Larry ten Voorde heeft de race op Silverstone gewonnen en dat is inmiddels al de vierde op rij. De 27-jarige Tukker is niet te stoppen en rijgt de zeges aaneen. Het was een succesvol weekend voor team Schumacher CLRT, dat met een één-twee afsloot. Robert de Haan en Harry King staken een stokje voor een CLRT-feestje, de jonge Nederlander werd namelijk derde en liet Alessandro Ghiretti achter zich. GP Elite kan tevreden zijn met goede punten. F1Maximaal.nl blikt terug op het weekend van de Porsche Mobil 1 Supercup.
Vanaf de kwalificatie leek het het weekend van Ten Voorde opnieuw te worden. Hij pakte eerst de poleposition, maar de wedstrijdleiding had zijn tijd verwijderd. Na afloop werd zijn ronde toch hersteld, en dus mocht hij op zondag in Silverstone voor de vierde keer op rij vanaf P1 starten. Hij had zijn teamgenoten Marvin Klein en Ghiretti direct achter zich. P1 tot en met P3 werd dus bezet door de CLRT-wagens. Ten Voorde stak er echter met kop en schouders bovenuit. Hij was drie tienden los van de rest. De heren in de roze Porsches van BWT Lechner hadden dus een zware taak voor de boeg. Als ze kans wilden maken op de zege moesten ze niet één, maar drie CLRT-bolides voorbij zien te steken.
De Haan, die vanaf P5 de race mocht aanvangen, kende de beste kwalificatie van de rookies en pakte dan ook de rookie-pole. Hij en Kas Haverkort zijn aan elkaar gewaagd, ook betreffende het kampioenschap. Toevallig stonden de coureurs van GP Elite ook bij elkaar, zij bezetten P6 tot en met P8 op de startgrid van zondag. De rookie Ariel Levi wist de zesde tijd te bemachtigen, waarna Huub van Eijndhoven aansloot op P7 en Kas Haverkort de achtste plek bezette. De meest ervaren Nederlander, Jaap van Lagen, kwalificeerde op P13. Met de wisselende weersomstandigheden die voorspeld werden kon iedereen rekenen op een heus spektakel op het Britse asfalt.
De Haan knokt, Ten Voorde pakt zijn voorsprong
Op zondagochtend regende het echter zo heftig dat de wedstrijdleiding eerst besloot om de race achter de safetycar te laten starten. Eenmaal op de baan bleken de omstandigheden toch dusdanig slecht te zijn, dat het beter was om de start uit te stellen. De Porsches gingen de pitstraat weer in om daar te wachten tot het op zijn minst stopte met regenen. Dat moment duurde gelukkig niet erg lang. Toen de lucht wat blauwer werd besloot men nog een poging te doen. Aangezien er al twee ronden achter de safetycar was verreden, werd de race 'ingekort' naar twaalf racerondes. Ten Voorde leidde het veld naar de eerste bocht zodra de safetycar binnen was.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Hij had zijn teamgenoot op zijn hielen, maar hij wist de leiding te behouden. Ghiretti stond direct onder druk van King, terwijl wat verder naar achter wat duw- en trekwerk plaatsvond bij de heren van GP Elite en BWT Lechner. Ten Voorde wist al gauw een klein gaatje te trekken. De Haan zat ondertussen te kijken waar hij zijn auto naast die van King kon krijgen, maar hij moest ook in zijn spiegels blijven kijken vanwege Levi die daar nog zat. Twee ronden later kreeg De Haan het echter gedaan en stak hij zijn teamgenoot voorbij. Ghiretti verloor de pace en viel terug naar P5. De 18-jarige Nederlander lag voorlopig op podiumkoers.
Haverkort probeert zijn auto breed te maken
Ten Voorde wist zijn voorsprong verder en verder uit te breiden en bereikte uiteindelijk ook de seconde, waardoor hij de race vanaf P1 'gewoon' kon managen. De baan werd ondertussen droger, en het was te zien dat hij en de andere rijders de nattere stukken op de baan op begonnen te zoeken om de banden te koelen. Levi zakte rond de helft van de race iets terug in de rangorde, waardoor Van Eijndhoven steeg naar P6. Hij kon bij Ghiretti in de buurt blijven, maar het gat was te groot om een aanval te plannen. Achter hem had Haverkort zijn handen vol aan Keagan Masters, die aasde op de positie van de 20-jarige.
Haverkort koos ervoor om iets andere lijnen te gaan rijden dan de Zuid-Afrikaan, maar maakte een foutje dat hem duur kwam te staan. Masters kon hem voorbij en zette de jacht voort op Van Eijndhoven, al had de Brabander een voorsprong van 2,5 seconden. Er waren nog vier ronden te gaan, dus het was nog maar de vraag of Masters dat goed kon rijden. Vooraan waren zowel Ten Voorde als Klein los van de rest. Klein reed drie seconden voor De Haan, dus de kans was erg groot dat CLRT een één-tweetje zou binnenslepen op Silverstone. De vlag was echter nog niet gevallen, dus er kon nog van alles gebeuren.
Spin Van Eijndhoven veroorzaakt safetycar
Dat er nog van alles kon gebeuren bewees Van Eijndhoven in de negende ronde. De Oisterwijker spinde en belandde in het grind, waar hij vervolgens vaststond. Er zat niks anders op dan uit de auto stappen en de DNF accepteren. Het gaat de laatste tijd al niet van een leien dakje voor de goedlachse, hardwerkende 24-jarige. In de raceweekenden ervoor gooiden meerdere punctures roet in het eten. Een goed resultaat zal hij graag weer willen behalen. Aangezien zijn bolide uit het grind moest worden gehaald, zette de race zich onder de safetycar voort.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Op het einde ging de safetycar wel weer naar binnen, maar werd de vlag al gezwaaid en sleepte Ten Voorde zijn vierde zege op rij binnen. Klein en De Haan gingen mee naar het podium. De Haan was tevens de winnaar van de rookies. Haverkort ging ook weer mee naar het rookie-podium. De Nederlander staat daar voorlopig eerste, maar De Haan is op jacht naar zijn landgenoot. Van Lagen werd uiteindelijk tiende, en neemt dus weer wat punten mee naar de volgende race. Het Porsche Supercup-seizoen zet zich voort in Hongarije, over twee weken.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties