Larry ten Voorde en Kas Haverkort hebben ervoor gezorgd dat vroeg op zondagochtend al twee keer het Wilhelmus over het Circuit de Monaco schalde. Ten Voorde begon het weekend dominant met zijn vierde pole op rij in Monaco en verzilverde zijn poleposition op zondag door de race van begin tot eind te controleren. Haverkort blonk op zaterdag ook al uit, waardoor hij de rookie-zege op zondag wist te pakken. F1Maximaal.nl blikt terug op het weekend van de Porsche Mobil 1 Supercup in Monaco.
Net als de Formule 2 en de Formule 3 begon het weekend van de Porsches al op donderdag, waarbij de vrije training tegen het einde van de middag gepland stond. Harry King, de Monaco-winnaar van vorig jaar, kende een goed begin met de snelste tijd, maar hij had twee Nederlanders die in zijn nek aan het hijgen waren. Jaap van Lagen pakte namelijk de tweede tijd en Ten Voorde de derde, waardoor de top drie binnen drie tienden van elkaar de training eindigden. Haverkort was de tweede snelste van de rookies. Teamgenoot Huub van Eijndhoven pakte de tiende tijd, wat aangaf dat Uniserver by Team GP Elite er nog niet helemaal bij zat, maar absoluut in de juiste richting aan het werken was. Rookie Robert de Haan pakte de negende tijd, en dat betekende tevens ook dat alle vijf Nederlanders zich in de top tien bevonden.
Op vrijdagavond zette het raceweekend van de Porsche Supercup zich voort met de kwalificatie. Het begin was enigszins rommelig voor Van Eijndhoven, die rechtdoor schoot in de eerste sector en daarbij een setje Michellins vierkant remde, waardoor hij binnen moest komen. King begon de kwalificatiesessie, die een half uur duurde, met de snelste tijd, maar Ten Voorde was goed opgewarmd en dook daar met zeker acht tienden onderdoor. Van Eijndhoven maakte een comeback naar de achtste tijd, terwijl Ten Voorde en de coureur in de roze Porsche de snelste tijd aan het pingpongen waren. De sessie werd niet veel later kort onderbroken door Fernando Monje die in de muur stond bij Rascasse. Veel tijden werden afgepakt vanwege track limits, wat ook Van Eijndhoven overkwam. Ten Voorde verbeterde zijn eigen tijd terwijl Haverkort de snelste tweede sector op zijn naam schreef.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Niet lang na het incident van Monje was er een gele vlag voor Samer Shahin, ook een GP Elite-coureur, die stilstond in sector 1. Dat werd uiteindelijk een rode vlag omdat het hem vanwege technische problemen niet lukte om er weg te rijden. Na de rode vlag gingen Ten Voorde en King verder waar ze al mee bezig waren. De Tukker pakte zeven tienden op de Brit, maar King verbeterde vervolgens ook zijn tijd. Van Eijndhoven onderbrak het feestje vooraan door de tweede tijd te pakken, maar het duurde niet lang voordat zijn rondetijd was verwijderd vanwege track limits. Nog een poging leverde hem P4 op. Van Lagen schoot op dat moment naar P5. De kwalificatie werd vroegtijdig beëindigd vanwege de crash van Shahin. Het betekende dat Ten Voorde de pole had bemachtigd. Haverkort pakte de poleposition van de rookies, Van Eijndhoven startte vanaf P7. Van Lagen sloot de kwalificatie af als zesde.
Ten Voorde leidt het veld naar de eerste bocht
Toen de lampen uitgingen op zondag in Monaco was Ten Voorde goed weg, maar King en Masters zaten hem direct op de hielen. De Nederlander leek zich nog goed te herinneren wat er in 2023 gebeurde, en liet King zich ditmaal niet passeren. De meervoudig wereldkampioen gooide de deur dicht vanaf de eerste bocht en gaf de Brit geen kans om hem voorbij te steken. Haverkort wist zijn plekje op de vierde plek te behouden en ook Van Eijndhoven hield stand op P7 tijdens het gedrang van de eerste bocht. Een moment relaxen zat er vanzelfsprekend niet in, de druk stond er vol op. Haverkort had namelijk Klein die in zijn nek aan het hijgen was, Van Eijndhoven had Alessandro Ghiretti achter zich. Ten Voorde had vooraan een comfortabel gat van een seconde weten te trekken, maar het was duidelijk dat King het gaspedaal flink ingetrapt hield.
De Haan wilde graag wat plekjes goedmaken en begon de druk op Ghiretti op de voeren, en daar was de Fransoos niet blij mee. De 17-jarige gaf hem geen moment rust en probeerde in de vierde ronde al voorbij de zwarte Porsche te komen. In de hairpin gaf hij Ghiretti een klein tikje. De Nederlander wilde absoluut niet opgeven, hij zat elke ronde die volgde binnen een paar tienden van Ghiretti. Voor Ghiretti kwam Van Eijndhoven in beeld, die probeerde om landgenoot Van Lagen bij te houden. Het duurde niet lang voordat De Haan toch een weg langs de jonge Fransoos had gevonden, en daar was Ghiretti al helemaal niet blij mee. Door Rascasse plakte De Haan zijn roze bolide al aan de bumper van de Fransoos, en bij het uitkomen van de bocht wist hij er voorbij te steken.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
De Haan en Ghiretti willen beiden niet opgeven
Halverwege de race wilde Ghiretti vanzelfsprekend de handdoek nog niet in de ring gooien. Hij was een seconde los van Mathys Jaubert achter hem, en dus hoefde hij niet zo vaak in zijn spiegels te kijken terwijl hij de aanval op De Haan weer voortzette. Met nog negen ronden te gaan was er tijdelijk een gele vlag in sector drie, voor het ingaan van de tunnel was Louis Rousset namelijk in de muur beland, maar hij kon nog wel zelf terugrijden naar de pits. Geen safetycar nodig dus. Toen de race onder groen weer verder kon gaan sloop Ghiretti dichter bij de jonge Nederlander, en slaagde zijn inhaalactie om zijn plekje weer terug te krijgen. In het voorveld was er niets veranderd, Ten Voorde lag nog steeds aan de leiding met King op P2 en Masters op P3. Haverkort lag voorlopig op de koers van de rookie-zege.
Van Eijndhoven kon voorligger Van Lagen op een second blijven volgen, en achter zich had hij een gat van zo'n 2,5 seconden. De focus van de regie verschoof al gauw weer naar de twee vechtende coureurs De Haan en Ghiretti. De 17-jarige was niet van plan om op te geven, al waarschuwde zijn team hem wel dat hij om de radiateur moet denken, die voorin de auto zit en behoorlijk wat te verduren kreeg met de kerbs en de hobbels. Met nog slechts een paar ronden tot de vlag voerde GP Elite-coureur Levi de druk op op Theo Oeverhaus. Hij zat er nog maar een paar tienden bij vandaan. Het lukte de jonge Israeliër utieindelijk niet om een inhaalactie gedaan te krijgen. De Haan was ook niet voorbij Ghiretti gekomen en moest genoegen nemen met de negende plek.
Ten Voorde zet nieuw record op zijn naam
Net als in Imola kwam Ten Voorde als eerste over de streep en daarmee heeft hij een unieke mijlpaal behaald. Een record op zijn naam zetten deed hij eigenlijk op zaterdag al, toen pakte hij zijn vierde poleposition in Monaco. Daarvan heeft hij er drie weten te verzilveren. Ten Voorde is de eerste Supercup-coureur die dat heeft weten te doen. Het Wilhelmus klonk echter niet één keer, maar twee keer uit de speakers in Monaco. Haverkort pakte namelijk de zege voor de rookies, waarmee hij weer een stap heeft gezet na zijn eerste podium in Imola. Van Lagen pakte goede punten met een zesde plek, en Van Eijndhoven pakte P7. Wederom finishten alle Nederlander binnen de top tien van de race. Met Ten Voorde als leider in het WK zet de Porsche Supercup zich eind juni in Oostenrijk voort.
Bekijk hier de volledige WK-stand van de Porsche Mobil 1 Supercup.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties