. Hij heeft zich flink bewezen in 2023, en gaat voor wat meer podiums en meer champagne in 2024.
Van Eijndhoven rijdt aankomend seizoen nog maar zijn tweede jaar in de Porsche Supercup, maar heeft op 24-jarige leeftijd al een behoorlijk cv op kunnen bouwen. In 2020 debuteerde de Brabander in de Supercar Challenge en sloot zijn eerste seizoen direct als vicekampioen af. Niet veel later sloeg de vonk tussen hem en het iconische merk uit Stuttgart over. Een jaar in de Porsche Carrera Cup Benelux, waarin hij derde in het kampioenschap werd, bewees het: Van Eijndhoven en Porsche waren een match.
In 2022 zette Van Eijndhoven zich op de radar van de topteams in de Porsche-wereld tijdens zijn indrukwekkende debuutjaar in de Duitse cup, waarin hij vicekampioen werd. Na een paar Supercup-races als gastrijder was het al snel duidelijk dat Van Eijndhoven en de Supercup ook een goede combinatie zouden zijn. In 2023 reed Van Eijndhoven zijn debuutjaar in de koningsklasse van de Porsches en pakte hij P4 in het rookie-klassement. Dit jaar gaat hij op jacht naar meer.
‘We hebben goede momenten gehad vorig jaar’, blikt Van Eijndhoven kort terug op het 2023-seizoen samen met F1Maximaal. ‘Er waren wat uitdagende momenten, maar daar heb ik veel van geleerd. Ook veel mooie hoogtepunten, zoals het podium in Monaco. In Oostenrijk had ik nipt het podium gemist. Monza was ook een goede race, totdat ik eraf werd gereden. Daartussen hadden we wat moeite met de auto, maar dat was ook een supergoed leermoment voor dit jaar, daar hebben we veel van opgestoken’, zegt de Brabander.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
‘De Formule 1 heeft triple headers, wij hebben soms zes weekenden achter elkaar’
Genoeg om mee te nemen naar dit jaar en om als motivatie te gebruiken dus. Ook dit seizoen rijdt Van Eijndhoven een dubbelseizoen. Betekent dat niet dat zijn agenda helemaal uitpuilt van de races? ‘Zo’n dubbelseizoen is best uitdagend’, bevestigt Van Eijndhoven. ‘De Formule 1 heeft wel eens een triple header, maar wij hebben dan ook nog het Duitse kampioenschap. Dan hebben we soms vier, vijf of zes weekenden achter elkaar. Dat is wel intensief.’
Met name voelt dat zo met alleen maar sprintraces, die kort zijn, maar de volle focus vereisen, omdat er elke ronde wel wat gebeurt. ‘Je moet dan scherp blijven door op de simulator te werken, fit te blijven en dergelijke. Aan de andere kant kom je ook wel weer in een ritme, omdat je zo vaak in de auto zit. Voor dit jaar zijn de kalenders wat beter, dus we hebben wat meer rust tussendoor, iets meer tijd om op te laden. In de winter is het dan best wel weer rustig, dan kijk je uit naar, bijvoorbeeld, de 24 uur van Dubai’, zegt de 24-jarige.
Daarmee benadrukt hij direct dat hij dus nooit genoeg kan krijgen van het racen. Het praten over het enduranceracen maakt dan ook wat bij hem los. In 2023 won hij de 24 uur van Dubai, dit jaar werd hij derde. ‘Ja, dat vind ik supermooi’, antwoordt Van Eijndhoven. ‘De sprintraces zijn natuurlijk heel intensief en explosief. Endurance is veel meer een teamsport. Je probeert je teamgenoten zo goed mogelijk op snelheid te krijgen, de pitstops moeten kloppen, de strategie moet kloppen, bandenmanagement is heel belangrijk’, somt hij op. ‘Dat is een totaal andere tak, en daar zou ik graag meer in willen doen.’
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Van Eijndhoven klaar om concurrentie aan te pakken: ‘Dat is wel de bedoeling!’
Bij het denken aan zijn team denkt de Brabander terug aan een speciaal moment tijdens de race van de Duitse cup op Hockenheim vorig jaar. Samen met teamgenoten Larry ten Voorde en Loek Hartog pakte Van Eijndhoven de titel voor GP Elite, en was het een heus Nederlands feestje op het podium. ‘Dat was natuurlijk geweldig. We hadden een geweldige samenwerking. Om zo te eindigen met zijn drieën, dat kon niet beter. Larry zit nu bij een ander team en Loek is vertrokken naar Amerika’, legt Van Eindhoven uit.
Dit jaar staat hij er vanzelfsprekend niet alleen voor. Hij zal de GP Elite-garage delen met Kas Haverkort, die zijn overstap heeft gemaakt vanuit het Formula Regional Championship by Alpine (FRECA), en dus voor het eerst een seizoen gaat rijden in een GT-bolide. ‘Kas komt uit de formuleauto’s, maar hij brengt een heel positieve energie. Ik ben benieuwd wat hij het team kan brengen’, zegt de 24-jarige. ‘Ik denk dat hij alles snel oppakt en dat we samen voor goede momenten kunnen gaan zorgen.’
‘We willen dit jaar nóg meer als team samenwerken om de auto beter te maken. Als je die helm opzet dan is het natuurlijk ieder voor zich, en moet je ook je teamgenoten inmaken. Maar daarbuiten is het een teamsport om de auto zo goed mogelijk te maken. We hebben namelijk ook het team van engineers naar een volgend level weten te trekken.’ Het lijkt erop dat GP Elite alles heeft om de concurrentie het vuur aan de schenen te leggen. ‘Ja, dat is wel de bedoeling!'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Populariteit van de Porsche-cups stijgt: ‘Steeds meer mensen die je herkennen’
Met de Porsche Supercup maar liefst acht keer in het voorprogramma van de Formule 1-raceweekenden in Europa (jazeker, ook Zandvoort), merkt Van Eijndhoven dat de races van de Porsches ook veel populairder worden. De populariteit van de koningsklasse en van Max Verstappen gaan door het dak, en daar kan de Porsche Supercup van profiteren. ‘Ja, honderd procent’, antwoordt Van Eijndhoven. ‘Sinds Max zo populair is geworden, denk ik dat heel veel mensen autosport zijn gaan volgen.’
Omdat die mensen ook geïnteresseerd waren in de Formule 2 en Formule 3, zijn ze automatisch ook de Supercup gaan volgen, denkt de 24-jarige. ‘Dat merk je wel. Steeds meer mensen die je herkennen als je bijvoorbeeld hier in Zandvoort over straat loopt, of ook naar de Supercup kijken’, zegt Van Eijndhoven. ‘Steeds meer jongens van ons krijgen een plekje bij Ziggo Sport of Viaplay. Dat is leuk.’ Maar, kan de GP Elite-coureur dan nog normaal over straat? ‘Jawel hoor, hier in Zandvoort gaat het wel!’ sluit Van Eijndhoven lachend af.
Inmiddels is het eerste weekend van de Porsche Carrera Cup Duitsland al verreden. In het weekend van 26-28 april verrijdt Van Eijndhoven het tweede raceweekend op Oschersleben. Het 2024-seizoen van de Porsche Supercup begint in mei op Imola. De verslagen van de Porsche Supercup-races zijn vanaf dan bij F1Maximaal te lezen, zodat je niks hoeft te missen van de prestaties van Van Eijndhoven en zijn team.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties