Larry ten Voorde heeft de eerste race van het Porsche Mobil 1 Supercup-seizoen gewonnen met zijn nieuwe team Schumacher CLRT. Het podium werd aangevuld door de mannen van BWT Lechner. Uniserver by team GP Elite pakte goede punten door een rookie-podium van Kas Haverkort en de P7 van Huub van Eijndhoven. Met Ariel Levi ook in de top tien pakte het Porsche-team uit De Rijp punten met drie coureurs. F1Maximaal.nl blikt terug op het weekend van de Porsche Supercup in Imola.
Het Europese seizoen van de Formule 1 is afgetrapt in Emilia Romagna en dat betekent ook dat de Porsche Supercup vanaf nu weer in het voorprogramma staat. Laat op vrijdag begon de eerste sessie voor de Porsche-heren. F1Maximaal.nl was dit weekend te gast bij het Nederlandse team uit De Rijp en dus werden alle vragen en nieuwsgierigheden beantwoord door de monteurs, engineers en coureurs. Nadat de Formule 1, de Formule 2 en de Formule 3 al een hele dag op het circuit hadden vertoeft, was het op vrijdagavond aan de Porsches om de baan te verkennen.
Het was de hele dag flink warm, maar wat bewolking trok over het circuit en het begon al wat af te koelen. De eerste en enige vrije training was vanzelfsprekend een belangrijke, aangezien de dag erna in de ochtend al de kwalificatie voor de deur stond. Dat de ene sessie in de avond is en dan de kwalificatie in de ochtend erna, is niet zozeer een probleem. Ze kunnen wel verschillen merken in de gripniveau's. ‘Omdat op vrijdag de andere klassen nog voor ons op de baan hebben gereden, merken we vooral veel verschil in grip op zaterdagochtend, dan heeft alleen de Formule 3 gereden’, legt teambaas Torsten van Haasteren uit. Op vrijdagavond werd er maar veertig minuten gereden, en daarna was de dag alweer voorbij.
Ten Voorde had de snelste tijd neergezet, maar Harry King, waarmee de Tukker in 2023 regelmatig vocht, zat hem op de hielen. Van Eijndhoven en Haverkort waren productief geweest met elk zeker zeventien ronden, wat hen respectievelijk de zesde en veertiende tijd opleverden. Levi, de nieuwe rijder bij GP Elite, pakte de tiende tijd. Terwijl de training er rond een uur of 19:00 op zat, was er voor de monteurs nog wat werk te doen. De dag erna moesten de auto's gereed zijn voor de kwalificatie. Zoals altijd was het direct duidelijk dat het veld aan elkaar gewaagd was, de top tien zat namelijk binnen vier tienden van elkaar.
Sterke kwalificatie van Ten Voorde levert pole op
Op zaterdag begon de spanning zich richting de racedag op te bouwen met de kwalificatie. Even voor het middaguur aanbrak was het aan de heren van GP Elite om te kijken of ze de snelste ronde ditmaal konden bemachtigen. CLRT en Lechner kwamen echter uitstekend uit de verf, wat Ten Voorde een poleposition opleverde. Na afloop reageerde de meervoudig wereldkampioen nuchter, maar blij, als altijd: ‘Dat was wel een goed rondje, ja!’ aldus Ten Voorde. Bij GP Elite waren ze tevreden met een zesde tijd voor Van Eijndhoven, een P9 voor Levi en een P10 voor Haverkort, al lieten ze wel weten dat ze stiekem hadden gehoopt op meer. Op zondag worden immers de punten verdeeld, dus de handdoek werd zeker nog niet in de ring gegooid.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Op zondagochtend was de stemming uiterst positief. De monteurs waren tevreden over hun werk na de kwalificatie. ‘We waren gister eigenlijk wel vroeg klaar, rond een uur of 20:00’, legt één van de monteurs van Van Eijndhoven uit. ‘Het was vooral veel schoonmaken, het is ontzettend stoffig hier’, zegt hij terwijl hij om de auto heen loopt met een doek. Terwijl de auto’s klaargemaakt worden voor de race is het vooral wachten, zorgen dat de banden klaarstaan, en niet in de weg lopen voor het technische personeel van Porsche dat bezig was om wat dingen te checken.
Zo werd er gekeken naar de boordradio-verbinding en de onboardcamera’s die in de auto’s zijn gemonteerd. Hier en daar werden de motoren gestart en warmgedraaid voor dat ze naar de pre-grid mogen. Op de pre-grid staan de auto’s in rijen opgelijnd om, zodra het mag, naar de pitstraat en de baan te gaan, zo legde Van Eijndhoven uit. Terwijl het druk begint te worden en de race-kriebels zeker aanwezig zijn, staat de Brabander rustig naast zijn auto te praten met zijn vader. ‘Echt zenuwachtig word ik niet meer’, zegt de 24-jarige. ‘We gaan er gewoon voor.’ Met zijn zesde positie op de grid lagen er immers nog genoeg kansen voor hem.
Tauscher verschalkt door Van Eijndhoven na dure fout
De race op Imola zou zo’n veertien ronden en maximaal een half uur duren. ‘Sprake van een strategie is er dan niet echt. We kunnen wel ervoor kiezen om er agressief in te gaan met de bandenspanning, om plekken te winnen bij de start’, zegt de coureur uit Oisterwijk. Niet lang na de pre-grid konden de auto’s richting de startgrid, waarna het tijd was voor de formatieronde. De motoren kwamen brullend tot leven en de pitmuur was gewoon aan het trillen, en de race was nog niet eens gestart. GP Elite gebruikte in Imola de pitmuur van Red Bull Racing, en op de schermen waren dus alle data te zien van de Supercup-race.
Als je in de pitstraat de race aan het kijken was, was het ook mogelijk om via een groot scherm aan de overkant van de baan te race te volgen. Zodra de lampen uitgingen schoot het veld ervandoor en was King direct van plan om de leiding af te pakken van Ten Voorde in dat lange stuk richting de eerste bocht, maar dat lukte hem niet. Van Eijndhoven zat erbij om toe te slaan bij Alexander Tauscher, maar Theo Oeverhaus probeerde hem aan de buitenkant te passeren, waarbij er even wat duw- en trekwerk plaatsvond. Van Eijndhoven had even zijn handen vol aan de coureur in de roze bolide, maar vanwege een incident tussen Alexander Ghiretti en Simone Iaquinta moest er een safetycar op de baan komen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Het was aan Ten Voorde om de race te herstarten zodra de safetycar weer naar binnen was, maar King zat hem op zijn hielen, die ook weer onder druk stond van CLRT-teamgenoot Marvin Klein. Iets verder naar achter wist Van Eijndhoven een plek te winnen door Tauscher die door het grind ging, waardoor hij daarna richting Robert de Haan kon rijden. De Brabander haalde zijn beste verdedingsmanoeuvres uit de kast om Oeverhaus achter zich te houden, wat betekende dat De Haan voor hem weer een beetje lucht kreeg om weg te rijden. Haverkort had ondertussen ook wat plekjes weten te winnen, de 20-jarige schoot van P10 naar P7, en lag voorlopig op de koers van een rookie-podium.
Oeverhaus in de GP Elite-panini
Terwijl Ten Voorde vooraan een comfortabele voorsprong aan het opbouwen was, zat Van Eijndhoven nog steeds met Oeverhaus achter zich, maar de coureur in de roze bolide was ingesloten door de twee GP Elite-rijders, met Haverkort op P7. Oeverhaus kon op geen enkel moment relaxen, anders kreeg hij Haverkort om de oren. De Duitser zat dus in de GP Elite-sandwich vast, en kon niet echt een kant op. Het was duidelijk dat het verdedigen tijd kostte, aangezien De Haan inmiddels al een voorsprong had van zo’n vier seconden op Van Eijndhoven. De jonge Nederlander, ook in een roze bolide, probeerde de druk op Klein op te voeren, maar was net wat te ver van hem verwijderd om de Fransman aan te vallen.
Met nog vijf ronden te gaan was het voorveld aardig stabiel, maar vanaf P10 tot en met P15 werd het spannend. Van Lagen stond te popelen om Bernier in te halen, die Festante onder druk aan het zetten was. In F1-termen zou je kunnen zeggen dat er een DRS-treintje gaande was. Het leek al te zijn besloten wie de race ging winnen, maar de rest van het podium absoluut nog niet. Klein voerde de druk op King weer op en de zwarte CLRT-bolide werd groter en groter in de spiegels van de Brit. ‘Kom op, Marvin kan dit!’ riep Ten Voorde over de boordradio, om zijn teamgenoot aan te moedigen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
De race was voor Klein helaas een ronde te kort, en dus moest hij genoegen nemen met P3. Voor Schumacher CLRT was het een fantastisch weekend, met Ten Voorde in elke sessie op P1 en een zege tijdens zijn 200ste Porsche Supercup-start. Van Eijndhoven pakte ontzettend goede punten door als vijfde over de streep te komen, al werd hij uiteindelijk als zevende geklasseerd vanwege een tijdstraf voor het inhalen onder de safetycar, toen die net werd ingezet. Teamgenoot Haverkort werd zesde, en derde voor het rookie-podium. Levi pakte P9, en dus had GP Elite drie auto’s in de punten in het eerste Supercup-weekend van het jaar. Een goede start om voort te zetten in Monaco.
Klik hier voor de volledige stand van de Porsche Mobil 1 Supercup.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties