Harry King wist de eerste zege van het Porsche Mobil 1 Supercup-seizoen te pakken in Monaco. De Brit stak Larry ten Voorde voorbij bij de start en mazzelde vervolgens met de late safetycar. Ten Voorde had geen kans meer om de coureur van BWT Lechner Racing het leven zuur te maken, en moest genoegen nemen met P2. Hoe dan ook hebben de Nederlandse deelnemers aan de koningsklasse van de Porsches goede zaken gedaan in het prinsdom. F1Maximaal blikt terug op het Porsche-weekend in Monaco.
Het was de bedoeling dat de Porsche Supercup tegelijkertijd met de start van het Europese seizoen van de Formule 1 zou beginnen aan haar seizoen, maar dat ging net even anders. Vanwege het hevige noodweer in de regio van Emilia Romagna was het circuit overstroomd en besloot de organisatie om het complete Grand Prix-weekend af te gelasten. Voor de Porsche Supercup betekende dat dat de openingsrace van het seizoen zich in Monaco zou bevinden. Voor de rookies van het Porsche-kampioenschap was het dus direct een mooie vuurdoop.
Ten Voorde laat direct zien wie de baas is
GP Elite, het Porsche-team uit De Rijp, kwam goed beslagen ten ijs met Ten Voorde, Loek Hartog, Huub van Eijndhoven, Lucas Groeneveld en Ghislain Cordeel. Op de donderdag was het voor de Porsches al zover om te gaan trainen. Op vrijdagavond stond de kwalificatie op de planning. Na een hectische training met meerdere gele vlaggen en rode vlaggen wist Ten Voorde de snelste tijd neer te zetten en daarmee de eerste tik uit te delen aan de concurrentie. De meervoudig wereldkampioen wist dat in de kwalificatie nog een keer te doen.
Echter was het op vrijdagavond direct wel duidelijk dat de kopman van GP Elite op zondag concurrentie kon verwachten van het duo in het roze, Harry King en Bastiaan Buus van BWT Lechner Racing stonden beiden binnen twee en een halve tiende van de Nederlander en waren op zondag absoluut aan het azen op de eerste zege van het seizoen. Ook Van Eijndhoven deed goede zaken: de rookie van GP Elite pakte P8 en was daarmee de snelste van zijn klasse. Lucas Groeneveld stond wat verder naar achter, op P14. Cordeel, ook een rookie, pakte P20 en viel daarbij absoluut niet tegen.
King was wakker en sloop langs Ten Voorde bij de start
Ten Voorde had een vorstelijke positie in het prinsdom en zeker de auto om het voor elkaar te krijgen in Monaco. De 26-jarige heeft immers goede herinneringen aan de vorige keer dat hij door de straten van het prinsdom raasde, in 2022 pakte de Tukker de zege. Toen de lichten uitgingen en het racegeweld van het merk uit Stuttgart losbarstte, was King in zijn roze bolide wakker en wist hij langs Ten Voorde te glippen in de eerste bocht. Voor de kopman van GP Elite was de jacht op P1 dus direct geopend.
Achter de twee coureurs bleven Buus en Hartog op hun hoede, er kon immers altijd wat gebeuren vooraan. Desalniettemin hadden Ten Voorde en King al een klein gat gecreëerd van iets meer dan een seconde. Het duurde echter niet lang voordat de eerste gele vlaggen kwamen. In de derde ronde viel Leon Koehler in eens terug vanaf P6 en tegelijkertijd viel Simone Laquinta ook terug. Vlak voor de tunnel was er een klein slagveld te zien, waarbij Keagan Masters ook schade had. Zijn wiel stond compleet scheef na de botsing met Laquinta en hij moest zijn bolide heelhuids in de pits zien te krijgen.
In het gedrang van de bocht voor de tunnel waren ook Jorge Lorenzo, Roar Lindland en Alessandro Ghiretto slachtoffers. Hier kon Michael Verhagen van profiteren, de Nederlander kon opschuiven naar voren. De gele vlag hield aan tot de vijfde ronde, en dat was natuurlijk niet gunstig voor Ten Voorde. Cordeel wist zich daar staande te houden en reed verder op P16. Jaap van Lagen had op dat moment de grootste sprong gemaakt, de Nederlander schoot van P17 naar P9. Ondertussen kwamen King en Ten Voorde al aan bij de zesde ronde en was de gele vlag nog steeds geldig.
Ten Voorde voert de druk erop en probeert King in een fout te dwingen
De coureur met racenummer 25 was wakker toen de groene vlag werd gezwaaid en zette zijn jacht op King voort. Ten Voorde kwam heel dichtbij, maar een inhaalactie bleef nog uit. Race control van de Porsche Supercup had het druk deze ochtend in Monaco, niet veel later stopte Yves Baltas zijn bolide vlakbij de pitstraat, ook hij kon een DNF achter zijn naam zetten. Dit was gunstig voor Van Lagen, die het moeilijk kreeg voor de neus van Harri Jones. Ten Voorde zal hier ongetwijfeld minder blij mee zijn geweest, opnieuw kon hij geen poging doen om in te halen.
Groeneveld was kort daarna de zevende uitvaller van de race. Net toen het veld dacht dat het weer groen ging worden, crashte Honkavuori. Aangezien de auto op een kritiek punt stond op het circuit werd de safetycar ingezet. Dat was vanzelfsprekend voordelig voor King, want het leek erop dat de race onder de safetycar ging eindigen. Daarbij pakte King de eerste overwinning van het seizoen. Teamgenoot Buus pakte P3, dus het was een mooie dag voor BWT Lechner Racing. Ten Voorde moest genoegen nemen met P2.
Openingsronde Porsche Supercup met vijf Nederlanders in de top tien
De eerste race van de Porsche Mobil 1 Supercup stelde niet teleur voor ons kikkerlandje, aangezien er vijf Nederlanders in de top tien stonden. Ten Voorde en Hartog classificeerden zich op de beste posities, in respectievelijk P2 en P4. Morris Schuring, die overigens met een beschadigde auto reed, kon zijn Porsche van Fach Auto Tech over de finish slepen op P6. Van Eijndhoven pakte de overwinning in het rookie-klassement, aangezien hij als hoogste finishte van alle rookies. Van Lagen pakte P10.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties