Larry ten Voorde heeft de lat voor zichzelf nog hoger gelegd en gaat na het winnen van de Grand Prix van Monaco maar liefst drie races in één weekend rijden. Onuitputtelijk zal hij zich in het eerste weekend van juni storten op de 24 uur van de Nürburgring en de twee races op Imola van de Porsche Carrera Cup Italië. De meervoudig wereldkampioen blikt met F1Maximaal.nl vooruit op zijn zeer drukke weekend.
Een zege in Oschersleben, een zege in Misano, een Grand Slam in Imola, en een overwinning in Monaco. Dat zijn slechts een paar hoogtepunten van het begin van Ten Voordes seizoenen in de Porsche Carrera Cup Duitsland en Italië, en de Porsche Mobil 1 Supercup. Kortom, het regent overwinningen en Ten Voorde is op weg om nog veel meer zeges op zijn naam te schrijven. Net als in 2023 neemt de 27-jarige weer deel aan drie kampioenschappen en doet hij weekend na weekend waar hij het meest van houdt: met het gaspedaal volledig ingedrukt over een circuit scheuren in een Porsche.
Door die drie kampioenschappen heeft hij het ontzettend druk, maar de Tukker lijkt onuitputtelijk te zijn. ‘Ik moet zeggen, dit jaar is wel echt heel druk’, geeft Ten Voorde toe. ‘Vorig jaar reed ik ook drie kampioenschappen, en had ik mijn academy erbij. Ik was bij elkaar opgeteld denk ik wel 200 dagen op het circuit. Dat is wel heel veel, en een personal record!’ grijnst de meervoudig wereldkampioen. ‘Maar dit is wat ik doe en wat ik mooi vind. Het is gewoon vol gas in het moment, en dan op de juiste momenten managen en een beetje gas terugnemen. Het is wel gaaf dit.’
Staat ‘gas terugnemen’ wel echt in het woordenboek van Ten Voorde?
Dat Ten Voorde energie voor tien heeft, is duidelijk. Daardoor is het echter wel moeilijk om af en toe eens niet met racen bezig te zijn. ‘Voor mij wel, ja. Maar ik leer nu ook wel een beetje om echt gas terug te nemen. Je kan natuurlijk niet altijd in de tiende versnelling doorgaan. Dat is wel heel mooi, dat ik daar dit jaar weer van leer’, vervolgt de Porsche-coureur. Ten Voorde heeft het dan wel over gas terugnemen, maar racet in het eerste weekend van juni ‘gewoon’ drie races in een weekend. Hij gaat namelijk deelnemen aan de 24 uur van de Nürburgring en zal ook de twee races op Imola van de Porsche Carrera Cup Italië verrijden.
Het klinkt krankzinnig, maar Ten Voorde staat te popelen om op beide banen achter het stuur te kruipen. ‘Ik race op beide circuits, en dat is geen grapje!’ zegt de Tukker. ‘Ik ben woensdag en donderdag op de Nordschleife, dan ben ik vrijdag weer op Imola en zaterdag ook, maar dan ga ik na de eerste race terug naar de Nordschleife om daar mijn stints te rijden, en dan ben ik zondagochtend weer in Italië’, legt Ten Voorde uit. Gezien zijn huidige pace, mentaliteit en vertrouwen, lijken de kansen op drie zeges groot. ‘Nou, dat zien we wel. Ik ga natuurlijk mijn best doen, en dan zien we wel waar het schip strandt.’
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Ten Voorde heeft al aardig wat endurance-ervaring op zijn cv staan, maar de 24 uur van de Nürburging rijdt hij dit jaar voor de eerste keer. ‘Ik heb er heel veel zin in. De Nordschleife is wel echt nieuw voor mij. Het is fantastisch dat ze me zo graag wilden, want dit is voor mij natuurlijk ook een enorme kans om ervaring op te doen op die baan. Daarvoor bedank ik ook mijn team in de Carrera Cup Italië, Enrico Fulgenzi Racing, dat zij zo flexibel zijn om mij heen en weer te laten pendelen en dat voor elkaar te krijgen. Waar ik ook ben, ik geef alles.’
Nieuwe mijlpaal voor Ten Voorde: de eerste Supercup-coureur met drie keer goud in Monaco
Of de race dan op een stratencircuit of een old school-baan plaatsvindt, het maakt Ten Voorde niets uit. Al zijn energie en passie zijn gefocust op één ding: de allersnelste zijn. Dat bleek opnieuw tijdens de eerste twee races van de Porsche Supercup in Imola en Monaco. Op het Italiaanse asfalt pakte de Nederlander P1 in alle sessies, in het prinsdom pakte hij zijn vierde pole op een rij. Ten Voorde is de eerste Supercup-coureur die drie keer in Monaco heeft gewonnen. Geeft hij een beetje om de statistieken? ‘Nee, totaal niet!’ laat de 27-jarige weten. ‘Het was een heel bijzonder weekend, maar ik vind het allerbelangrijkste dat ik het naar mijn zin heb op het moment.’
Met name weekend na weekend verbeteren vindt Ten Voorde ook belangrijk. ‘Vanuit dat perspectief komen de resultaten. Daarom was ik heel blij en trots dat het weekend er zo uitzag. De competitie was zeer hoog, maar we hebben het toch gedaan, en dat is fantastisch.’ Ten Voorde leek alles van begin tot eind onder controle te hebben. Concurrent Harry King probeerde bij de start er nog langs te glippen, maar de Tukker gooide de deur dicht. Hij hield King op een afstand van een seconde in de zeventien ronden die volgden.
‘Het zag er van buitenaf misschien wel zo uit (dat hij alles onder controle had, red.), maar van binnen voelde ik dat er veel voor moest doen’, gaat Ten Voorde verder. ‘In Monaco is het belangrijk om geen fouten te maken en vanaf het begin van de race zoveel mogelijk meters te maken. Vier keer op een rij pole, en dan drie keer daar gewonnen, en om de eerste coureur te zijn die dat heeft gedaan, is toch wel bijzonder. Daar kan je af en toe wel even bij stilstaan. Het is erg bijzonder wat er op dit moment gebeurt’, zegt Ten Voorde. ‘Het voelt op dit moment wel alsof het mijn beste start van het seizoen ooit is, maar het is nooit eenvoudig. 32 man willen jouw plekje hebben. Je moet elke keer een tandje bijzetten.’
Ten Voorde en Schumacher CLRT lijken gouden combinatie te zijn
Een tandje bijzetten doet Ten Voorde niet alleen, zo laat hij weten. De Tukker nam afscheid van GP Elite en zette zijn Supercup-carrière voort bij Schumacher CLRT. Ten Voorde bedankt zijn team voor de formidabele start van het 2024-seizoen en voelt zich als een vis in het water bij de Franse equipe. ‘De omgeving waarin ik nu zit, geeft me erg veel vertrouwen en rust. En dat is belangrijk, aangezien ik een persoon ben met best veel energie!’ lacht Ten Voorde. ‘Ik zie achter de schermen hoe hard ze aan het werk zijn, en daarom kijk ik er met een blij gezicht naar. Ik weet dat ze er alles aan doen om mij op nummer één te krijgen.’
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Dat is twee keer achter elkaar al goed gelukt, en om de weekenden in Imola en Monaco te herhalen in Oostenrijk, gaan Ten Voorde en zijn team hard aan de slag. ‘We kijken uit naar een aantal banen die komen, zoals Silverstone, Boedapest, en Zandvoort. Daar moet ik gewoon winnen’, zegt Ten Voorde vastberaden. ‘Maar, first things first’, klinkt de Tukker realistisch, die niet te hard van stapel wil lopen. ‘Ik wil gewoon goed rijden, goed leren, en in het moment bezig zijn.’ Bij Schumacher CLRT gebeurt niets met de Franse slag, dat is duidelijk. Met elkaar zijn ze bezig om elk weekend beter te worden. ‘Ook al heb je Monaco gewonnen, ook al heb je een Grand Slam, volgend weekend is weer een nieuw weekend’, klinkt Ten Voorde nuchter.
De Supercup moet je dan ook echt per weekend bekijken, geeft de 27-jarige aan. Aangezien alles zo dicht bij elkaar zit, kan je in het ene weekend winnen, en het weekend erop zomaar vijfde worden. ‘En dat vind ik ook zo mooi aan de Supercup, en dat komt naar mijn idee in geen andere klasse voor’, vervolgt hij. Momenteel lijkt echter niemand dicht bij Ten Voorde te komen. Het is nog vroeg in het seizoen, maar na die twee zeges achter elkaar, beginnen de titel-kriebels dan al een beetje te komen? ‘Het gaat race per race, en de persoon met de meeste punten wint uiteindelijk’, luidt het antwoord van Ten Voorde. ‘Zo gaat het spelletje. Je moet elk raceweekend slim zijn, goed zijn. En dat hebben we gedaan.’
Ten Voorde pakt de 24 uur van Le Mans mee met Ferrari
Het lijkt alsof Ten Voorde dit jaar boven zichzelf uitstijgt betreffende zijn capaciteiten. Daar draagt zijn nieuwe omgeving ook aan bij. ‘Het mooie is, het maakt niet uit welke cultuur je hebt, je bent gewoon met racen bezig. Elke keer weer beter, en beter, en beter willen zijn. Je bent constant met het spelletje bezig’, zegt Ten Voorde. ‘En ik praat nu ook veel meer Engels. Voorheen was het altijd Nederlands, of naja, een beetje Twents kan je wel zeggen. Maar ik spreek geen Frans, alleen: bonjour, ça va?’ lacht hij.
Genoeg Franse woordenschat op zak om zich te kunnen redden in Le Mans in ieder geval, want dat doet hij er ook nog even bij. In het weekend van 15 en 16 juni zal Ten Voorde de 24 uur van Le Mans gaan verrijden met JMW Motorsport, en zal hij achter het stuur kruipen van de #66 Ferrari 296 LMGT3. ‘Dat is natuurlijk fantastisch! Ik kijk er enorm naar uit. Ik weet dat het zitje erg gewild was, en dan kan ik er heel trots op zijn en blij mee zijn hoe dat op ons af is gekomen. Een enorme kans voor mezelf om me te laten zien buiten de cup!’ sluit Ten Voorde af.
Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties